وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگویش با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در سمرقند درباره حق‌آبه ایران از هیرمند و با بیان اینکه از حق‌آبه در هیرمند کوتاه نخواهیم آمد، گفت: افغانستان بر پایبندی خود تأکید داشت و بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم.
کد خبر: ۱۴۰۴۴۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه 24 فروردین ماه در شهر سمرقند ازبکستان برای شرکت در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان و همچنین دومین نشست چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان حضور داشت و در حاشیه این نشست‌ها دیداری هم با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داشت، امروز (دوشنبه) 28 فروردین ماه در توئیتی درباره مذاکراتش با متقی نوشت: در مذاکرات اخیرم با آقای متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در شهر سمرقند، مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند را به تفصیل مورد تأکید قرار دادیم.

وی با بیان اینکه افغانستان هم بر پایبندی خود به حق‌آبه ایران تأکید داشت، تصریح کرد: بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: از حق‌آبه ایران کوتاه نخواهیم آمد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان روز پنجشنبه و پیش از شرکت در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان (ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان) به اضافه روسیه در دیدار امیرخان متقی خطاب به وی گفت: ما ۲۱ ماه است منتظر دولت فراگیر هستیم، بنشینیم از شما حرف‌های شیرین بشنویم.

وزیر امور خارجه در این دیدار اقدامات به عمل آمده از سوی افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند را لازم اما غیرکافی خواند و تصریح کرد: ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه است.

متقی هم جدی بودن دولت سرپرستی افغانستان در مبارزه با تروریسم و اطمینان به کشورهای همسایه مبنی بر نبود هرگونه تهدیدی از جانب افغانستان را مورد تأکید قرار داد و اطمینان داد هیأت حاکمه موقت افغانستان تمام تلاش خود را برای ایجاد محدودیت در کشت مواد مخدر و قاچاق موارد مخدر به کار خواهد گرفت.

وی همچنین از امیرعبداللهیان برای سفر به افغانستان دعوت کرد.امیرخان متقی در این دیدار ضمن تأکید بر پایبندی افغانستان بر معاهدات بین‌المللی و از جمله حق‌آبه ایران، آخرین اقدامات به عمل آمده در این زمینه را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان همچنین طی سخنانی در نشست چهارجانبه ضمن توصیه به هیأت حاکمه موقت افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشور، بر ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان تأکید کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، چین گانگ، سرگئی لاوروف، سراج الدین مهرالدین، بختیار سعیداف وزرای خارجه ایران، چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان و وفا حاجی اف معاون وزیر خارجه ترکمنستان روز پنجشنبه در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند حضور داشتند. امیرخان متقی هم که به دعوت ازبکستان (میزبان این دور از نشست) به سمرقند آمده بود در پایان این جلسه با حضور در نشست به تشریح دیدگاه‌های هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و اوضاع کنونی این کشور پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند با بیان اینکه افغانستان بایستی به جغرافیای تعامل و همکاری برای کشورهای منطقه تبدیل شود، گفت: تعاملات خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بر مبنای فرصت طلبی و منفعت جویی تعریف نکرده‌ایم.

حاضران در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند (۶ کشور همسایه به اضافه روسیه) در پایان نیز بیانیه‌ای صادر و بر اهمیت تشکیل نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه این کشور باشد، تأکید کردند و قرار شد نشست بعدی در عشق آباد در سال ۲۰۲۴ یا در صورت لزوم در تاریخی زودتر از آن برگزار شود. نگرانی از وضعیت انسانی و وضعیت وخیم اقتصادی افغانستان، تهدید جدی همه گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان برای امنیت منطقه و جهان، اینکه کشورهای مسؤول مشکلات کنونی در افغانستان به تعهدات خود برای بازیابی اقتصادی و توسعه این کشور عمل کنند، تأکید طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور مسالمت آمیز، متحد، دارای حق حاکمیت و مستقل، بدون تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر و ... از جمله مواردی بود که در این بیانیه به آن اشاره شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها