گزارش «جام‌جم» از سبک زندگی سالمندان و تاثیر تنهایی بر اضطراب این قشر از جامعه

آژیری که سال‌ها پیش به صدا درآمده

سالم پیر شدن اهمیت بسیاری دارد، یکی از ابعاد سالم زیستن این است که بتوانیم سیاست‌های سالمندی فعال سالم و موفق را در کشور اجرا کنیم و این موضوعی است که در سطح دنیا در حال اجراست.
سالم پیر شدن اهمیت بسیاری دارد، یکی از ابعاد سالم زیستن این است که بتوانیم سیاست‌های سالمندی فعال سالم و موفق را در کشور اجرا کنیم و این موضوعی است که در سطح دنیا در حال اجراست.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۰۳
نویسنده دکتر محمود مشفق | جمعیت شناس

سالمندی سالم ابعاد مختلفی دارد که افراد از نظر جسمی و روانی سالم پیر شوند و بستگی به این دارد که افراد سبک زندگی سالم را بتوانند در دوران میانسالی در پیش گیرند. در واقع وظیفه سازمان‌ها و گروه‌های مختلف است که بتوانند زندگی سالم را در میان سالمندان گسترش دهند. به منظور مورد توجه قرار دادن زندگی سالمندی فعال، باید بتوانیم بحث سلامت، مشارکت اجتماعی وامنیت را برای سالمند ایجاد کنیم که در این میان بحث سلامت و امنیت ابعاد مختلفی دارد.اگر بتوانیم سیاست‌های سالمندی فعال و موفق را در کشور پیاده سازی کنیم، عموما از مشکلات سالمندی در کشور کاسته می‌شود و بار مشکلات سالمندان به خانواده، دولت و به نهادهای مربوط کاهش می‌یابد. در واقع با توانمندسازی سالمندان، آنها می‌توانند ظرفیت خود را در سنین بالا حفظ کنند. البته هماهنگی‌های لازم میان سازمان‌ها وجود ندارد و اگر هماهنگی بین بخشی یا سازمانی در بحث اجرای سیاست‌ها ایجاد شود، موازی کاری‌ها صورت نمی‌گیرد.
بررسی بحث‌های مربوط به سالمندی جمعیت و سالمندان را باید از حالت کلی نگر درآوریم و مسائل به صورت خاص و جزئی مورد توجه قرار گیرد. همچنین سیاست‌ها پس از اجرا باید ارزیابی شود، یعنی ببینیم در این زمینه، کدام سیاست‌ها به مرحله عمل رسیده و آن را ارزیابی کنیم ‌که تا چه حد اجرا شده است. همچنین در برنامه‌ریزی‌های شهری و منطقه‌ای مسأله سالمندی کمتر مورد توجه قرار گرفته که در واقع در آینده حجم گسترده از جمعیت شهرها را سالمندان تشکیل می‌دهند، بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا سالمندان بتوانند از خدمات شهری مانند پارک‌ها، مترو و اتوبوسرانی استفاده کنند. علاوه بر این باید سیاست‌های شهر دوست‌دار سالمند را در کشور رصد کنیم البته در برخی از شهرها مانند اصفهان مطالعات پایلوت آن انجام شده اما هنوز در کشور ما در عمل این سیاست اجرایی نشده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها