گفت‌وگوی «جام‌جم» با فرزاد باهر ارسباران؛ ستاره سابر ایران در لهستان

برای موفقیت، از حاشیه ها فاصله گرفتم

علی پاکدامن، چهره تاریخ‌ساز ورزش ایران بعد از کسب مدال تاریخی طلای آسیا در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

برای این طلا اراده فولادین داشتم

آنچه برای علی پاکدامن رخ داد دقیقا یک نوع درام ورشی بود. این‌که بعد از ۲۲ سال در حالی تاریخ‌ساز شود و مدال طلای اسلحه سابر را بگیرد که در آن مسابقه فینال با حریف کره‌ای تا آستانه شکست هم رفت. اما او نمی‌خواست برای چهارمین مرتبه نایب قهرمان آسیا شود و طلا بگیرد. او اینبار، در ۳۲سالگی فقط و فقط طلا می‌خواست، طلایی ناب و تاریخی. حالا او قهرمان ترند شده ورزش ایران است.
آنچه برای علی پاکدامن رخ داد دقیقا یک نوع درام ورشی بود. این‌که بعد از ۲۲ سال در حالی تاریخ‌ساز شود و مدال طلای اسلحه سابر را بگیرد که در آن مسابقه فینال با حریف کره‌ای تا آستانه شکست هم رفت. اما او نمی‌خواست برای چهارمین مرتبه نایب قهرمان آسیا شود و طلا بگیرد. او اینبار، در ۳۲سالگی فقط و فقط طلا می‌خواست، طلایی ناب و تاریخی. حالا او قهرمان ترند شده ورزش ایران است.
کد خبر: ۱۴۱۲۸۲۲

آنهایی که خوشبین‌تر هستند از همین الان طلای بازی‌های آسیایی و مدال المپیک را هم برای او رزرو کرده‌اند. پاکدامن ۱۲ مسابقه در قهرمانی آسیا به میزبانی چین پشت سر گذاشت، ۱۲ برد و درنهایت مدالی به رنگ طلا. در حالی که هنوز از خوشحالی هیجان و اشتیاق از صدایش فوران می‌کند در گفت‌و‌گو با جام‌جم از این اتفاق تاریخی می‌گوید.

فکر می‌کنم ساعت‌ها هم بخواهید درباره این موفقیت بزرگ صحبت کنید خسته نمی‌شوید. اما اگر بخواهید تعریفی کوتاه از قهرمانی در آسیا داشته باشید، چه می‌گویید؟
بله، دقیقا همین‌طور است. می‌توانم ساعت‌ها صحبت کنم. من هر مسابقه‌ای که می‌روم سعی می‌کنم بهترین عملکرد ممکن را از خودم به جای بگذارم. اینجا هم چنین تلاشی کردم و خوشحالم به بهترین شکل ممکن پاسخ تلاش‌هایم را دیدم و بهترین مدال را برای کشورم ایران گرفتم. این کاری بود که مدت‌ها انتظار عملی شدن آن را داشتیم. بالاخره برای ایران انجامش دادم.

فاصله بین این مدال طلا و طلای قبلی که در همین رقابت‌ها گرفتیم زیاد بود، بیش از دو دهه. شمشیربازی ایران برای این موفقیت چرا اینقدر انتظار کشید؟
آقای فخری آخرین مدال طلای همین اسلحه را ۲۲ سال پیش گرفتند. ورزش بالا و پایین دارد و اتفاقات زیادی ممکن است در این رشته رخ دهد که باعث شود مدال طلا تا مدت زمان زیادی به یک کشور با تمام شایستگی‌هایش برسد. خود من در همین رقابت‌های قهرمانی آسیا چهار مرتبه تا آستانه کسب مدال طلا پیش رفتم اما در نهایت آنچه نصیبم شد مدال نقره بود. در واقع کره‌ای‌ها و چینی‌ها سلطه بلندمدتی را پی گرفتند. این کشورها سطح شمشیربازی بالایی در آسیا و جهان دارند. به خصوص کره‌ای‌ها که مدال‌های متعدد المپیک را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. تیم کره‌جنوبی تغییر و تحول زیادی کرده است. ما هم بعد از مدال طلای پیمان فخری، چهار مرتبه تغییر نسل دادیم. تغییر و تحولات برای ما هم بسیار زیاد بود و در نهایت با کمک این تغییر و تحولات موفق شدیم نخستین مدال طلای آسیا را بعد از ۲۲ سال به دست بیاوریم.

نکته مهم پاره کردن نوار طلاهای کره‌جنوبی در همین رقابت‌ها بود. این خودش به تنهایی به عنوان یک موفقیت بزرگ‌تر تعریف می‌شود، این‌طور نیست؟
بله، دقیقا. به امپراتوری کره‌ای‌ها پایان دادیم و زنجیره کسب مدال طلا از سوی آنها را پاره کردیم. واقعا زیبا بود که سرود زیبای کشورمان را در سالن برگزاری رقابت‌ها طنین‌انداز کردیم. این قهرمانی زمانی برای من شیرین‌تر شد که موفق شدم شمشیرباز قدرتمند کره‌ای را که مدال طلای جهان و المپیک را هم دارد شکست بدهم. واقعا کار مهمی بود که بالاخره انجامش دادم.

نیاز هم به گفتن این نیست که سطح رقابت‌های قهرمانی آسیا چقدر بالاست.
بله، سطح رقابت‌های قهرمانی آسیا بسیار بالا بود. دیگر باید بدانید رقابت های قهرمانی آسیا به دلیل حضور شمشیربازان چینی و کره‌ای هم‌سطح رقابت‌های قهرمانی جهان است. ما کار دشواری را پشت سر می‌گذاریم. سطح بازی‌ها واقعا بالا بود. باید از قربانی مربی خوبم و البته همسر عزیزم تشکر کنم. قاضی عسگر روان‌شناس تیم‌ملی و مصطفی عطایی هم برای این‌که من به این موفقیت برسم بسیار کمکم کردند.

این مدال طلا قطعا پیش از هر چیزی به دلیل زحمات و تمرینات شماست. اما قطعا افراد دیگری هستند که برای آن به شما کمک زیادی کردند. اینطور نیست؟
بله، پشت هر موفقیت بزرگ یک برنامه‌ریزی بسیار بزرگ وجود دارد. ابزارهای لازم برای موفقیت تیم فراهم شده بود. این ابزارها می‌طلبید که بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاوریم. خوشحالم که خودم و تمام کسانی که برایم زحمت کشیدند را سربلند کنم. من در سال‌های اخیر حضور زیادی در مسابقات متعدد داشتم. از جام‌جهانی گرفته تا قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی. مدال‌های متعددی گرفتم اما این طلا چیز دیگری بود. برای این طلا هر کاری لازم بود انجام دادم. اکنون همه چیز به برنامه‌ریزی‌ها بستگی دارد. باید اراده‌ای فولادین داشته باشم تا بتوانم این موفقیت بزرگ را تداوم ببخشم.

حالا باید انتظارات ویژه‌ای هم از مسئولان ورزش کشور داشته باشید. الان از آنها چه می‌خواهید؟
دوستان لطف می‌کنند و تا می‌توانند تعریف و تمجید می‌کنند اما من انتظار دارم بعد از این مدال ارزشمند و تاریخی حالا نگاه ویژه‌تری به این رشته ببینیم. ما بسیار پتانسیل داریم. در واقع من حمایت‌های ویژه را انتظار دارم. برای این‌که این موفقیت‌ها را ادامه دهیم نیاز به آرامش داریم. شرایط باید طوری برای ما فراهم شود که بدون دغدغه و در آرامش کار خودمان را انجام بدهیم.

حرفه‌ای‌تر از این حرف‌ها هستید که با این مدال همه چیز را تمام شده ببینید. چه چیزها و چه رویدادهای مهمی در انتظار شماست؟
ما همچنان در اینجا (چین، میزبان قهرمانی آسیا) کار داریم. مسابقات تیمی را در پیش رو داریم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. بعد از این باید به فکر مسابقات قهرمانی جهان باشیم و سپس بازی‌های آسیایی. خدا را چه دیدید. ممکن است تاریخ‌سازی‌های خیلی بزرگ‌تری پیش روی ما باشد.

ایران در شمشیربازی قهرمانی آسیا
تیم‌ملی شمشیربازی ایران در قسمت مردان با ۹ شمشیرباز و در قسمت زنان با ۴ ورزشکار راهی ووشوی چین، شهر میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا شده بود. در مرحله مقدماتی علی پاکدامن با ۶ برد و بدون باخت، محمد فتوحی و محمد رهبری با ۵ برد و بدون باخت و فرزاد باهر ارسباران با ۵ برد و یک باخت به جمع ۳۲ نفر اصلی راه پیدا کردند. به غیر از پاکدامن که طلایی شد و مدال گرفت، محمد رهبری با شکست مقابل حریف کره‌ای، مدال برنز این رقابت‌ها را گرفت. پاکدامن و رهبری در کنار فتوحی تنها شمشیربازان ایران بودند که به جمع ۱۶ نفر برتر راه پیدا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها