نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

گرانی مرغ با قیمت دستوری مهار نمی‌شود

راهکار اساسی برای مهار گرانی قیمت مرغ و تامین این کالا در سبد خانوار حمایت از مرغداران است.
راهکار اساسی برای مهار گرانی قیمت مرغ و تامین این کالا در سبد خانوار حمایت از مرغداران است.
کد خبر: ۱۴۰۵۵۵۹
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به افزایش قیمت مرغ و مشکلاتی که در این حوزه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا پیش آمده خاطرنشان کرد: نمی‌توان با قیمت دستوری گرانی مرغ را مهار کرد.

وی با بیان این‌که از چند ماه پیش افزایش قیمت مرغ پیشبینی می‌شد تصریح کرد: به خاطر افزایش قیمت نهاده‌ها و بالا رفتن هزینه‌های تولید، جوجه ریزی کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر دولت باید به فکر تامین مرغ سبد خانوار باشد و یکی از راهکارهای اساسی در این بخش این است که دولت ضمن ترغیب مرغداران به جوجه ریزی، نهاده‌های مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

نوروزی خاطرنشان کرد: بعد از حذف ارزی ترجیحی طرحی ارائه شد مبنی بر این‌که به تولیدکنندگان و مرغداران، تسهیلاتی با سود کم داده شود و نهاده‌ها با قیمت مصوب در اختیار آنها قرار گیرد. همچنین وضعیت تراز جوجه ریزی هم ساماندهی می‌شد و بطور کلی قرار بود که بعد از ارز ترجیجی اقداماتی را در دولت و مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان و مرغداران انجام بدهیم اما متاسفانه بخوبی به این وظیفه عمل نشد.

گرانی مرغ با قیمت دستوری مهار نمی‌شود

وی با بیان این‌که رهبر انقلاب طی این سال‌ها بارها بر حمایت از تولیدکنندگان تاکید کردند گفت: اگر سیاستگذاری درستی در این حوزه صورت می‌گرفت در شرایط کنونی با گرانی قیمت مرغ مواجه نمی‌شدیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اضافه کرد: راهکار اصلی در مقطع فعلی حمایت از تولیدکنندگان به صورت واقعی است و اساسا منطقی نیست که مرغداران جوجه‌های یک روزه را با قیمت بالا بخرند. از سویی دیگر با معضل گرانی نهاده‌ها روبرو هستیم و هزینه نیروی انسانی هم بالا رفته است به طبع آن قیمت آب، برق و گاز هم افزایش پیدا کرده و بروز این مسائل باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود.

نوروزی با بیان این‌که روند فعلی قیمت‌گذاری مرغ نامناسب است گفت: مرغداران با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، جوجه یک روزه، مرغ مادر و همچنین بالا رفتن هزینه نیروی انسانی قیمت اعلام شده را مقرون به صرفه نمی‌دانند و معتقدند که دولت باید قیمت این کالا را در سال جاری افزایش دهد.

نماینده علی آباد کتول خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی طبیعی است که تولیدکنندگان انتظار همراهی دارند و بنابراین باید متناسب با نرخ تورم از آنها حمایت کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها