معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم رویکرد دوگانه واشنگتن اعلام کرد دیپلماسی بهترین راه در قبال برنامه هسته ای ایران است.
کد خبر: ۱۴۰۴۸۹۶

به گزارش جام جم آنلاین، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره همکاری های فنی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما بارها گفته ایم که متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم و همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است.

وی بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و زیاده خواهی هایش در مذاکرات افزود: ما همچنین با همکاری کامل با متحدان و شرکای خود درحال آماده سازی همه گزینه ها جهت مواجهه با احتمالات مختلف هستیم.

پاسخ پاتل به انتقاد باقر نمازی از بایدن

ودانت پاتل همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاد باقر نمازی پدر سیامک نمازی زندانی دو تابعیتی در ایران به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که پاسخ نامه ۵۰ روز پیش او را برای دیدار با این خانواده و نیز خانواده های عماد شرقی و مراد طاهباز دیگر زندانیان دوتابعیتی نداده است، از عملکرد دولت بایدن در این زمینه دفاع کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه پاسخ صریحی نداد و با بیان کلیاتی گفت: آمریکا همیشه از شهروندان آمریکایی که در کشورهای خارجی به صورت غیرقانونی بازداشت شده اند حمایت خواهد کرد. این امر شامل سیامک نمازی نیز می شود که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده است.

وی افزود: برای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه هیچ اولویتی بالاتر از تامین امنیت آمریکایی ها در خارج به خصوص کسانی که به صورت خودسرانه بازداشت شده اند، وجود ندارد. مقامات مختلف دولت آمریکا به صورت منظم با خانواده های آمریکایی های بازداشت شده در ارتباط هستند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور آمریکا تاکنون با هیچ یک از خانواده های زندانیان دو تابعیتی در ایران ملاقات نکرده است، باز هم پاسخ مشخصی نداد و گفت: مقامات ارشد دولت به طور منظم با خانواده‌های شهروندان آمریکایی که بطور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، تعامل دارند.

به گزارش ایرنا، تارنمای آکسیوس ۱۴ فروردین ماه گزارش داد دولت آمریکا در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود در مورد طرحی برای توافق موقت با ایران که شامل رفع برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران می‌شود، بحث کرده است.

تارنمای اکسیوس در مطلبی نوشت که به گفته ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهادی برای توافق موقت با ایران بحث کرده است که شامل رفع برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

به گفته این ۱۰ مقام، دولت بایدن در ژانویه بحث درباره رویکرد جدید را آغاز کرد و در ماه فوریه اسرائیل و متحدان اروپایی خود - فرانسه، آلمان و انگلیس را در مورد آن مطلع ساخت.

آکسیوس به نقل از چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی نوشت که پیشنهاد موردنظر شامل رفع برخی از تحریم‌ها در مقابل توقف بخشی از فعالیت هسته ای ایران عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد می شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد که یک مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی ادعا کردند که ایرانی ها از مذاکرات آمریکا آگاه هستند اما تاکنون این ایده را رد کرده اند.

آکسیوس مدعی شد این رویکرد شبیه رویکردی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بیل (ویلیام) برنز، رئیس فعلی سیا در هنگام فعالیت در دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۳، آن را دنبال کردند. رویکرد آمریکا در سال ۲۰۱۳ شامل توقف کوتاه مدت بخش هایی از برنامه هسته ای ایران در ازای رفع بخشی از تحریم ها بود. توافق موقت اولیه برای یک دوره شش ماهه بود و چندین بار تمدید شد تا اینکه در جولای ۲۰۱۵ برجام امضا شد.

تارنمای امواج مدیا (Amwaj.media) نیز گزارش داد این رسانه اطلاعاتی را کسب کرده که نشان می‌دهد دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی در نروژ برای مذاکراتی با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، دیدار کرده اند.

به گزارش ایرنا، این رسانه افزود: منابع متعدد مطلع از تعامل اخیر بین دیپلمات های ایرانی و اروپایی تایید کرده اند که این مذاکرات هفته پیش در اسلو انجام شده است.

یک منبع ارشد در تهران که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با این رسانه، گفت علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران که همچنین معاون وزیر خارجه نیز هست، با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به E۳ دیدار کرده است.

این گزارش خاطرنشان کرد که انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار شرکت داشته و یادآوری کرده که رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به اسلو سفر نکرده است.

همچنین جزییات دستور کار این دیدار مشخص نشده است. یک منبع آگاه ارشد ایرانی به این رسانه گفت «قرار بود این یک جلسه طوفان فکری باشد. برای این که معلوم شود دیپلماسی کار می کند به پیام های مثبت بیشتری نیاز هست». یک مقام سیاسی دیگر نیز به طور جداگانه این مذاکرات را «بحث محرمانه» توصیف کرده که نشان می دهد موانع همچنان وجود دارند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌ های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ مه ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماسی را سر داده است، همگام با متحدان غربی خود از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست. آمریکا این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره قطر از طرحی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین سقف مذاکرات هسته‌ای خبر داده و خطاب به اروپایی‌ها گفته است: درهای مذاکره برای همیشه باز نخواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها