برای این طلا اراده فولادین داشتم
علی پاکدامن، چهره تاریخ‌ساز ورزش ایران بعد از کسب مدال تاریخی طلای آسیا در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

برای این طلا اراده فولادین داشتم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با فرزاد باهر ارسباران؛ ستاره سابر ایران در لهستان

برای موفقیت، از حاشیه ها فاصله گرفتم

تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر را بی شک باید یکی از رشته‌های پرافتخار ورزش کشور نامید. تیمی که طی یک دهه اخیر با جهشی غیرمنتظره خودش را به جمع بزرگان دنیا رساند و تا پای مدال المپیک نیز پیش رفت.
کد خبر: ۱۳۹۸۲۹۳
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

نسل طلایی سابر ایران گر‌چه این روزها با افت و خیزهایی هم مواجه شده اما همچنان می‌تواند دست به کارهای بزرگ بزند. این بار صحبت از درخشش فرزاد باهر ارسباران در رقابت‌های جام‌جهانی لهستان است. شمشیرزنی که تا پیش از این کمتر از او در بازی‌های انفرادی شنیده می‌شد اما حالا به مرحله‌ای رسیده که باید عملکردش را ستود. شکست نایب قهرمان المپیک و صعود به مرحله یک چهارم نهایی شاهکار فرزاد در این رویداد مهم بود. او در این مسابقات بالاتر از شمشیربازان مطرحی چون گو بونگیل کره‌ای (دارنده مدال المپیک و قهرمانی جهان) و آرون ژیلاگی مجارستانی (قهرمان سه دوره المپیک) قرار گرفت. ارسباران با راهیابی در جمع هشت نفر برتر جام‌جهانی لهستان یک کاپ هم هدیه گرفت تا قابی زیبا از این مسابقات برایش به یادگار بماند.گفت‌وگوی شمشیرباز مدال‌آور تیم‌ملی سابر را با جام‌جم از نظر می‌گذرانید.

فکرش را می‌کردید که در لهستان به چنین نتیجه‌ای برسید؟
راستش را بخواهید نه. اصلا فکرش را نمی‌کردم که تا این مرحله پیش بروم. اما این را می‌دانستم که در لهستان یک نتیجه خوب می‌گیرم. به دلیل این که در چند مسابقه قبلی هم عملکردم رضایت‌بخش بود و در حال بهتر شدن بودم. از طرفی حس خوبی به لهستان دارم. ما قبلا در لهستان مدال نقره تیمی گرفتیم و خاطره خوشی از این کشور دارم. برای همین فکر می‌کنم این کشور برایم خوش یمن است.

چه حسی دارید از این که توانستید هامر آمریکایی نایب قهرمان المپیک را شکست بدهید؟
اولین بازی من در جدول ۶۴ نفره رویارویی با هامر و واقعا قرعه سختی بود. هامر تنها شمشیرباز آمریکاست که مدال المپیک دارد. او در المپیک ۲۰۱۶ ریو پای سکو مجتبی عابدینی را شکست داد. کسی از جامعه شمشیربازی ایران فکرش را نمی‌کرد بتوانم او را ببرم. همه می‌دانند که بردها و باخت‌های هامر با اختلاف امتیاز نزدیک است. ولی خدا را شکر من در روز مسابقه آن قدر آماده بودم که توانستم هامر را با اختلاف امتیاز ۱۵ بر ۶ شکست بدهم.

شما در مقطعی در مسابقات ضعیف ظاهر شدید و از تیم خط خوردید. فکر نمی‌کنید این خط خوردن به نفع‌تان شد؟
بله یک جورهایی فکر می‌کنم تلنگر خوبی برایم بود. من در آن مقطع انگیزه‌ام را از دست داده بودم. برای همین کادر فنی هم فرصت را به نیما زاهدی که جوان بود، داد. البته نیما هم در یک برهه نتوانست انتظارات را برآورده کند این طور شد که دوباره من در ترکیب قرار گرفتم. خوشحالم که توانستم روی ذهنم کار کنم و از حاشیه‌ها فاصله بگیرم تا بازگشت خوبی داشته باشم. من بعد از هامر با یک بازیکن هندی مسابقه دادم که فقط اسمش هندی بود اما یک شمشیرباز فرانسوی بود. او در فرانسه که یکی از قدرت‌های شمشیربازی است زیر نظر بهترین مربی دنیا تمرین می‌کند. حریف بعدی‌ام هم بازیکن ژاپن بود که محمد رهبری و محمد فتوحی را حذف کرده بود اما او را هم با اختلاف شکست دادم. متاسفانه در مرحله یک چهارم بخت با من یار نبود. نمی‌خواهم باختم را توجیه کنم اما بازی‌های این مرحله با سه ساعت تاخیر برگزار شد و بدنم به یکباره خالی کرد و به شمشیرباز لهستانی باختم. البته آن روز، روز این لهستانی بود. او پدیده مسابقات شد و به عنوان قهرمانی رسید.

هشتمی جام‌جهانی لهستان برجسته‌ترین عنوان انفرادی فرزاد باهر ارسباران در تیم‌ملی سابر بزرگسالان است. قهرمانی رقابت‌های دانشجویان جهان و کسب سه مدال طلا، نقره و برنز جام‌جهانی کلاس Aجوانان از دیگر افتخارات اوست. رتبه ارزشمند چهارمی مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۶ برزیل‌؛ قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۱۶ سنگال و دو مدال نقره بازی‌های آسیایی مهمترین عناوین ارسباران در بخش تیمی است.​​​​​​​

جدایی تلخ پیمان فخری از تیم سابر

تیم‌ملی شمشیربازی سابر ایران بعد از جدایی پیمان فخری مربی سازنده این تیم آن طور که باید نتوانسته هنوز افتخارات گذشته خود را تکرار کند.آنها در لهستان به عنوان دوازدهمی تیمی رسیدند. البته که سابریست‌ها اخیرا در جام جهانی الجزایر به مدال نقره رسیدند اما اهالی این رشته معتقدند این نایب قهرمانی را هم باید به پای آقای خاص شمشیربازی نوشت. ارسباران در این باره می‌گوید: من و هم تیمی‌هایم هر چه داریم از صدقه سر پیمان فخری است. مهاجرت فخری از ایران برای همه ما تلخ بود و می‌دانستیم ضربه بزرگی به تیم وارد می‌شود.شمشیربازی دیگر مثل او را نخواهد دید.فخری اما هدایت تیم را به دستیارش امین قربانی سپرده و خودش هم دلسوزانه از دور حواسش به تیم است. قربانی تلاشش این است جای خالی پیمان را برای ما پر کند. ما هم تلاش می‌کنیم جانانه مبارزه کنیم تا دوباره سهمیه المپیک را بگیریم. این تیم مدال المپیک را در کارنامه اش کم دارد. اما نباید فراموش کنیم که چین و ژاپن زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده‌اند. این دو کشور با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی شمشیربازی کرده‌اند در تعقیب سابر ایران هستند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها