«جام‌جم» تهدیدهای جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را بررسی کرده است

گزافه‌گویی به وقت فروپاشی

اسرائیل درحال جنگ در تمامی جبهه‌هاست، حملات با سلاح گرم و سرد، مواجه شدن با بمب یا اتومبیل بمب‌گذاری شده در شهرهای بزرگ یا در جاده‌های منتهی به بیت‌المقدس و در کنار آن شلیک راکت و خمپاره از لبنان، سوریه و نوار غزه به طور معمول در پاسخ به تجاوزات رژیم در جریان است و مهم‌تر این‌که به این پیچیدگی‌ها، باید حملات پهپادی از لبنان یا سوریه را هم اضافه کرد. اما نکته اصلی این اتفاقات کجاست؟ اینجاست که رژیم صهیونیستی استراتژی اصلی خود را صدور بحران قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۰۶۲۴۱

صدور بحران به چه معنا؟ این موضوعی است که گرچه در گزارش‌های گذشته به تحلیل آن پرداختیم، اما اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو آن را وارد کانال جدیدی کرده است. صدور بحران به توزیع تنش و بحران‌نمایی علیه دیگر کشورهای هم جوار اطلاق می‌شود و روز گذشته نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بار دیگر با گنده‌گویی درباره ایران گفته است که باید با تهدید نظامی به برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.نتانیاهو به «فرید زکریا» خبرنگار شبکه سی ان ان گفته که «اگر می‌خواهید مانع تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای نظامی شوید، تنها راه متوقف کردن آنها با یک تهدید نظامی معتبر است».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین با تهدید نظامی جمهوری اسلامی گفت که مسئولیت متوقف کردن ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای بر عهده آمریکا، رژیم صهیونیستی و همسایگان عربی است. البته ظاهرا نتانیاهو فراموش کرده که کریدور جدیدی بین ایران و عربستان و به ویژه ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس ایجاد شده که معادلات منطقه‌ای را تغییر داده است. البته نتانیاهو بار دیگر از توافق هسته‌ ای با ایران انتقاد کرد و مدعی شد که پیش از این یک تهدید نظامی معتبر عملا باید جاه‌طلبی‌های اتمی قبلی عراق، سوریه و لیبی را خنثی کرد؛ او همچنین در این خصوص گفت: «این کشور (ایران) تولید موشک‌ و تسلیحات را متوقف نمی‌کند و این (توافق هسته‌ای) آنها را قادر به ادامه تولید سانتریفیوژهایی می‌کند که این کشور را قادر می‌سازد ظرف دو سال، یک‌سال، توانمندی مورد تأیید جامعه بین‌الملل را برای غنی‌سازی اورانیوم تا حد نامحدود داشته باشد».

بلوف «بی بی» برای صدور بحران

اظهارنظر جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و برگ جدیدی از ادعاها و بلوف‌های این رژیم موقت درحالی است که اوضاع در سرزمین‌های اشغالی به شدت بحرانی است و شامگاه شنبه برای هفدهمین هفته متوالی ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق‌اشغالی فلسطین در اعتراض به طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی برای چندمین بار به خیابان‌ها آمدند. یعنی درست در هفدهمین هفته، اعتراضات همچنان گسترده است و آن طور که ‌هاآرتص هم گزارش داده معترضان زیادی هم دستگیر شده‌اند اما با این حال نتانیاهو به دنبال مفری برای تنفس است و به همین دلیل ایران‌ستیزی را برجسته کرده است.

از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای صهیونیستی هم از سفر وزیر خارجه این رژیم به بروکسل در بلژیک و رایزنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه ایران خبر دادند. به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، الی کوهن وزیر خارجه (رژیم) اسرائیل روز دوشنبه به بروکسل سفر کرد تا با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه ایران دیدار کند. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی درحالی ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای متهم می‌کنند که اولا ایران قویا این ادعاها را رد و همواره تاکید کرده به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را دارد.

توهم تجزیه ایران

پلن دیگر برخی صهیونیست‌ها هم برای خروج از وضعیت بحرانی‌شان برنامه‌ریزی برای تجزیه ایران البته در ذهن خودشان است، بعد از سفر اخیر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی که با حواشی گسترده و توهم برخی طرفداران او برای حمایت اسرائیل از به قدرت رساندن پهلوی و تغییر نظام سیاسی ایران همراه شده بود، حالا خبر دیگری هم منتشرشده که حاکی از طرح ویژه نمایندگان مجلس رژیم صهیونیستی «کنست» با همراهی الی کوهن، وزیر خارجه برای تجزیه ایران و حمایت از تشکیل کشور خیالی «آذربایجان جنوبی» است.

قضیه از این قرار است که بیش از ۳۰ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی با تنظیم نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه اسرائیل، خواستار حمایت تل‌آویو از تجزیه ایران و تشکیل کشور خیالی آذربایجان جنوبی و تجزیه مناطق آذری‌نشین از خاک ایران شدند. در میان نام‌های امضاکننده این نامه، اسامی ۲۲ نماینده حاضر در ائتلاف حاکم تحت رهبری نتانیاهو، ۱۱ نماینده از جناح اپوزیسیون به چشم می‌خورد که نشان دهنده آن است که احزاب و جریان‌های سیاسی حاضر در فلسطین اشغالی فارغ از گرایشات سیاسی مختلف خود از هرگونه طرح تجزیه‌طلبانه علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و این یعنی رژیم، دیوانه‌وار برای نجات خود از تور بحران به هر خاشاکی متوسل می‌شود.

از طرف دیگر، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم مدعی شده ایران جنگی چندجانبه را علیه اسرائیل از جمله از طریق گروه‌های نیابتی مثل حماس و حزب‌ا... راه انداخته است. او هم در گزافه‌گویی خود علیه ایران گفته که «راه تغییر رفتار ایران از طریق فشار گسترده اقتصادی و سیاسی در هر بخش از منافع ایران است و این باید با تهدید نظامی معتبر علیه آن همراه شود».

این در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیاست و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات اتمی خود را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگه داشته اما ایران علاوه بر عضویت در ان‌پی‌تی در سال ۲۰۱۵ هم به توافقی با کشورهای ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد اما در مقابل، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ ۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

ایران قواعد بازی را تغییر داده است

اما تحلیل رسانه‌ها و تحلیلگران داخل سرزمین‌های اشغالی هم جالب توجه است؛ به طور مثال آریل اشمیت‌برگ، مدیر خبر شبکه آی ۲۴ نیوز اسرائیل و از متخصصان و کارشناسان جنگ روانی در صحنه رسانه که مدت‌های طولانی مسئولیت‌ هدایت افکار عمومی از طریق رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی را در توجیه راهبرد‌های صهیونیستی بر عهده داشته، در تحلیلی، شرایط فعلی این رژیم را در هفته دوم آوریل این طور تصویر کرده که ایران قواعد بازی را تغییر داده است.

این تحلیلگر اسرائیلی در بحث چرایی عوامل موثر در این اوضاع هم معتقد است: تجربه به ما (اسرائیلی‌ها) می‌گوید که صلح و دولت اسرائیل مقولاتی نیستند که بتوانند با هم همزیستی داشته و در کنار یکدیگر زندگی کنند. در بیشتر دوره‌ها اوضاع امنیتی اسرائیل وضعیتی بین تنش، تنش بالا و اوج تنش بوده است. این در حالی است که دوران‌آرام و توام با آرامش به ندرت در اسرائیل تجربه می‌شود. این شرایط، یک امر تصادفی نیست؛ ضمن آن‌که هر سرباز اسرائیلی یا هر نظامی این رژیم در ارتش اسرائیل بیش از دو سطح عملیاتی را نمی‌شناسد؛ یا در جنگ است یا در حال آماده شدن برای جنگ.بنابراین نتانیاهو در تلاش است تا رفتاری خلاف جهت فضای عمومی منطقه در پیش گیرد؛ مانند استفاده از سلاح و روش‌های قهر‌آمیز علیه همسایگان. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد حمله به کشور همسایه توسط رقبای نتانیاهو به‌عنوان عامل چالش با دولت او تلقی خواهد شد و حتی در منطقه هم چالش‌ها و اعتراضاتی را علیه اسرائیل رقم می‌زند چنان‌که در حال حاضر برخی کشور‌های همسایه مانند فلسطین، لبنان و جهان عرب در این حوزه اعلام موضع کرده‌اند.از این رو قطعا یکی از اهداف نتانیاهو ترمیم موقعیت خود در داخل رژیم صهیونیستی است. اما نیت او هرچه باشد با شرایط موجود در منطقه و فلسطین اشغالی همخوانی ندارد و شرایط برخلاف خواسته نتانیاهو حرکت می‌کند. طی سال‌های اخیر یکی از رویدادهای مهم در منطقه، مسأله تغییر راهبرد خارجی منطقه‌ای رژیم اسرائیل با استفاده از ابزارهای گوناگون علیه جمهوری اسلامی ایران بوده، طبق سند امنیت ملی اسرائیل در سال‌های ۲۰۲۰ تاکنون اسرائیل قصد دارد تا با مطرح کردن پروژه ایران‌هراسی، در راهبرد منطقه‌ای‌ جدید خود علاوه بر بسیج کردن ظرفیت غرب و در راس آن ایالات متحده، برای جلب حمایت بی‌دریغ از این رژیم خصوصا اعراب خلیج‌فارس و مشخصا عربستان‌ سعودی ارتباط برقرار کند؛ طرحی که در اسفندماه با توافق ایران و عربستان عملا رنگ باخت.

شکنندگی تاریخی رژیم

حقیقت این است که رژیم صهیونیستی در ۷۰ سال گذشته شرایطی به این شکنندگی در خود ندیده است. شکنندگی که امروز در حوزه‌های مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی و امنیتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آمده خواب را از چشمان مقامات ارشد این رژیم و صهیونیست‌های دوآتشه ربوده است. از جمله این اتفاقات می‌توان به شکست کنست برای تعیین یک کابینه مستقر، عدم امکان ایجاد اتحاد بین جریان‌های سیاسی و به وجود آمدن مشکلات عدیده بین سیاسیون و مذهبیون در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد. در طول نزدیک به چهار سال، چهار نخست‌وزیر این رژیم عوض می‌شوند و به‌رغم همه کمک‌هایی که صهیونیسم بین‌الملل به این رژیم کرده و ادامه‌دار هم هست آنها نتوانسته‌اند یک کابینه مستقل را که بتواند مشکلات موجود در این سرزمین‌ها را مرتفع کند، ایجاد کنند. با این وضعیت رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز عید سعید فطر با اشاره به سرعت گرفتن افول رژیم غاصب صهیونیستی این اتفاق را فرصتی خیلی بزرگ دانستند و به همین دلیل با تأکید بر نقش مهم مقاومت درونی مردم فلسطین تصریح کردند: «هر چه این مقاومت بیشتر شود، رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر و فجایعش آشکارتر خواهد شد. این وضع فلاکت‌بار امروز رژیم صهیونیستی ــ که وضع امروز رژیم صهیونیستی واقعا فلاکت‌بار است ــ ناشی از ایستادگی جوان‌های فلسطینی است؛ سختی را به جان می‌خرند، خطر را به جان می‌خرند؛ در قدس آن جمعیت عظیم اعتکاف می‌کنند، جوا‌نان در شهرهای مختلف کرانه‌ باختری مقابل نظامیان مسلح و خبیث صهیونیستی می‌ایستند، فداکاری می‌کنند اما پیش می‌برند؛ تا حالا پیش برده‌اند، بعد از این هم همین‌جور خواهد شد. به نظر بنده این‌جور است که امروز قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها