رئیس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از اجرای پروژه شهر سیب در استان‌های شمال غرب کشور خبر داد و گفت: هدف از اجرای این پروژه، مدیریت زنجیره تولید سیب از تولید تا فرآوری، بسته‌بندی و ورود سیب و محصولات تبدیلی آن به بازارهای صادراتی است.
کد خبر: ۱۴۰۵۷۶۷

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حسین مهدی دوست در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شرکت مادر تخصصی سازمان جهاد کشاورزی و صندوق‌های استانی منطقه 3 کشور در محل ساختمان جدید صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: این پروژه موجب ایجاد یک زنجیره ارزش کامل محصول سیب می شود.

وی ادامه داد: باغداران و تولیدکنندگان می‌توانند از مزایای این مدیرت زنجیره بهره‌مند شوند چرا که شهر سیب در افزایش درآمد، تثبیت اشتغال و توسعه تولید در منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

مهدی دوست اظهارکرد: این پروژه بر پایه یک کار مطالعاتی به استان‌های منطقه 3 کشور عرضه شد تا بتوانیم با محوریت محصولات سیب در استان‌هایی که تولیدکننده این محصول هستند در بازارهای صادراتی حضور پررنگی داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم از انجام اقدامات اولیه پروژه شهر سیب خبر داد و افزود: این پروژه می‌تواند زمینه صادرات عمده سیب استان بدون افزایش قیمت آن را فراهم کند.

بشیر جعفری اظهارکرد: شهر سیب یک طرح مطالعاتی بود که در مورد آن از نظرات اساتید دانشگاه تبریز، کارگروه نظام‌مهندسی، کارشناسان و متخصصان استفاده شد و اقدامات اولیه آن انجام‌ شده و به تصویب ‌ رسیده است.

وی افزود: طرح شهر سیب در مجمع عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی و کارگروه سرمایه‌گذاری شرکت مادر-تخصصی نیز تائید شده است و مراحل بعدی آن در دست اقدام است.

جعفری، کشاورزی قراردادی را از پایه‌های پروژه شهر سیب دانست و با اشاره به آغاز کشت قراردادی در این حوزه در آذربایجان شرقی گفت: حدود 36 هزار هکتار در این استان باغ سیب وجود دارد که ما این طرح را در سه شهرستان مراغه، میانه و اهر اجرا خواهیم کرد و در قالب کشت قراردادی، نهاده‌های کشاورزی را در اختیار باغداران قرار خواهیم داد و کارشناسان در مراحل مختلف بر باغات نظارت خواهند کرد تا بتوانیم با افزایش بهره‌وری، میزان تولید را افزایش دهیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های استان از قبیل سردخانه‌ها و کارخانه‌های فرآوری در این پروژه، بیان کرد: پایانه صادراتی لجستیک و سردخانه‌های حد واسط را نیز در قالب این پروژه راه‌اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم با انعقاد قراردادهای صادراتی زمینه صادرات سیب کشور را مهیا کنیم چراکه با زیرساخت‌های فعلی امکان صادرات سیب بدون افزایش قیمت آن و به میزانی که در هدف‌گذاری ما مشخص‌شده است، وجود ندارد.

مشاور صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان اذربایجان شرقی و ناظر صندوق در پروژه شهر سیب نیز گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و همجواری استان با کشورهای همسایه از موقعیت مناسبی جهت اجرای طرح برخوردار است.

فیروز باقرزاده گفت: تولید بازار محور، توسعه برند ملی و بین المللی محصولات سیب، افزایش بهره وری در زنجیره ارزش، افزایش سودآوری و بهره وری، فعالسازی ظرفیت اعتباری صندوق استان در جهت اهرمی کردن منابع مالی و توانمندسازی و ارتقای ظرفیت صنایع نگهداری و تبدیلی و تکمیلی استان هدف از اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: طرح مذکور با کنترل و مدیریت زنجیره سیب استان در فاز یک و احداث واحدهای سردخانه و سورتینگ و صنایع تبدیلی و تکمیلی و تکمیل پایانه صادراتی در فاز دوم قابل اجراست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها