معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد:

کاهش نرخ رشد جمعیت | دوازده میلیون جوان در سن ازدواج

مدیرکل دفتر جمعیت‌ مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

جمعیت کشور از 85 میلیون نفر گذشت | احتمال تغییر توازن جمعیتی منطقه ‌

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعیت کشور بتازگی از 85 میلیون نفر فراتر رفته. اما برای بررسی این آمار نیاز است که به شاخص‌های دیگر جمعیتی نیز توجه شود.
مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعیت کشور بتازگی از 85 میلیون نفر فراتر رفته. اما برای بررسی این آمار نیاز است که به شاخص‌های دیگر جمعیتی نیز توجه شود.
کد خبر: ۱۴۰۶۰۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه جمعیت ایران از 85 میلیون نفر عبور کرده است، می‌گوید‌: برای بررسی رشد‌ جمعیت کشور باید به ضمائم دیگری نیز توجه کرد، زیرا اگر به تنهایی به این عدد بپردازیم، ممکن است این تصور ایجاد شود که در حوزه جمعیت اتفاق فزاینده‌ای رخ داده است.

محزون درباره‌ تعداد ترکیب جنسیتی جمعیت کشور نیز  عنوان می‌کند‌: جمعیت کشور ما از لحاظ ترکیب جنسی تقریبا متقارن است و جمعیت زنان و مردان کشور تقریبا نزدیک به یکدیگر است.

او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ادامه می‌دهد: ‌عدد 85 میلیون نفر به لحاظ قدر مطلق مهم است، اما باید از زوایای دیگری نیز به این عدد نگاه کرد. برای نمونه رشد سالمندی در کشورمان سرعت گرفته است.

‌ مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوارمرکز آمار ایران می‌افزاید: رشد جمعیت سالمندان کشور در چند سال گذشته ‌سه برابر رشد متوسط کل کشور بود. اما رشد جمعیت سالمندی‌ اکنون به پنج برابر رشد متوسط کل کشور رسیده است.

جمعیت کشور از 85 میلیون نفر گذشت | احتمال تغییر توزان جمعیتی منطقه ‌

به گفته محزون جمعیت سالمند کشور حدود 3.76 درصد برآورد می‌شود.  

او با یادآوری این مساله که‌ در این بین باید به شاخص‌های دیگری مانند ساختار جمعیت ‌و جایگاه جمعیتی کشور در منطقه توجه کرد،می‌گوید: ‌ شاخص رشد جمعیت که در آخرین سرشماری 1.24 درصد بود، اکنون ‌به زیر یک درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران  درباره رتبه جمعیتی کشور در دنیا نیز توضیح می‌دهد: براساس آخرین گزارش‌ها  ایران از لحاظ ‌ جمعیت رتبه  هجدهم جهان را در اختیار دارد. اما با توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار جمعیتی این احتمال وجود دارد که در دهه‌های آینده این جایگاه را از دست بدهیم و به رتبه چهل نزدیک شویم.

او ادامه می‌دهد: وقتی شاخص رشد جمعیت روند نزولی پیدا می‌کند، زمینه برای اینکه در دهه‌های آینده رشد جمعیت به صفر و یا رشد منفی برسد، فراهم می‌شود. به این ترتیب توازن جمعیتی منطقه تغییر خواهد کرد، زیرا کشوری که اکنون در منطقه ما حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد در آینده ‌‌حدود 150 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها