با وجود آنکه کماکان قیمت خودرو در بازار بالا است و منطقی نیست، اما به گفته کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، با اجرای طرح یک‌پارچه و شروع عرضه خودرو، قیمت‌ها در بازار کاهشی خواهد شد، ضمن آنکه با افزایش عرضه، بازار تقاضا متعادل می‌شود.
با وجود آنکه کماکان قیمت خودرو در بازار بالا است و منطقی نیست، اما به گفته کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، با اجرای طرح یک‌پارچه و شروع عرضه خودرو، قیمت‌ها در بازار کاهشی خواهد شد، ضمن آنکه با افزایش عرضه، بازار تقاضا متعادل می‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۵۱۵۳

کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «جلوی افزایش قیمت سرسام آور خودرو در بازار را بگیرید» عنوان کرده‌‌اند: «در ماه‌های گذشته خودرو به شکل سرسام آوری افزایش قیمت داشته و این روند همچنان ادامه دارد به‌طوری که قیمت انواع خودرو در بازار آن قدر افزایش یافته است که خرید خودرو از بازار آزاد برای بسیاری از مردم ناممکن شده است، از طرفی با مصوب شدن افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باز هم این نگرانی وجود دارد که قیمت‌های جدید بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد و قیمت خودرو باز هم بیش از آنچه که هست افزایش یابد».

براساس این گزارش، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو در بازار می‌گوید:‌ ما در بازار خودرو دو مساله همزمان داریم که این دو مساله با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه، قابل حل است، مساله اول ناشی از شکاف بین عرضه و تقاضا است زیرا با این شکاف، خودرو خاصیت حفظ ارزش پول را می‌یابد و لذا وقتی مردم انتظار تورم دارند، دنبال حفظ دارایی هستند و یکی از گزینه های خوب نیز برای این کار خودرو است و براین اساس در این بخش با تقاضای کاذب مواجه می‌شویم ضمن اینکه با توجه به مسائل دیگر از جمله عدم واردات و افزایش قیمت ارز و همچنین بحث وجود مافیا در بازار خودرو، مشکلات این حوزه زیاد می‌شود.

برخی خودروسازان موجب التهابات بازار خودرو بودند

به گفته فاطمی‌ امین بعضی از خودروسازان به‌ویژه مونتاژکاران به التهابات بازار دامن می‌زنند، به عنوان مثال مواردی بوده است که این خودروسازان خودرو می فروختند و بخشی از پول را سکه دریافت می‌کردند که این موضوع ناشی از عدم شفافیت در عرضه بود که این موضوع را حل کردیم و با حل این مسأله، مافیا به حرکت در آمده و هجمه هایی را ایجاد کرده است.

تلاش وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده

به گفته فاطمی امین برای متعادل‌سازی قیمت خودرو، در مورد واردات خودرو نیز اقداماتی انجام شده و از آنجا که از سال 97، واردات خودرو ممنوع بود لذا با چالش‌هایی مواجه بودیم اما واردات خودرو کارکرده در دستور کار ما قرار دارد و معتقدیم واردات خودروهای نو و کارکرده در کنار افزایش تولید در سال جاری می تواند بازار را به تعادل برساند.

وزیر صمت می‌گوید: با افزایش عرضه‌ و تولید خودرو و همچنین واردات خودروهای نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور از جمله قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان چالش های خودرو را حل کرد، در مجموع در حوزه خودرو ‌تقاضای واقعی و غیر واقعی مطرح است ضمن اینکه مافیا نمی‌خواهد که این قیمت‌های بالا، شکسته شود، برای رفع این معضل باید تولید خودرو را افزایش داد و ضمن اینکه بر واردات متمرکز شویم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ، امسال رشد تولید در بخش خودرو تقویت می‌شود، اما یک عده از این مساله زیان می‌برند، عده‌ای از شرایط ناپایدار در حوزه خودرو نفع می‌برند، اما ما پیش بینی می کنیم تا اواسط سال جاری در بسیاری از خودروها قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک شود و تا پایان سال نیز شکاف قیمت و فاصله قیمتی را دیگر نداشته باشیم‌، برآوردهای ما نشان می دهد تقاضای جامعه و میزان تولید می‌تواند ما را به تعادل برساند ضمن اینکه مردم در مورد قیمت‌سازی‌های کاذب در بخش خودرو دقت کنند.

کاهش قیمت خودرو در بازار با اجرای طرح خرید یکپارچه

‌از هفته گذشته که انعقاد قرارداد خودروسازان با متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه آغاز شده‌، قیمت خودرو در بازار روند نزولی داشته است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو طی مصاحبه ای در روز 29 فروردین گفت: با توجه به آغاز انعقاد قرارداد خودروسازان با متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه، قیمت خودرو در بازار کاهشی شد.

وی افزود: بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار حاکی از آن است که قیمت انواع خودرو داخلی در بازار بین 30 تا 40 میلیون تومان کاهش یافته است.

کارشناسان هم‌ معتقد هستند با افزایش و تداوم عرضه، قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد، از طرفی امید است با افزایش عرضه در طی سال جاری، قیمت خودرو در بازار و کارخانه نیز به یکدیگر نزدیک شود و دست دلالان و مافیا از بازار این محصول صنعتی، کوتاه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها