فن کویل یکی از سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی معروف در دنیای سیستم‌ های تهویه مطبوع است که امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با آن آشنا کنیم تا این دتسگاه هم در لیست خرید شما به عنوان یک دستگاه سرمایش یا گرمایش باشد ولی قبل از آن باید بررسی کنید که آیا این انتخاب برای شما درست است یا نه؟
فن کویل یکی از سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی معروف در دنیای سیستم‌ های تهویه مطبوع است که امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با آن آشنا کنیم تا این دتسگاه هم در لیست خرید شما به عنوان یک دستگاه سرمایش یا گرمایش باشد ولی قبل از آن باید بررسی کنید که آیا این انتخاب برای شما درست است یا نه؟
کد خبر: ۱۳۷۸۷۲۸

فن کویل چیست؟

در اصل فن کویل یک سیستم و تجهیزات انتقال دما در فرآیند تهویه مطبوع را بر عهده دارد که در ادامه بیشتر درباره فرآیند‌های مختلف این دستگاه به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد. معمولا از فن کویل برای گرمایش و سرمایش بیمارستان‌ها، کارخانه‌های صنعتی، منازل مسکونی و اداره‌جات استفاده میکنند.

دسته بندی انواع فن کویل

فن کویل انواع مختلفی دارد که به بررسی آن‌ها در ادامه خواهیم پرداخت:

  • فن کویل سقفی
  • فن کویل دیواری
  • فن کویل کاستی (دو طرفه و چهار طرفه)
  • فن کویل سقفی زمینی
  • فن کویل زمینی

بررسی انواع فن کویل

همانطور که ملاحظه کردید ما فن کویل‌های مختلفی در دنیای سیستم‌های تهویه مطبوع داریم که در ادامه به بررسی مختصر و مفید هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت تا بیشتر با آن‌ها شوید و در صورتی که تصمیم گرفتید از فن کویل به عنوان دستگاهی برای سرمایش و گرمایش استفاده کنید یکی از انواع مناسب برای شرایط خود را انتخاب کنید.

فن کویل سقفی

یکی از پر فروش و پر کاربردترین انواع فن کویل نوع سقفی آن است که خود این مدل به دو دسته فن کویل سقفی رو کار و فن کوی سقفی تو کار تقسیم میشود. مدل تو کار بسیار پر طرفدار است چرا که در داخل سقف کاذب قرار میگیرد و علاوه بر اینکه فضایی را اشغال نمیکند صدای کمی دارد و موجب آرامش و آسایش افراد حاضر در محیط میشود.

مدل سقفی رو کار هم امروزه به ندرت توسط مهندسین مورد استفاده قرار میگیرد و شاید به دلیل صدای بیشتر و فضای اشغالی بیشتر کمتر مورد استفبال واقع شده است.

فن کویل کاستی

این مدل را میتوان پر طرفدارترین مدل فن کوئل دانست چرا که هم نصب آسانی دارد و هم از طرفی پوشش دمایی بهتری دارد و در دو نوع فن کویل کاستی دو طرفه و چهار طرفه در بازار موجود است.

فن کویل زمینی

این مدل در گذشته متداول‌ترین دستگاه فن کویلی بود که مورد استفاده قرار میگرفت و اگر دقت کرده باشید در ادارات دولتی و بانک‌ها از این سیستم استفاده شده است و بزرگترین ایراد آن اینست که افراد بر روی آن مینشینند که به دستگاه آسیب وارد میکند و از طرفی هم در دنیای معماری مدرن امروز جایی برای این دستگاه نیست چرا که هم فضا را اشغال میکند و هم از طرفی به هارمونی فضا ضربه میزند.

پس سعی کنید این مدل را انتخاب نکنید.

شاید برای شما سؤال پیش بیایید که با توجه به چه فاکتورهایی باید فن کویل مد نظر خود را انتخاب کنیم؟

ببینید اگر قصد داشته باشید تا به صورت اصولی از بین این لیست فن کویل ایده‌آل خود را انتخاب کنید باید به دو سؤال زیر با دقت پاسخ بدهید:

  • اینکه چقدر و چگونه فضا را از دیدگاه معماری برای شما مهم است؟
  • مساحت فضایی که قصد دارید تا گرم یا سرد کنید؟ 

ولی قبل از اینکه به بررسی نحوه کارکرد فن کویل بپردازیم بهتر است تا کمی درباره اجزای تشکیل دهنده آن صحبت کنیم تا بدانید از چه اجزایی تشکیل شده است.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل

  1. فن
  2. الکتروموتور
  3. کویل
  4. شیر هواگیری
  5. فیلتر
  6. سینی درین

برای اینکه با این دستگاه و اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر آشنا شوید به بررسی تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

فن‌ ها

همانطور که از نامش مشخص است فن در ساختار فن کویل وظیفه دمنده بودن و انتقال هوای سرد و یا هوای گرم توسط لوله‌ها به محیط مد نظر است. البته فن ها از دو توع پلاستیکی و فلزی در بازار عرضه میشوند ولی اگر از جنس فلزی آن استفاده شده باشد بهتر است چرا که ممکن است جنس پلاستیکی تحمل تغییرات دمای بالا را نداشته و از بین برود.

کویل

کویلی یکی از قطعات مهم فن کویل است که از لوله‌های مسی و فین‌های آلومینیومی ساخته شده و آب گرم و سرد توسط لوله‌های ورودی وارد کویل میشوند و این لوله‌ها دما را به خوبی خارج میکنند و فن با دمیدن هوا از روی این کویل‌ها هوای مورد نیاز را به محیط هدایت میکند.

الکتروموتور

موتورها معمولا در Fandeck (فندک) مورد استفاده قرار میگیرند که انواع مختلفی دارد که بررسی آن بسیار تخصصی است و نیازی نیست درباره آن بیش از این صحبت کنیم.

فیلتر

فیلترهای فن کویل یکی از اجزای بسیار آشنا هستند که باید افرادی که از فن کویل استفاده میکنند باید به آن رسیدگی کنند چرا که مستقیما در کیفیت هوایی که از سیستم تهویه مطبوع هدایت میشود در ارتباط است و اگر سر زمان مشخص آن را تمیز کنید همیشه خیالتان بابت کیفیت هوا راحت است.

عملکرد فن کویل

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم میتوان گفت که فن کویل به هیچ وجه به تنهایی مولد گرما و سرما در سیستم تهویه مطبوع نیست و باید در کنار یک دستگه دیگر قرار بگیرد تا سرمایش و گرمایش را به وسیله ساز و کاری که دارد به محیط هدایت کند.

شاید بپرسید چه سیستم‌هایی به عنوان مکمل در کنار چیلر قرار میگیرند؟

چیلر، بویلرها و حتی پکیج‌های ساختمانی

عملا این دستگاه‌ها سرمایش مورد نیاز فن کویل را تامین کرده و توسط لوله‌های ورودی به بخش کویل وارد میکنند و آب با چرخیدن در کویل دما را انتقال داده و فن با دمیدن هوا این دما را به محیط انتقال میدهد.

نکته برای خرید فن کویل

مطمئنا فاکتورهای زیادی را میتوان برای سنجش انتخاب درست از بین برندهای خیلی متنوع فن کویل و انواع آن که در بالاتر توضیح دادیم در نظر بگیریم ولی چه کنیم که امروزه فاکتور قیمت تقریبا مهم‌ترین معیار است ولی سعی کنید حتی الامکان برندی و مدلی را انتخاب کنید که ارزان‌ترین نباشد چرا که مطمئنا از کیفیت مناسب برخوردار نیست و همین موضوع موجب میشود شما متضرر شوید

  • بررسی مدل از لحاظ کاربرد در فضای مد نظر
  • بررسی قیمت
  • از لحاظ فضای اشغال شده و معماری

البته معیارهای دیگر هم میتوان مد نظر داشت ولی اصلی‌ترین فاکتورها همین‌ها هستند.

البته در کنار هم قرار دادن تمام فاکتورها و بررسی آن‌ها کار بسیار دشواری است و نیاز به تخصص دارد و بهتر است این کار را به متخصص خودش واگذار کنید و از همین رو میتوانید با کارشناسان زبده شرکت آسا تهویه ارتباط بگیرید تا شما را به صورت رایگان مشاوره بدهند و در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را برای سیستم تهویه مطبوع خود داشته باشید و در نهایت امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها