تکیه بر باد
به بهانه روز جهانی باد

تکیه بر باد

هیاهوی گیشه و فروش فیلم‌های تجاری و سرگرم‌کننده، حواشی حضور برخی فیلم‌ها و فیلمسازان ایرانی در جشنواره کن، قاچاق فیلم‌ها و اخباری چون درگذشت چهره‌های پیشکسوت، ازدواج فلان بازیگر و خداحافظی بهمان بازیگر از سینما، به‌صورت کامل توجهات را معطوف به سینمای داستانی ایران و فیلم‌های بلند و پرچهره سینمایی می‌کند.
هیاهوی گیشه و فروش فیلم‌های تجاری و سرگرم‌کننده، حواشی حضور برخی فیلم‌ها و فیلمسازان ایرانی در جشنواره کن، قاچاق فیلم‌ها و اخباری چون درگذشت چهره‌های پیشکسوت، ازدواج فلان بازیگر و خداحافظی بهمان بازیگر از سینما، به‌صورت کامل توجهات را معطوف به سینمای داستانی ایران و فیلم‌های بلند و پرچهره سینمایی می‌کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۸۰۷
نویسنده ​​​​​​​علی رستگار | گروه فرهنگ و هنر

رسانه‌های مکتوب و الکترونیک و فضای مجازی هم ترجیح می‌دهند چنین خبرها و رویدادهایی را پوشش دهند و در انعکاس مطالب و واقعیت‌ها با سینمای بلند داستانی همراه و همداستان شوند، درحالی‌که اگر مخاطبان به ظرفیت‌های گسترده و متنوع حوزه‌های دیگر سینما همچون فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن(کوتاه) آگاه باشند، قطعا دستاورد غنی‌ و مطلوب‌تری خواهندداشت و با محصولات و مشتقاتی روبه‌رو می‌شوند که خوشبختانه قرابتی با فضای غالبا زرد و بیهوده و جنجالی سینمای ایران ندارد. برخلاف آن ویترین جذاب و فریبنده که آورده فرهنگی کمی در آن وجود دارد، در سینمای کوتاه، مستند و انیمیشن(کوتاه) ذوق و خلاقیت و تجربه‌گرایی به‌ مراتب بیشتری به چشم می‌خورد و انتظارات فرهنگی مخاطب بیشتر برآورده می‌شود. به جز تامین کم و بیش توقعات فرهنگی و هنری در این فضا، کسب اعتبار در آوردگاه جهانی و جشنواره‌های مختلف هم از دیگر مزیت‌ها و موفقیت‌های فیلم‌های کوتاه و مستند است، منتها اغلب چنین نتایج مثبتی که نشان از رشد و پیشرفت سینماگران جوان این عرصه‌ها دارد، زیر سایه سنگین سینمای داستانی ایران آن‌طور که باید، رسانه‌ای نمی‌شود یا درصورت انعکاس اخبار، به سادگی از کنار آن عبور می‌شود، چون معمولا در ظاهر و ویترین خالی از ستاره‌های سینما و چهره‌های سرشناس هستند.
با این حال شاید جالب است بدانید در یک رصد اجمالی، سینمای کوتاه، مستند و انیمیشن(کوتاه) ایران از ابتدای سال تاکنون حضوری موفق در جشنواره‌های جهانی داشت و ۱۶فیلم موفق به دریافت جوایز شده‌اند. فارغ از تنوع مهم و قابل اشاره ژانری این آثار که سینمای بلند و داستانی ایران حتی جرات و جسارت نزدیک شدن به آنها را هم ندارد، چنین تاییدها و تشویق‌هایی می‌تواند چراغ این تجربه‌گرایی و خلاقیت را روشن نگه دارد و چه بهتر که فیلمسازان فیلم‌های بلند نیز چنین مسیر جذاب و مهیجی را پیش بگیرند یا دست کم امیدوار باشیم همین کارگردانان جوان در آینده فیلمسازی‌شان، این قدرت خطرپذیری و تجربیات خلاقانه و ماجراجویانه در ژانرهای گوناگون را از یاد نبرند و سازوکار و مناسبات دست به عصای سینمای حرفه‌ای و تجاری، مانعی سر راهشان نباشد.
جایزه بهترین فیلم بخش Nova جشنواره فیلم پکن برای «باغ وحش» (نفیسه زارع)، جایزه ویژه هیات‌داوران جشنواره چبوکساری روسیه برای فیلم کوتاه «گواه» (آیدا تبیانیان)، جایزه افتخاری جشنواره فیلم جهانی دانشجویی SWIFF آمریکا برای فیلم کوتاه «داستان ناتمام» (جواد نوریان)، جایزه بهترین فیلم کوتاه corti a ponte ایتالیا برای «بازی» (علی گیتی‌نورد)، جایزه بهترین فیلم کوتاه همین جشنواره برای «خروپف» (سارا عابدی)، جایزه بهترین بازیگر (مینا همدانی) در جشنواره فیلم مادرید اسپانیا برای فیلم کوتاه «پاس» (الیکا عبداللهی)، جایزه بهترین بازیگر مرد (علیرضا مهران) در جشنواره ترسنپرنت آمریکا (میثم محمدخانی)، جایزه بهترین فیلم کوتاه در جشنواره هات داکس آمریکا برای مستند «شوهر ایران‌خانم» (مرجان خسروی)، جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در جشنواره طرابلس لبنان برای فیلم «خنزیر» (ماجد رستمی‌زاده) و... از جمله جوایز جهانی سینمای ایران در این زمینه هستند. سالی که نکوست از بهارش پیدا نیست؟

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها