چیلر چیست؟

چیلر نام دستگاهی است که با سرد کردن آب به سرمایش هوا کمک می کند و سپس آب سرد شده توسط چیلر به ساختمان و واحدهایی که کانال‌های خنک کننده‌ی هوا را دارا هستند پمپاژ می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۰۳۳۹

چیلر چیست؟

در اصل این کانال‌های خنک کننده، فن کویل‌هایی هستند که در ساختمان‌ها تعبیه شدند و آب خنک شده توسط چیلر را در مداری بسته به جریان می‌اندازند.
منظور از جریانی بسته به این معناست که آب فقط درون لوله‌ها و کویل‌ها جریان دارد یا به عبارتی هیچ راه نفوذ آبی در آن‌ها وجود ندارد که آب تبخیر شود و یا نشتی داشته باشد.

 ما در ادامه مقاله از سروش جاوید که آموزشگاهی معتبر در زمینه‌‌ آموزش انواع حرفه‌ها مانند آموزش چیلر، آموزش تاسیسات، آموزش برق صنعتی، آموزش هنرهای تجسمی و…است، قصد داریم اطلاعاتی در باب این حرفه به شما عزیزان بدهیم، اگر از علاقه‌مندان در این زمینه هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 images_1662435766.jpg

چیلر چه انواعی دارد؟

چیلرها با توجه به اینکه وظیفه مشخصی را انجام می‌دهند، اما  باز با توجه به شرایط محل، آب و هوا و همچنین نوع کاربردی که دارند، دارای انواع و اقسام متفاوتی هستند که اگر بخواهیم به طور کلی آن‌ها را دسته بندی کنیم باید بگوییم چیلرها به دو دسته‌ی تراکمی و جذبی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام ساختار و کارایی مخصوص به خودش را دارد. در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

چیلر تراکمی

در چیلرهای تراکمی برای سرمایش از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند که خود چیلرهای تراکمی به دوسته چیلر تراکمی براساس کمپرسور و چیلر براساس کندانسور تقسیم می‌شود.

 

چیلر تراکمی بر اساس کندانسور

چیلرهای تراکمی بر اساس کندانسور، خود نیز به دو دسته آب خنک یا هوا خنک تقسیم بندی می‌شوند. علت این نام‌‌گذاری به خاطر فرایندهایی است که در کندانسور رخ می‌دهد. در اصل کندانسور یکی از بخش‌های بالایی چیلر است که در آن دفع گرما به کمک فن انجام می‌شود. این فن‌ها در اصل هوای گرم اطراف لوله‌های کندانسور را دمیده و به بیرون منتقل می‌کنند، به طوری که هوای گرم اطراف لوله‎های کندانسور توسط فن‎ها به بیرون منتقل می‌شود و به خاطر اینکه دائما هوای آزاد به خاطر وجود فن در آن‌ها در گردش است دیگر نیازی به برج خنک کننده نیست که به این نوع از چیلر تراکمی هوا خنک می‌گویند، اما اگر دفع گرمای مبرد موجود در کندانسور از طریق آب صورت گیرد به آن چیلر تراکمی آب خنک می گویند که برای دفع آب گرم به برج خنک کننده نیاز است که گرمای آن در نهایت به هوای آزاد منتقل شود تا به این صورت گرما از چیلر دفع شود.

 

 چیلر تراکمی براساس کمپرسور

چیلرهای تراکمی بر پایه کمپرسور خود به چهار دسته‌ی کمپرسور پیستونی که به آن رفت و برگشتی هم می‌گویند و نوع دوم با نام کمپرسور حلزونی و نوع سوم کمپرسورهای مارپیچی وآخرین انواع آن کمپرسور سانتریفیوژ است،  تقسیم‌بندی می‎شوند که باید با توجه به شرایط آب وهوایی و کاربری که هر کدام بسته به محیطی که قرار است در آن نصب شوند مناسب‌ترین نوع را انتخاب کرد.

 images_1662435798.jpg

انواع چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی انواعی مختلفی دارد مانند چیلر جذبی تک اثره و چیلرها جذبی دو اثره و همچنین نوع سوم آنها چیلرهای جذبی دایرکت فایر یا شعله مستقیم است.

چیلر جذبی تک اثره

در چیلرهای جذبی تک اثره محلول رقیق لیتیوم بروماید گرمای بخار یا آب گرم را جذب و سپس غلیظ شده و بعد مبرد آن تبخیر شده و از آن جدا می‎شود، محلول در انتها به سمت ابزوربر می‌رود و بخار مبرد به کندانسور منتقل شده و این باعث تبدیل حرارت از بخار به آب خنک شده که در نهایت باعث تبخیر مبرد می‎شود. مبرد تقطیر شده توسط دستگاه اریفیس که نوعی دستگاه انبساط است باعث کاهش فشار و دمای مبرد می‎شود. در مبرد شرایط مطلوب وارد اوپراتور شده و به وسیله پمپ در اپراتور و روی تیوب‎ها آب مقطر به طور مداوم اسپری می‎شود. سپس در این انتقال مبرد تبخیر و به وسیله ابزوربر جذب می‌شود.

چیلرهای جذبی دو اثره

اجزای چیلرهای جذبی دو اثره هم مانند اجزای چیلرهای جذبی تک اثره است. فقط مبدل حراراتی و یک ژنراتور اضافی دارد و در دو مرحله عملیات تغلیظ در آنها صورت می‌گیرد. به این صورت که بخار آب مبرد یک بار در ژنراتور گرمای آن را گرفته و تبخیر می‌شود و سپس از لیتیم و بروماید جدا شده و سپس به عنوان منبع انرژی گرمایی در ژنراتور دما پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چیلرهای جذبی شعله مستقیم

در این نوع از چیلرها به جای آنکه بخار در ژنراتور دما بالا احیا و تغلیظ شود، سوزاندن مواد فسیلی گاز، گازوئیل جای آن را می‌گیرد. قسمت ژنراتور دما بالا به صورت پوسته‌ای جدا و در کنار قسمت اصلی قرار گرفته و سپس گرما از طریق احتراق مشعل در آن دریافت می‌شود. با این گرما قسمتی از مبرد محلول خارج شده و در چیلرهای جذبی دو اثره، بخار سلوشن و ژنراتور دما پایین غلیظ شده و به ابزوربر بازمی‌گردد.

جمع بندی

تا به اینجا سعی کردیم شما دوستان علاقه‎مند به این حوزه را بیشتر در جریان انواع و اقسام و مختصر عملکرد چیلرها بگذاریم. اگر بخواهیم مطالب را جمع بندی کنیم باید بگوییم که انواع چیلرها با توجه به شرایط منطقه و آب و هوایی که آنجا دارد مشخص می‌شود که باید از کدام نوع چیلر استفاده کرد، اما شما دوستان اگر علاقه مند به این حوزه هستید، می‌توانید برای آموزش چیلر در کلاس‌های آموزشگاه سروش جاوید ثبت نام و آن را فرا گیرید. از خدمات آموزش این سایت می‌توانیم به آموزش پکیج ، آموزش کولر گازی، آموزش برق، آموزش عکاسی و دکوراسیون داخلی و… نیز اشاره کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها