با تحلیل صاحب‌نظران جهان عرب بر فیلم «ترانه‌های بازگشت» مطرح شد:

تقویت جبهه مقاومت با تولید آثار هنری

سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست می‌گذرد. طی این سال‌ها و البته سال‌های پیش از آن تاریخ فلسطین با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است. ساخت یک کشور قلابی برای یهودیان؛ تنها فلسطینی‌ها را از سرزمین آبا و اجدادی‌شان آواره نکرد، بلکه زندگی مردم در دیگر کشورهای مسلمان را هم تحت تاثیر قرار دادکه مهم‌ترین آن را هم می‌توان جنگ شش روزه اعراب با صهیونیست‌ها دانست.
سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست می‌گذرد. طی این سال‌ها و البته سال‌های پیش از آن تاریخ فلسطین با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است. ساخت یک کشور قلابی برای یهودیان؛ تنها فلسطینی‌ها را از سرزمین آبا و اجدادی‌شان آواره نکرد، بلکه زندگی مردم در دیگر کشورهای مسلمان را هم تحت تاثیر قرار دادکه مهم‌ترین آن را هم می‌توان جنگ شش روزه اعراب با صهیونیست‌ها دانست.
کد خبر: ۱۴۰۴۸۳۰

حوادث متعددی که طی این سال‌ها بر فلسطین و منطقه خاورمیانه گذشت دستمایه ساخت مستندهای گوناگونی شده است تا این مظلومیت را از دریچه سینما روایت و برای آیندگان ماندگار کند؛ هرچند در حالی‌که دشمنان با هزینه‌های کلان سریال‌ها و فیلم‌هایی می‌سازند که واقعیت ظلم و غاصبیت اسرائیلی‌ها را با دروغ‌ها و نیرنگ‌های عوامفریبانه بپوشانند، سینمای مسئول و انقلابی ایران وظیفه بیشتری برای کار درباره این موضوع دارد. مستند «ترانه‌های بازگشت» از جمله همین آثار است. اثری که نگاه جدیدی به تاریخچه شعر مقاومت و فلسطین و دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با شعرای عرب‌زبان داشته است. این مستند ۷۰دقیقه‌ای به زبان عربی است و هفته گذشته با حضور وزیر فرهنگ لبنان، سفیر ایران در لبنان و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی لبنانی و فلسطینی در سالن وزارت فرهنگ لبنان در بیروت رونمایی شد. این مستند ۷۰دقیقه‌ای به زبان عربی و توسط مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی تهیه شده است و علاوه بر اکران‌های عمومی و خصوصی در کشورهای مختلف در شبکه‌های تلویزیونی محور مقاومت، از شبکه‌های یک و دو رسانه‌ملی هم پخش شد.

حمایت اهالی فرهنگ جهان عرب از مستند ترانه‌های بازگشت
به مناسبت رونمایی از مستند ترانه‌های بازگشت، جمع کثیری از صاحب‌نظران و اهالی فرهنگ لبنان و جهان‌عرب اظهارنظرهایی داشته‌اند.محمد مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان درباره این مستند با تاکید بر این‌که در جبهه جنگ فرهنگی، شعر یکی از متمایزترین ابزار نبرد با دشمنان اسلام است، بیان می‌کند: نبرد اصلی با رژیم صهیونیستی در جبهه فرهنگی است. بی‌هویتی این رژیم بر همگان مشخص است. نگاه راهبردی رهبر انقلاب اسلامی به پایه‌های فرهنگی مقاومت فلسطین از جمله شعر در این مستند به‌خوبی به تصویر کشیده شده است. او عنوان می‌کند: «ترانیم العوده» که امروز در جو و فضایی عالی رونمایی شد، اشعار و کلماتی زیبا را منتقل می‌کند. این کلمات صرفا صدای یک فرد نیست که شعری را می‌خواند یا در دیوان می‌نویسد. ترانیم العوده امروز با نوای سلاح نواخته و خوانده می‌شوند، این اشعار تا رسیدن به پیروزی نهایی همراه مقاومت است. این اشعار امروز از ترسی که در بدن سربازان و شهرک‌نشینان صهیونیست نشسته است، برخاسته و آنها همانند ترس‌شان از ماشینی که توسط یک فلسطینی در یکی از خیابان‌های بیت‌المقدس حرکت می‌کند، از این ابیات نیز می‌ترسند.

شعر متعهد و شعر مقاومت
ما هر زمان که فعالیتی انجام دهیم، آنها دچار یک آماده‌باش عمومی می‌شوند. این یعنی کارهای هنری برای آنها ایجاد ترس می‌کند. سعد حمدان، هنرمند لبنانی با بیان این مطلب در ادامه تصریح می‌کند: «امروز احساس کردم برای اولین‌بار شعر جایگاه حقیقی خود را پیدا کرد، به ویژه شعر متعهد و شعر مقاومت؛ زیرا اغلب بر چنین استعدادها یا خلاقیت‌هایی که در خدمت مقاومت و کار جهادی هستند، تمرکز نمی‌شود. بسیار مهم است ما از هنر برای حمایت از یک موضوع خاص استفاده کنیم که مشخصا موضوع محوری در این مستند هم مسأله فلسطین است.»

فلسطین یک مسأله بین‌المللی است
ودیع الخازن، وزیر سابق لبنان هم با اشاره به بین‌المللی بودن مسأله فلسطین تاکید می‌کند: « فلسطین یک مسأله عربی نیست، یک مسأله بین‌المللی است و اکنون با توجه به تحولات مثبتی که امروز در سرزمین‌های اشغالی در حال رخ دادن است، مسیری بسیار ویژه پیش روی خود دارد.»
مسعود الصایغ، مسئول پرونده دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه در حزب دموکرات لبنان در همین زمینه می‌گوید؛ «از جمهوری اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی و وزارت فرهنگ برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم و از همه شاعرانی که مسئولیت بزرگی در این مرحله دشوار، پرتلاطم و محوری در مبارزه اعراب برای تحقق بازگشت به فلسطین دارند، نیز تشکر می‌کنم.» همچنین الشیخ وسام سلیقه، مستشار شیخ عقل الطائفه الدرزیه در لبنان مسأله فلسطین را مسأله اصلی می‌داند و یادآوری این موضوع را در همه سطوح یک وظیفه اخلاقی، انسانی، دینی و ارشادی تلقی می‌کند.

نشر فرهنگ مقاومت
علی فیصل، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، روایت دیدار امام خامنه ای با شاعران و نویسندگان عرب را دربرگیرنده ایدئولوژی و فرهنگ مقاومت در منطقه به ویژه در حمایت از فرهنگ مقاومت فلسطین می‌داند که بیانگر رویکرد ملت ما و مردم منطقه در برابر فرهنگ استعماری تحت سلطه و اشغالی است. به گفته فیصل؛ «اهمیت این روایت در این است که روح مقاومت و فرهنگ مقاومت را بین ملت فلسطین و ملت‌های منطقه و آزاده‌های جهان منتشر می‌کند.»
خدیجه سلوم، مسئول پرونده نظارت مرکزی مؤسسه سیده نساء العالمین هم به هدف رهبر معظم انقلاب از صحبت کردن راجع به موضوع فلسطین اشاره و تاکید می‌کند؛ «هدف رهبر معظم انقلاب از صحبت کردن راجع به این موضوع، در واقع جاودانه کردن مسأله فلسطین به وسیله درگیر کردن عاطفه و احساسات است.»

پیروزی در جبهه‌ جنگ فرهنگی
امل طنانه، شاعر لبنانی هم در این زمینه توضیح می‌دهد؛ «رهبر انقلاب اسلامی شعر مقاومت و فلسطین را بازوی کارآمدی برای مبارزه می‌داند. ما نیز باید در ترویج و اشاعه‌ آن برای پیروزی بیشتر در جبهه‌ جنگ فرهنگی تلاش کنیم. این در ادامه روند گسترش فرهنگ و افزایش آگاهی شهروندان نسبت به موجودی غاصب به نام دشمن صهیونیست است.»
عباس فتونی، شاعر و استاد حوزه علمیه نیز می‌گوید؛ «به پا خیز ای فلسطین که تو مسیر بالندگی و افتخار را آغاز کردی و فرزندان تو عزم بر جنگ سهمگین کردند. این انتفاضه فرزندان تو بود که نقشه‌های دشمن را به بدترین شکل واژگون کرد.»

فعالیت‌های فرهنگ مقاومت با منطق پیش می‌رود
ثریا عاصی، روزنامه‌نگار و نویسنده سیاسی نیز در همین زمینه امام خامنه‌ای را شخصی می‌داند که آثار جبران خلیل جبران را به فارسی ترجمه کرده است. یعنی ایشان ارتباط نزدیکی با فرهنگ، علم و اندیشه دارند؛ بنابراین از نظر عاصی، امام خامنه ای فعالیت‌های مقاومتی را با منطق پیش می‌برند.

نقش شعر در حمایت از آرمان فلسطین
تصویر، کلمه و شعر ابزارهایی است که می‌توانیم حق فلسطین را در این مرحله درگیری با این دشمن تثبیت کنیم. علی قصیر (نویسنده و روزنامه نگار) با تاکید بر این نکته ادامه می‌دهد: « فیلم مستند ترانیم العوده محصول موسسه حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای است و به نقش شعر، قصیده و ادبیات در حمایت از آرمان فلسطین به کمک شاعران عرب و مسلمان و شاعران بین‌المللی می‌پردازد و همچنین به دیدار ویژه‌ امام خامنه‌ای با جمع کثیری از شاعران از سراسر جهان می‌پردازد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها