در جلسه هم‌اندیشی معاونان و کارشناسان سازمان صمت آذربایجان شرقی و واحدهای تولیدی؛

مشکلات تخصیص سهمیه ورق به تولیدکنندگان لوله و پروفیل مورد بررسی قرار گرفت

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز در دیدار با انجمن فولاد آذربایجان عنوان کرد؛

بازخوانی چالش‌های صنعت فولاد استان

در دیدار اعضاء هیئت‌مدیره انجمن فولاد آذربایجان با آیت الله دکتر سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز، چالش‌های صنعت فولاد در آذربایجان شرقی مطرح شد و امام‌جمعه تبریز اظهار امیدواری کرد تا این چالش‌ها با فعالیت های اعضای انجمن فولاد آذربایجان رفع شود.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۵۹

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز در این دیدار با اشاره به اینکه بخش خصوصی پرچم‌دار صنعت در استان است، گفت: مسئولان صنعت استان باید با تمام توان درصدد حل چالش‌های بخش خصوصی حوزه صنعت باشند تا شاهد شکوفایی بیش‌ازپیش صنعت فولاد در آذربایجان شرقی باشیم.

آیت الله دکتر سید محمدعلی آل هاشم تبدیل‌شدن آذربایجان شرقی به قطب خصوصی فولاد را مرهون تلاش‌های صنعتگران این حوزه دانست و افزود: مسئولان استانی و کشوری باید تلاش لازم را انجام دهند تا چالش های بخش فولاد رفع و صنعتگران استان را در رشد تولید و کارآفرینی بیشتر حمایت کنند.

photo_2023-06-06_01-02-25

رئیس انجمن فولاد آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به‌ضرورت تکمیل زنجیره تولید فولاد در استان گفت: آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین بخش خصوصی کشور در حوزه فولاد را دارد اما یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه، عدم تکمیل زنجیره تولید در استان است، بنابراین دولت باید زمینه تکمیل این زنجیره را فراهم کند.

نوید اباذر با اشاره به سخن رهبری در خصوص استفاده از بخش خصوصی به‌عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور، گفت: تصدی‌گری و واگذاری معادن به بخش خصوصی، خصوصاً در حوزه زنجیره تولید فولاد، می‌تواند بسیاری از چالش‌های این حوزه را رفع کند و امیدواریم توجه دولت به خصوصی‌سازی و رفع موانع تولید تنها شعار نباشد و در عمل نیز نشان دهند که گوش‌به‌فرمان فرمایشات رهبری هستند.

اباذر افزود: هلدینگ ایمیدرو در استان آذربایجان شرقی معادن زیادی را در اختیار دارد که همه معادن فولاد آن غیرفعال هستند که واگذاری این معادن به تعاونی همه صنعتگران فولاد استان می تواند زنجیره تولید فولاد آذربایجان شرقی را تکمیل کند و ما به عنوان هیئت مدیره انجمن فولاد آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این حوزه اعلام میکنیم

photo_2023-06-06_01-18-00

وی مشکل تعزیراتی واحدهای فولادی استان را یکی دیگر از چالش عمده این صنعت در آذربایجان شرقی دانست که می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به کارآفرینان حوزه فولاد در استان وارد نماید و گفت: فولادکاران آذربایجان شرقی به دلیل آنچه عدم عرضه تمام محصولات تولیدی در بورس کالا قید شده است که امکان پذیر نیز نبود، توسط سازمان بازرسی کل کشور به سازمان تعزیرات با اعدا و ارقام بالای تخلف جهت رسیدگی معرفی شده‌اند. در حالیکه معاون اول وقت ریاست جمهوری این شیوه نامه را ابطال کرده بود اما سازمان بازرسی با همین شیوه نام همه واحد های فولادی استان را متخلف اعلام کرده است. لذا خواستار رفع این معضل و عدم پرونده سازی در تعزیرات حکومتی کشور هستیم. همچنین  بعضی از این واحدها مواد اولیه خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند و برخی حتی کالایی که به دلیل عدم عرضه آن در بورس، جریمه‌شده‌اند را تولید نیز نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که این جرائم و محکومیت‌ها با هر معیاری نادرست و غیرمنصفانه است.

اباذر ادامه داد: برخی از جرائم اعلام‌شده ارزشی برابر با کل واحد تولیدی دارد که این مسئله تنها می‌تواند موجب نابودی بخش خصوصی و بیکاری شاغلین این حوزه می گردد.

نایب‌رئیس انجمن فولاد آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات بخش خصوصی فولاد در این استان گفت: قیمت‌گذاری در بورس کالا، با شرایط یکسان برای همه تولیدکنندگان صورت می‌گیرد این در صورتی است که فولادکاران آذربایجان شرقی از معادن و تولیدکنندگان مواد اولیه صنعت فولاد فاصله دارند و مجبورند علاوه بر هزینه خرید مواد اولیه، هزینه حمل‌ونقل قابل‌توجهی نیز پرداخت کنند که همین مسئله سود آن‌ها را در صورت عرضه در بورس کالا نسبت به فولادکاران خوزستان یا مرکز کشور کاهش می‌دهد.

حسین نایب درختان با اشاره به بالاتر بودن قیمت تمام‌شده محصولات فولادی در آذربایجان شرقی، گفت: اگر پافشاری بر قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد، باید قیمت‌گذاری آن به‌صورت منطقه‌ای و بر اساس قیمت تمام‌شده در هر منطقه باشد تا به بخش خصوصی آسیبی وارد نشود.

وی افزود: امیدواریم یا بورس کالا این اصلاح قیمت را انجام دهد و یا یک بورس کالای منطقه‌ای در حوزه فولاد با مرکزیت تبریز افتتاح شود، چراکه بیش از 30 درصد از محصولات فولادی در آذربایجان شرقی تولید می‌شود.

خزانه‌دار و عضو هیئت‌رئیسه انجمن فولاد آذربایجان شرقی نیز در این دیدار، کمبود نیروی انسانی ساده و متخصص را یکی از چالش‌های عمده حوزه فولاد، صنعت و اقتصاد استان معرفی کرد و ادامه داد: دولت باید برای حل این کمبود اقدامات سریع و سازنده‌ای انجام دهد چراکه این مشکل برای آذربایجان شرقی که یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است، به یک چالش تبدیل‌شده است و جلوی قطار پیشرفت آذربایجان شرقی را خواهد گرفت.

یعقوب دلال قدیم افزود: مجوز استفاده از نیروی کار خارجی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند این کمبود نیروی کار را جبران کند اما این تنها راه نیست و دولت باید از گزینه‌های مختلف برای حل این مشکل استفاده کند که اصلاح قانون کار در حوزه سخت و زیان نیز می تواند یکی دیگر از این راهکارها باشد و سختگیری های بیش از حد این صنعت را در حوزه سخت و زیان آور به حداقل برساند.

وی کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف را یکی دیگر از مشکلات بخش فولاد استان دانست و گفت: در گذشته مصوبه‌ای در وزارت صمت وجود داشت که در حوزه کالاهایی که قیمت‌گذاری آن دستوری است و مشمول ستاد تنظیم بازار هستند،  تنها تولیدکنندگان اجازه صادرات داشتند اما سال گذشته دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد و اجازه صادرات به همه بازرگانان اعطا نمود و این بزرگترین چالش را در حوزه کالاهایی که مشمول تنظیم بازار هستند، به وجود آورده است.

دلال قدیم با اشاره به اینکه کشور در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی است، بیان کرد: سران قوا باید با یک تصمیم عاجل، مصوبه سابق وزارت صمت را مجدداً اجرایی کنند چراکه در غیر این صورت، امکان تنظیم بازار داخلی در حوزه فولاد یا هر حوزه دیگر مشمول تنظیم بازار وجود نخواهد داشت و ارز حاصل از صادرات توسط کارت‌های یک‌بارمصرف نیز به‌جای بازگشت به کشور و تزریق به حوزه تولید، به بازار آزاد ارز منتقل خواهد شد و اغراق نیست اگر بگوییم یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ ارز از مهرماه سال گذشته همین چالش و خلاء مصوبه ای است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها