خط سیاسی امام(ره) برگرفته از اندیشه اسلامی است
در میز علوم سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

خط سیاسی امام(ره) برگرفته از اندیشه اسلامی است

در میز تاریخ سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

یكی از عوامل ایجادكننده شكاف در جامعه مسئله شایسته‌سالاری است

هر دوره سیاسی كه در ایران تمام می‌شود دوره بعدی نظام سیاسی كاملاً متفاوت است كه عامل محرك تولید سیاست در ذهن خلاق ایرانی می‌شود.
هر دوره سیاسی كه در ایران تمام می‌شود دوره بعدی نظام سیاسی كاملاً متفاوت است كه عامل محرك تولید سیاست در ذهن خلاق ایرانی می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، فرشید باقریان، دكترای اندیشه سیاسی پیرامون مدل‌های سیاست‌ورزی گفت: وقتی جامعه مدنی داشته باشید كه با سیاست درگیر باشد برای پویایی جامعه مفید خواهد بود.

وی با بیان اینكه در پی میزان مشاركت نهضت‌های مختلفی داریم افزود: با جامعه سیاسی در برابر حزب دموكرات آذربایجان، پیشه‌وری، كردستان و جمهوری گیلان و حضور پرتغالی‌ها در تنگستان ایستادگی شد و میزان بالای مشاركت سیاسی برای تمامیت ارضی، ملی‌گرایی و دفاع از سرزمین نیاز است.

این دكترای اندیشه سیاسی اظهار كرد: باوجوداینكه در دوره جنگ جهانی اول شمال ایران متعلق به روس و جنوب ایران متعلق به انگلستان بود، اتحاد اقوام و اتصال سطوح برای حراست از تمامیت ارضی صورت گرفت.

وی افزود: دولت نوعی سنت است و در این سنت بسیاری از اوصاف مانند بخشش، خویشتن‌داری و صبر است كه نمی‌توان با انسان عادی مقایسه كرد و البته ایران هیچ‌گاه خاكی را غصب نكرده است؛ ولی در كشورهای مستعمره میزان توكل بالایی دارند؛ لذا ایرانیان بر خلاف آمریكایی‌ها معنای روز استقلال را نمی‌دانند.

باقریان با تأكید بر این مطلب كه نظام سیاسی باید میزان هوشیاری را درك كند ادامه داد: هر دوره سیاسی كه در ایران تمام می‌شود دوره بعدی نظام سیاسی كاملاً متفاوت است كه عامل محرك تولید سیاست در ذهن خلاق ایرانی می‌شود.

وی افزود: فكر می‌كنیم دانسته‌های سیاسی مانند كشف رمز است و انفعال سیاسی امروز به دلیل برخی مسئولان است و نظام سیاسی باید از ایجاد انواع شكاف در جامعه جلوگیری كند.

دكترای اندیشه سیاسی با اشاره به اینكه یكی از مسائل ایجادكننده شكاف در جامعه مسئله شایسته‌سالاری است تصریح كرد: انتخاب اصلح برای اداره امر و شایسته‌سالاری در دوران هایی در ایران نبود كه باعث ایجاد شكاف در جامعه می‌شود و جامعه دچار تقسیم كار فرهنگی و انفعال سیاسی می‌شود.

وی افزود: این انفعال سیاسی در جهت عدم مشاركت خواهد بود و از سویی خویشاوندسالاری در جامعه وجود دارد كه باعث می‌شود افرادی كه شایسته نیستند در اداره امور حضور داشته باشند.

باقریان خاطرنشان كرد: نوع مشاركت سیاسی در جوامع غربی متفاوت است و یكی از عوامل ایجاد انفعال سیاسی در جامعه وجود نهادها است؛ وقتی نهادی در خارج به‌عنوان اپوزسیون دارید ابراز مخالفت دارد و در حركات ملی همین اپوزسیون موافق است.

وی افزود: تحزب باعث می‌شود شكاف از متراكم به متقاطع تغییر شكل دهند و مرزبندی خیابان و تریبون باید مشخص شود در حالیه مجوز راهپیمایی اعتراضی متحرك از ابتدای انقلاب ارائه نشده است تا انرژی انباشت شده مردم تخلیه شود.

دكترای اندیشه سیاسی گفت: با حركت سیاسی و پویایی سیاسی در جامعه می‌توان ملی‌گرایی را تقویت كرد و ایران كشوری پرتشنج در مرزها و پیرامون و مركز حوادث جهان است.

وی افزود: اقناع عمومی نیازمند پیشینه است، وقتی نتوانید جامعه مدنی را اقناع كنید افراد به‌صورت انفرادی به سمت سیاسی‌شدن می‌روند.

باقریان اظهار كرد: پس از تأسیس ساواك سركوب خانواده‌ها در زمینه سیاسی داشتیم كه منجر به شعاردادن مردم در خیابان‌ها شد لذا مردم نیاز به فضای باز سیاسی دارند.

وی با بیان اینكه دكترین سیاسی ایران ثابت است و دكترین سیاست خارجی ایران مبهم است افزود: باید سیاست ایرانی دارای پارادایم و دكترین باشد و خوب و بد این سیاست‌ها برای مردم بازگو شود.

دكترای اندیشه سیاسی ضمن تأكید بر هویت‌سازی در جامعه ایرانی ادامه داد: مردان سیاست به‌واسطه كوتاه‌بودن مسیر كسب مسئولیت‌های سیاست، بیشتر در معرض دید هستند.

وی افزود: منافع شخصی در قالب دولت معنا پیدا می‌كند؛ لذا باید منافع ملی برای كسب منافع شخصی وجود داشته باشد و باید دانست كه اجتماع مردم باعث ایجاد دولت و اجماع ارزشی خواهد شد.

باقریان تصریح كرد: جدایی دولت از ملت باعث غیبت سیاسی و فقدان گفتگوی سیاسی خواهد شد؛ لذا هر تصمیم گرفته توسط دولت با مخالفت ملت مواجه می‌شود.

وی افزود: آشتی و وفاق ملی باعث تحرك سیاسی می‌شود و باید از نیروی انفعال سیاسی استفاده شود و به فعلیت برسد.

دكترای اندیشه سیاسی خاطرنشان كرد: ایران از نظام فئودالیته به امروز رسیده است و باتوجه‌به شكاف‌های موجود و غیبت‌های سیاسی، هنوز نظام سرمایه‌داری ادامه دارد كه باید برطرف شود.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

دكتر سعید آجورلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، دكتر حنیف غفاری و دكتر فاطمه نكو لعل آزاد كه از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین‌الملل، دكتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی‌اكبر عبدالعلی‌زاده، عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم هم هدایت میز جریان‌شناسی سیاسی فرهنگ را بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها