یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعای مطرح شده در گزارش پایگاه خبری اکسیوس را درباره پیشنهاد جدید دولت آمریکا به ایران جهت احیای توافق هسته ‌‎ای رد کرد.
کد خبر: ۱۴۰۲۷۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، در پی ادعای مطرح شده در گزارش وبگاه خبری اکسیوس مبنی بر این که دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته پیشنهاد توافق موقت با ایران را با متحدان خود مطرح کرده است، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره به بخش فارسی شبکه صدای آمریکا گفت: قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آنها دروغ هستند پاسخ دهیم.

وی افزود: البته، ما همچنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ ای ایران، از جمله بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم بسیار غنی‌ شده‌ ای هستیم که ایران هیچ هدف معتبری برای آن ندارد.

این سخنگو بیان کرد: ما دائماً با متحدان و شرکای خود از جمله سه کشور اروپایی طرف مذاکرات در تماس هستیم، اما قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آنها به سادگی دروغ هستند پاسخ دهیم.

علیرغم تاکید مقامات ایران بر این که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفا ماهیتی صلح‌آمیز دارد، این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، «همان طور که رئیس‌جمهوری گفته، آمریکا متعهد است که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را ندهد. ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است، اما رییس‌ جمهور بایدن نیز به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از میز حذف نکرده‌ایم.»

واکنش این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به نقل از ده مقام صهیونیستی، دپیلمات‌های غربی و هم‌چنین متخصصان مطلع آمریکایی نوشت که دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران که موجب رفع برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌های از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود مطرح کرده است.

به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه (دی - بهمن) آغاز و آن را در ماه فوریه (بهمن - اسفند) با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است.

یک مقام صهیونیستی و هم‌چنین یک دیپلمات غربی مدعی شده‌اند که ایران از گفت‌وگوهای آمریکا اطلاع دارد و تاکنون این ایده را رد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها