وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه،‌ سوریه و ترکیه در نشست مسکو بر احترام به تمامیت ارضی سوریه، عدم مداخله در امور داخلی این کشور و طراحی نقشه راه برای پیشبرد روابط ترکیه و سوریه تأکید کردند.
وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه،‌ سوریه و ترکیه در نشست مسکو بر احترام به تمامیت ارضی سوریه، عدم مداخله در امور داخلی این کشور و طراحی نقشه راه برای پیشبرد روابط ترکیه و سوریه تأکید کردند.
کد خبر: ۱۴۰۷۴۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، سوریه و ترکیه در ارتباط با سوریه امروز (چهارشنبه) ۲۰ اردیبهشت ماه در مسکو برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه مشترکی از سوی چهار کشور صادر شد.

در این بیانیه آمده است: در ۲۰ اردیبهشت، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فیصل المقداد وزیر امور خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه در مسکو دیدار کردند.

وزیران امور خارجه درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفت‌وگوی اساسی و صریح داشتند.

در بیانیه مذکور عنوان شده است: با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی در این کشور تأکید کردند.

تأکید بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌ها به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ از دیگر مواردی است که در این نشست بر آن تأکید شد.

شرکت کنندگان همچنین توافق کردند معاونان وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط بین ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و روسای اطلاعاتی چهار کشور را بر عهده بگیرند.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: وزیران امور خارجه در فضای مثبت و سازنده‌ای گفت‌‌وگو کرده و توافق کردند که در دوره آتی تماس‌ها و گفت‌وگوهای فنی در سطح بالا در این قالب چهارجانبه ادامه یابد.

به گزارش فارس، این سومین بار است که مسکو در ۲ ماه اخیر میزبان نشست درباره سوریه است. نخستین نشست در سطح معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و روز ۱۵ فروردین سرگئی لاوروف در این نشست حضور یافت و مقرر شد که وزرای خارجه نیز در مسکو گردهم بیایند. پنجم اردیبهشت ماه سال جاری نیز وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو به گفت‌وگو پرداختند.

حسین امیرعبداللهیان که بامداد امروز در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست وارد مسکو شد، امروز ضمن شرکت در این نشست طی سخنانی ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه، تأکید کرد: استقرار ارتش سوریه در مرزها، نگرانی‌ امنیتی ترکیه را رفع می‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه این نشست رایزنی‌های دوجانبه‌ای با همتایان روس، ترکیه‌ای و سوری خود داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها