چیلرهای ساختمانی در انواع مینی چیلر، چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک طراحی و تولید می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۰۸۶۵۳

چیلر ساختمان چیست؟ انواع چیلر ساختمان مسکونی

چیلر ساختمانی
چیلرهای ساختمانی در انواع مینی چیلر، چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک طراحی و تولید می‌شوند. و عموماً در ساختمان ها برای تامین شرایط آسایشی و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموماً چیلر ساختمانی با توجه به اقلیم و شرایط آب وهوایی منطقه محل نصب طراحی و تولید می‌کنند. این چیلرها، دستگاه هایی هستند که از یک سیال که عمدتاً آب می‌باشد گرما را جذب می‌کنند و آب سرد یا چیلد تولید می‌کنند؛ سیکل خنک کاری چیلرهای ساختمانی، سیکل تبرید تراکمی بخار است.

کاربرد چیلر ساختمان
از چیلر های ساختمانی برای تامین آب چیلد سیستم تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی آپارتمانی، ویلایی، اداری، تجاری و سیستم تهویه مطبوع مجتمع های چند منظوره فرهنگی،تفریحی و تجاری استفاده می‌شود.

مهمترین جزء سیستم سرمایش ساختمان، چیلر تراکمی است. در واحد های آپارتمانی کوچک متراژ از مینی چیلر و در مجتمع های مسکونی و اداری و تجاری از چیلر تراکمی هواخنک و در مجتمع های چند منظوره، از چیلر تراکمی آب خنک عموماً استفاده می‌شود.

مزایای چیلر ساختمانی
استفاده از چیلر،همانطور که ذکر شد،امکان تامین مطبوع‌ترین هوا را در فضای ساختمان به همراه دارد. علاوه بر این مزیت، مزایای دیگری نیز به شرح ذیل دارد:

  • راندمان بالا
  • بهره‌وری انرژی در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان
  • کیفیت تهویه بالاتر نسبت به سایر سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان
  • عمر بیشتر چیلر ساختمانی در مقابل سایر سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی
  • کارآمدی بیشتر نسبت به سایر سیستم‌ها تهویه مطبوع
  • تامین شرایط آسایشی مناسب تر
  • آلودگی محیطی کمتر
  • نرخ استهلاک پایین در مقایسه با کولر گازی
  • قابلیت متصل شدن به سیستم BMS و سامانه های مانیتورینگ

اجزای اصلی چیلرهای ساختمانی

چیلر ساختمان چیست؟ انواع چیلر ساختمان مسکونی

چیلر ساختمانی دارای اجزاء و قطعات گوناگونی است که در سیکل پیشرفته و نسبتاً پیچیده در کنار همدیگر قرار داده شده‌اند تا در نهایت، آب‌گرم برگشتی از ساختمان را خنک کرده و برای مصرف به هواساز و فن کویل ارسال کنند. از اجزای اصلی مینی چیلر و چیلر تراکمی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اواپراتور
  • تابلو برق
  • شیر انبساط
  • شیر برقی،فیلتر درایر،بال ولو
  • فن کندانسور
  • شاسی و بدنه فلزی

عموماً چیلرهای تراکمی به دلیل وزن سنگین، ارتعاشات قطعات متحرک و حجم آب در گردش، دارای شاسی فلزی سنگین هستند که توسط رنگ پودری کوره‌ای الکترواستاتیک پوشانده شده‌اند.

از مهمترین بخش های چیلر های ساختمانی کمپرسور چیلر است که در انتخاب نوع چیلر ساختمانی برای ساختمان، اهمیت ویژه‌ای دارد. کمپرسورهای استفاده شده در مینی چیلر و چیلر تراکمی به شرح زیر است:

  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور سیلندر پیستونی
  • کمپرسور سانتریفیوژی

اساس کار تمام کمپرسورها به یک صورت است و تمام چیلرها وظیفه کاهش دمای آب را بر عهده دارند. آب خنک شده به وسیله پمپ ها به فن کویل ها یا هواساز ها پمپاژ می‌شود.

قطعات الکترونیکی و کنترلی چیلر ساختمانی
در کنار چهار بخش مهم و اصلی یک چیلر که تشکیل دهنده چیلر تراکمی ساختمانی است، یک بخش بسیار مهم و اساسی دیگر وجود دارد که به عنوان مغز و فرامین دستگاه مینی چیلر و چیلر عمل می کند که به نام کنترلر چیلر شناخته می‌شود. در چیلرها و سیستم های قدیمی بجای کنترلر الکترونیکی، از رله های فرمان و سوئیچ های کنتاکت خشک استفاده می‌شد که با ساختاری در کنار هم فرمان های لازم را به اجزای گوناگون چیلر ساختمانی می‌دادند. در این نوع سیستم فرمان و کنترل، دقت و سرعت اجرای عملیات پایین بود و قابلیت کنترل دقیق پارامترهای کارکردی چیلر وجود نداشت. همچنین مشکلات ناشی از عیب یابی و اعلام خطا آسان نبود.

با پیشرفت علم و جایگزینی سیستم های الکترونیکی بجای این سیستم های کنترلی قدیمی، امروزه به کمک بردهای الکترونیکی هوشمند، سنسورهای دما و فشار آنالوگ با دقت و سرعت پاسخ دهی بسیار بالا، اجزای مختلف چیلر ساختمانی به خوبی کنترل و فرماندهی می‌شود و امکان مدیریت دقیق ظرفیت چیلر ساختمانی و همچنین کنترل مصرف انرژی چیلر تراکمی ساختمانی بسیار بهبود یافته است. همچنین به کمک امکانات ویژه بردهای الکترونیک و PLC های هوشمند، خطاها و وضعیت عملکرد چیلر به خوبی مانیتور می‌شود و در صورت بروز خطا به سرعت تشخیص داده می‌شود و تکنسین های نگهدار و تعمیرات دستگاه قابلیت رفع سریع آن را دارند.

البته استفاده از این بردها و PLC های هوشمند قیمت چیلر ساختمانی را در مقایسه با سیستم های قدیمی رله ای افزایش می‌دهند، اما امکانات و آپشن هایی که ارائه می‌کنند، خریدار را قانع می‌سازد که این افزایش هزینه را بپذیرد.

انتخاب نوع چیلر ساختمانی
مولفه های گوناگونی در تعیین نوع چیلر ساختمانی موثر است. این موارد به همراه سلیقه های خریداران و مهندسان مشاور، اثر فوق العاده ای بر انتخاب نوع چیلر های ساختمانی را دارد. در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌شود:

  • هزینه اولیه خرید مینی چیلر و چیلر ساختمانی
  • هزینه نصب و راه اندازی
  • متراژ و کاربری واحدها
  • نوع کاربری ساختمان
  • هزینه تعمیر و نگهداری چیلر ساختمانی
  • تعداد واحدها، طبقات ساختمان و مجتمع مسکونی
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی محل قرار گیری ساختمان

چیلر از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین تجهیزات تهویه مطبوع می‌باشد. فضاهایی که توسط آب چیلد چیلر ساختمانی تهویه می‌شود، دارای بالاترین حد شرایط آسایشی در مقایسه با سایر سیستم های تهویه مطبوع مسکونی مانند اسپلیت یا کولر گازی، VRF و داکت اسپلیت هستند.

در اسپلیت ها، داکت اسپلیت ها و VRF، عموماً احساس سرما به دلیل سوز هوای خروجی بیشتر است، در حالی که در چیلر و مینی چیلر، این سوز سرما وجود ندارد و لذا هوای مطبوع تری در مقایسه با خانواده اسپلیت ها قابل دستیابی است.

در ساختمان بر حسب کاربری و مساحت، گزینه های متعددی قابل انتخاب است. به دلیل ترجیح مصرف کنندگان به استقلال سیستم های تهویه مطبوع واحد مسکونی از سایر واحد ها، در آپارتمان ها و واحد مسکونی کوچک متراژ، از مینی چیلر تراکمی استفاده می‌شود.

در ساختمان های مسکونی آپارتمانی که به صورت سیستم تهویه مطبوع به صورت مرکزی است، از چیلر تراکمی اسکرال هوا خنک یا مدولار چیلر استفاده می‌شود و در برج های مسکونی از چیلر تراکمی اسکرو هوا خنک یا آب خنک استفاده می‌شود.

تجهیزات تهویه مطبوع ساختمان مبتنی بر چیلر
چیلر تراکمی و مینی چیلر در ساختمان های مسکونی به همراه فن کویل یا در مجتمع های اداری و تجاری بزرگ به همراه دستگاه هواساز استفاده می‌شود. آب چیلد به وسیله مینی چیلر و چیلر تراکمی هواخنک در یک سیکل تبرید سرد می‌شود و به کمک پمپ ها به کویل های سرمایشی دستگاه های هواساز یا فن کویل ها منتقل می‌شود. فن هواساز ها و فنهای فن کویل هوا را با سرعت های متناسب با طراحی از روی کویل ها و فین های آلومینیومی اکسپند شده در لوله های مسی کویل ها عبور می دهد و هوا پس از برخورد با سطح کویل ها و فین های آلومینیومی خنک می گردد و به دمای مناسب می رسد و آب داخل کویل ها با جذب حرارت ز آب در حال گردش، گرم می‌شود و به سمت چیلر و مینی چیلر ساختمانی باز می گردد.

هواساز ها و فن کویل ها ساختار و مکانیزم عملکردی مشابه دارند، مهمترین تفاوت این هواساز با فن کویل در اینست که ابعاد فن کویل ها نسبت به دستگاه های هواساز AHU بسیار کوچکتر است. تفاوت دیگر هواساز ها با فن کویل در اینست که در هواساز ها، در هواساز امکان فیلتراسیون هوا توسط بستر های متعدد فیلتر وجود دارد. ولی در فن کویل، به دلیل ابعاد کوچک دستگاه، چنین شرایطی فراهم نیست.

چیلر خانگی یا مینی چیلر

چیلر ساختمان چیست؟ انواع چیلر ساختمان مسکونی

چیلر خانگی الیماکول، در اصل همان مینی چیلر هواخنک الیماکول است که مانند چیلر تراکمی اسکرال هوا خنک، جهت تولید آب چیلد مورد استفاده قرار می گیرد. عموماً در بالکن یا پشت بام نصب می‌شود و به صورت مستقل برای هر واحد به صورت جداگانه نصب می گردد. و با توجه به هزینه های برق، عملا مشکلات موتورخانه مرکزی و مشکلات ناشی از هزینه های مشترک را ندارند. چیلر های خانگی معمولا برای واحد های بیش از 100 متر مربع مساحت استفاده می شوند.

مزایای مینی چیلر الیماکول
کندانسور مینی چیلر الیماکول از نوع هواخنک است. لذا این دستگاه نیازی به برج خنک ندارد و مصارف آب به شدت کاهش می یابد.

با توجه به اینکه مینی چیلر ها آب چیلر تولید می کند، قابلیت لوله کشی در مسیر طولانی را دارند.

امکان استفاده از یک مینی چیلر به جای چندین کولر گازی برای ایرکاندیشن اتاق های یک واحد آپارتمانی

قابلیت کنترل دمای اتاق به صورت دقیق و مستقل توسط فن کویل هر اتاق استفاده از کمپرسور اسکرال که صدا، قیمت و استهلاک کمتری نسبت به کمپرسور پیستونی دارد.

عدم نیاز به محیط موتورخانه و آزاد شدن فضای داخل ساختمان

دارای قابلیت سرمایش و گرمایش که البته به دلیل ارزان بودن گاز، از این آپشن عموماً استفاده می‌شود.

نصب پمپ و منبع انبساط به صورت پکیج بر روی مینی چیلر

استعلام قیمت چیلر خانگی و خرید مینی چیلر از الیماکول
با توجه به وضعیت ساختمان راهکارهای الیماکول برای ساخت چیلر ساختمانی متفاوت می‌باشد.

نوع آپارتمان یا مجتمع

دستگاه چیلر

واحد های آپارتمانی با متراژ کوچک مینی چیلر الیماکول

مجتمع های مسکونی و اداری و تجاری

چیلر تراکمی هواخنک الیماکول
مجتمع های چند منظوره چیلر تراکمی آب خنک الیماکول

جهت استعلام قیمت چیلر خانگی با کارشناسان فروش شرکت الیماکول در تماس باشید. وجه تمایز الیماکول فقط در کیفیت نیست!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها