نخستین همایش ملی پروژه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزارت جهاد کشاورزی موسوم به «TCP» با هدف افزایش بهره‌وری و فعال سازی ظرفیت تولید کشاورزی دیم در مراغه آغاز به کار کرد و روز دوم این همایش ۲ روزه نیز در «مغان» از توابع استان اردبیل ادامه می یابد.
کد خبر: ۱۴۰۵۹۴۱

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در آیین گشایش این همایش ملی افزود: این موسسه در مناطق مختلف کشور ایستگاه‌های تحقیقاتی دارد و پژوهش‌های بخش کشاورزی دیم ۱۶ استان در این موسسه انجام می‌شود.

دکتر مظفر روستایی، سطح زیر کشت دیم کشور به طور متوسط و در ۱۱ سال گذشته را حدود پنج میلیون و ۴۵۱ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از این اراضی به سطح زیر کشت گندم اختصاص دارد که ۶۷ درصد اراضی را شامل می‌شود.

به گفته وی همچنین یک میلیون هکتار از اراضی به جو، ۴۵۶ هزار هکتار به نخود، ۱۲۶ هزار هکتار به کشت دیم عدس، ۴۴ هزار هکتار به محصولات روغنی و حدود ۸۴ هزار هکتار به علوفه تعلق دارد.

وی با بیان اینکه حجم محصول تولیدی از اراضی دیم کشور حدود ۶ میلیون تن است، اضافه کرد: مشکل اساسی برای اینکه الگوی کشت را اجرا کنیم، تعادل‌بخشی به تناوب زراعی است.

وی ادامه داد: ۸۶ درصد تولیدات دیم کشور به محصولات غلات اختصاص دارد و با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها باید در عرض سه سال بتوانیم از راه تولید محصولات جایگزین، معرفی ارقام جدید و سازگار با شرایط، حدود ۱۴ درصد به سطح زیرکشت حبوبات که یک میلیون هکتار را شامل می‌شود، اضافه کنیم.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور این را هم گفت که از مهمترین چالش‌ها در این مسیر، تغییر اقلیم و افزایش دمای دنیا در هفت سال گذشته به شمار می‌رود که برای تولید دیم بسیار خطرناک است.

دکتر روستایی بیان کرد: کار کردن در شرایط دیم روز به روز سخت‌تر می‌شود و این موسسه باید بتواند در سایه تحقیقات و معرفی تکنولوژی‌های جدید، کشت دیم را به پایداری تولید برساند زیرا میزان بارش کشورمان نصف آسیا و یک‌سوم جهان است.

«اکبر کرامتی»، معاون بهبود تولیدات زراعی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت پایداری تولید در کشت دیم بیان کرد: مبارزه مکانیزه با علف های هرز در مزارع از مشکلات جدی است که باید برای رفع آن تدبیر شود.

 پروژه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای حمایت هدفمند برای کمک به کشورها برای رسیدگی به مشکلات خاص مربوط به امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و توسعه روستایی طراحی شده و توسط بودجه منظم «فائو» و منابع خارج از بودجه از جمله بودجه اهداکنندگان و سایر منابع خارجی تامین می‌شود.

برنامه «TCP» مکانیسمی انعطاف‌پذیر و موثر برای کشورها فراهم می‌کند تا به تخصص فنی و دانش مورد نیاز خود برای مقابله با چالش‌های توسعه در بخش‌های کشاورزی و روستایی دست یابند.

بر اساس برنامه میدانی این پروژه در کشورمان، چهار پایگاه نوآوری راه‌اندازی می‌شود و آموزش‌ میدانی کشاورزان و کارشناسان در استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، اردبیل و همدان توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها