باغ وحش در خانه!
چرا نگهداری از حیوانات خانگی رو به افزایش است؟

باغ وحش در خانه!

شاید سؤال خیلی از افرادی که تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی دارند، این باشد که چه حیوانی مناسب همزیستی با انسان است؟ به این سؤال یک پاسخ واحد نمی‌توان داد؛ زیرا شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.
کد خبر: ۱۴۰۵۶۰۸
نویسنده الهه پهلوان | عضو بنیاد حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران

در حال حاضر تمایل به نگهداری گربه، سگ، پرنده و خرگوش بیش از سایر حیوانات به چشم می‌خورد. شاید یکی از دلایلی که این حیوانات بیش از بقیه حیوانات محبوبیت پیدا کرده‌اند این باشد که راه‌های خرید و فروش این حیوانات فراهم‌تر از سایر موجودات است و حتی در این خصوص در کنار خیابان دستفروشی هم داریم.
در موضوع مورد بحث، منظور از حیوانات خانگی، حیوانی است که به صورت پرورشی تکثیر شده است و بالغ شده باشد. این‌که نوزادان حیوانات پرورشی را از مادر جدا کرده به سرپرستی بگیریم و به این تجارت کثیف دامن بزنیم، امری بسیار ناپسند است. با توجه به ایمنی پایین این حیوانات و ناآگاهی ما از شرایط زیست‌شان و وجود جای خالی مادر، معمولا خیلی زود تلف می‌شوند که این هم از مصادیق بارز تضییع حقوق حیوان است. با توجه به این‌که دلایل و موجبات نگهداری حیوانات در ایران و سایر کشورها متفاوت است، ‌در مجموع باید گفت پیشنهاد نمی‌شود افراد توانمند، پویا و سالم جامعه به سمت نگهداری از حیوانات بروند؛ زیرا این حس حیوان‌دوستی انسان و همزیستی با حیوانات خانگی به هر میزانی که باشد، این قابلیت را دارد که اولا با تضییع حقوق عامه و ثانیا تضییع حقوق حیوان همراه شود. گرچه انسان توانایی نگهداری به سبک انسانی را دارد!
و به دلیل علاقه زیاد به حیوانات می‌تواند آنها را اسیر کند و به علت خودخواهی‌های خود، آن را هم‌خانه خود کند اما واقعیت این است که شرایط و زندگی آپارتمانی باعث تضییع حقوق حیوان و حقوق ساکنان در آپارتمان‌ها و سطح شهر می‌شود. من معتقدم برای درمان و بعضی موارد داشتن بیماری‌های خاص شاید حیوان خانگی وجودش لازم باشد و به همین دلیل ضابطه‌مند شدن و وجود قوانین در خصوص این مسأله به شدت نیاز است. حیوانات را دوست داشته‌باشیم و حامی حقوق‌شان باشیم اما آنها را بازیچه، درگیر و اسیر روزمرگی‌های‌مان نکنیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها