برای طراحی یک ویلای مدرن هدف‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آنها ایجاد یک فضای امن و راحت است، آن هم به‌گونه‌ای که کاملاً منطبق بر سلیقه و خواست افراد باشد.
برای طراحی یک ویلای مدرن هدف‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آنها ایجاد یک فضای امن و راحت است، آن هم به‌گونه‌ای که کاملاً منطبق بر سلیقه و خواست افراد باشد.
کد خبر: ۱۴۰۱۱۶۷

برای دست‌یابی به این مهم نیاز است که مراحل گوناگونی مانند نقشه‌برداری، ترسیم ایده‌های اولیه، گودبرداری، ایجاد اسکلت و نهایتاً پرداختن به دکوراسیون داخلی طی شود.

آغاز طراحی مدرن برای ساخت ویلا مصادف با شروع قرن بیستم بوده که باعث شد چهره‌ای جدید از سازه‌ها به جهان و ایران معرفی شود. تا پیش‌ از آن، تمرکز بر روی سبک‌های سنتی و کلاسیک بود که به‌طور کامل بر تزئینات تأکید داشتند، اما بکار گیری مدرنیته در ساخت ویلا توانست سادگی را به این سازه‌ها ببخشد.

هنگامی‌که تصمیم به ساخت ویلای خود گرفتید نیاز است که تمامی جنبه‌های کار را در نظر بگیرید تا انتظاراتی که دارید در بالاترین سطح ممکن برآورده شود. امروزه معماری مدرن توانسته ضمن مدیریت هزینه‌ها، ویژگی‌هایی را معرفی کند که در نوع خود بی‌نظیر هستند، ازاین‌رو پرداختن به این مباحث بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

چگونگی طرح یک ویلای مدرن

طراحی ویلا به سبک مدرن شاخه‌ای از معماری جدید محسوب می‌شود که ویژگی‌های بارزی مانند استفاده از پنجره‌های بزرگ و سرتاسری دارد که نشان دهنده‌ی فناوری و پیشرفت در این حوزه است. حجم‌های مربعی و مکعبی، موارد شاخص دیگری هستند که در این سبک معماری کاربرد فراوانی داشته و طراحان با ایجاد فرورفتگی‌هایی سعی در خلق سازه‌هایی سه بعدی دارند. به طور کلی بهره‌وری از خطوط صاف و بدون شکستی به وفور در ویلاهای مدرن دیده می‌شود که در نوع خود بسیار زیبا و خواستنی است.

جالب است بدانید در طراحی ویلا به سبک مدرن توجه بسیار زیادی به فضای سبز می‌شود. زندگی‌های شهری و شلوغ امروزی، بودن در دل طبیعیت را به یک ضرورت غیر قابل انکار تبدیل کرده است و مجریان طرح‌های مدرن به خوبی به این موضوع آگاه هستند. یک ویلای مدرن علاوه بر فضای دلباز و نورگیر در داخل، المان‌های لازم برای ایجاد محوطه زیبا و سرسبز را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکته مهم دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد امکان گسترش ویلا در آینده است. در حقیقت طراحان و معماران با در نظر گرفتن این نکته، نسبت به طراحی و اجرای ساخت ویلا اقدام می‌کنند که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

خصوصیات طراحی مدرن ویلا

همانند سایر سبک‌های موجود، طراحی مدرن نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد که شناخت آنها بسیار حائز اهمیت است.

در طراحی یک ویلای مدرن مهم است که ارتباط خوبی با فضای خارجی سازه ایجاد شود، ازاین‌رو سطوح شیشه‌خور زیادی در آن دیده می‌شود. این اصل باعث می‌شود که فضای داخلی ویلا دلباز باشد درحالی‌که نمای بیرونی آن نیز بسیار زیبا و جذاب است.

 

در فضای مدرن برای طراحی ویلا، سادگی اصل مهم دیگری است که بسیار بر آن تأکید می‌شود. برخلاف سبک‌های کلاسیک که جزئیات فراوانی در آن لحاظ می‌شود، در این نوع طراحی سادگی به‌طور گسترده در نظر گرفته می‌شود و گاها برای پیاده‌سازی آن به سراغ طرح‌های هندسی زاویه دارد می‌روند.

این پرداختن به‌سادگی حتی در انتخاب مصالح نیز بکار گرفته می‌شود به‌طوری‌که ممکن است برای نمای کلی ساختمان از سیمان‌سفید استفاده شود. هرچند در این شرایط هارمونی رنگ‌ها حتماً در نظر گرفته می‌شود.

مراحل ساخت یک ویلای مدرن

طراحی یک ویلا شامل مراحل مختلفی است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارند و باید مرحله‌به‌مرحله انجام شوند.

ایجاد طرح اولیه و نقشه برداری

شروع پروژه برای ساخت یک ویلای مناسب، باید با ایجاد طرح و برنامه‌ریزی واضح همراه باشد تا تمامی افراد فعال در پروژه، مانند طراحان، معماران، گروه‌های تأسیسات، کارگران و سایر اشخاص مربوط نسبت به وظایف خود آگاه باشند.

در بیان اهمیت این مرحله باید به این نکته توجه کنید که طراحی یک ویلای مدرن مخصوصاً در شمال کشور شامل مراحل متعدد است و نیاز به همکاری با افراد مختلفی دارد، بنابراین برنامه‌ریزی از حیث زمان و هزینه برای مدیریت صحیح پروژه الزامی است.

نقشه برداری در لنگرود اخیرا با طرح‌های جذابی همراه بوده و علاوه بر رعایت همه این موارد، دسترسی به محوطه داخلی و خارجی ویلا نیز در آن لحاظ شده که بسیار کاربردی است.

گودبرداری اولین مرحله عملی

گودبرداری به‌عنوان اولین اقدام عملی، خود نیاز به مقدمات مهمی دارد که ازجمله آنها باید به نقشه‌کشی اشاره کرد. این کار محل دقیق ساخت ویلا را تعیین می‌کند و پی‌کنی و دیوارچینی بر اساس آن انجام می‌گیرد.

این سری کارها موجب می‌شود تا پی‌کنی و فونداسیون طبق نقشه آماده شده توسط مهندسین انجام گیرد و مشخص است که اجرای صحیح آن چقدر اهمیت دارد. درنهایت بعد از انجام تمامی این مراحل، عملیات گودبرداری توسط ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط انجام می‌شود.

بتن‌ریزی و اجرای اسکلت

برای بتن‌ریزی ضروری است که از مواد بسیار مرغوب استفاده کرد چراکه اجرای این مرحله ارتباط مستقیمی با دوام، استحکام و طول عمر سازه دارد. همچنین بهره‌وری از میلگردهای باکیفیت، اصل دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود تا آرماتوربندی نیز به بهترین شکل ممکن توسط تکنسین‌ها و تحت نظارت مهندسین ناظر صورت بگیرد.

اجرای دیوارها

در ادامه طراحی یک ویلای مدرن و بعد از اجرای اسکلت ساختمان باید به سراغ طراحی کلی سازه که بخشی از آن شامل اجرای دیوارها می‌شود، برویم. درواقع برای دیوارکشی باید علاوه بر چهارچوب، به مواردی مانند ورودی‌ها، خروجی‌ها، محل قرارگیری تهویه و مواردی از این قبیل توجه کرد.

آماده‌سازی سقف‌

برای آماده‌سازی سقف دو انتخاب وجود دارد، اولین مورد برای این کار اجرای سقف ساده و دیگری اجرای مدل‌های شیب‌دار است. در صورت که محدودیت زمانی وجود داشته باشد سقف‌ به‌صورت ساده انجام می‌شود به این دلیل که در حین اجرای سازه می‌توان آن را به انجام رساند. این در حالی است که سقف‌های شیروانی پیچیدگی‎‌های فراوانی دارند و اجرای آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

اجرای نمای ویلا

یکی از حساس‌ترین مراحل در طراحی یک ویلای مدرن اجرای نمای آن است. برای این منظور می‌توان از متریال‌های مختلفی مانند چوب، سنگ و آجر استفاده کرد، اما از بین این موارد، سنگ بهترین گزینه ممکن می‌باشد. درواقع سنگ، درگذر زمان می‌توانند کیفیت و ظاهر خود را حفظ کند که برای نمای ویلا بسیار مهم است، اما نماس سنگی اغلب با هزینه بیشتری همراه است.

طراحی داخلی ویلا

اهمیت دکوراسیون داخلی ویلا به همان اندازه‌ای است که فضای بیرونی آن مهم می‌باشد. توصیه می‌شود برای اجرای این مرحله وسواس به خرج دهید و از معماران و طراحان خبره کمک بگیرد. این افراد با توجه به سابقه زیادی که در اجرای پروژه‌های مختلف دارند قادرند به‌خوبی از فضا و المان‌ها با در نظر گرفتن استانداردهای موجود و سلیقه مشتری استفاده کنند.

مهم‌ترین مواردی که معمولاً برای طراحی فضای داخلی ویلاها توصیه می‌شود بکار گیری کف‌پوش، دیوار پوش، سقف کاذب و آسمان مجازی است که در کنار نورپردازی مناسب می‌توانند فضای مدرنی را ایجاد کنند.

بررسی محوطه‌سازی

با توجه به اینکه اکثر ویلاها برای بودن در طبیعت و لذت بردن از آن ساخته می‌شوند، توجه به محوطه‌سازی یک کار با اهمیت به نظر می‌رسد. با انجام حیاط سازی می‌توان مرز ملک خود با سایر زمین‌های مجاور را نیز تعیین کنید.

اما در طی این مرحله اجرای المان‌های جذابی مانند گل‌کاری، آلاچیق، باربکیو، استخر و نورپردازی محیط نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. بدیهی است که محوطه‌سازی در زیبایی نهایی ویلا تأثیر بسیار قابل‌توجهی دارد و از طرفی مهم‌ترین آیتم‌ها برای گذراندن تعطیلات را شامل می‌شود. برای مثال داشتن آلاچیق و باربکیو بهترین ابزارهای یک ساختمان برای تفریح و گذراندن وقت با عزیزانتان است.

این موضوع برای استخر نیز صادق است که در گرمای تابستان می‌تواند لحظات به‌یادماندنی را برای شما و خانواده‌تان ایجاد کند. البته باید به این نکته توجه شود که اجرای استخر خود شامل مراحلی از قبیل گودبرداری، کف سازی، بتن‌ریزی، عایق‌کاری کف و دیواره‌ها، کاشی‌کاری و نصب سیستم مناسب برای تصفیه آب می‌شود. بنابراین ساخت استخر علاوه بر اینکه هزینه‌های تمام‌شده طراحی ویلا را افزایش می‌دهد، مدت‌زمان آماده‌سازی را نیز بیشتر می‌کند.

بررسی فضاهای مهم در طراحی مدرن یک ویلا

یک ویلای مدرن دارای اجزای مختلفی مانند ورودی، نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، تراس، راهروها، استخر، باغچه‌ها، فضای ورزشی، محوطه و نما است. برای اجرای هر کدام از این موارد استانداردهایی تعریف می‌شود که خروجی کار یک طرح زیبا و مدرن خواهد بود

ورودی ویلا، اولین مکان از آن است که دیده می‌شود و تاثیر بسزایی در جذب نظر مخاطب خواهد داشت. ورودی خانه را می‌توان عاملی دانست که فضای بیرونی سازه را از محیط داخلی جدا می‌کند و اجرای آن باید به گونه‌ای باشد که دسترسی لازم به تمامی فضاهای ضروری را ایجاد کند. مثال‌های متعددی از این نوع اجرا را می‌تواند در مناطق شمالی کشورمان بخصوص در طراحی ویلا در لنگرود که اخیراً ساخت و سازهای زیادی در سبک مدرن را تجربه کرده، مشاهده کرد.

نکته مهم دیگر جا نمایی آشپزخانه به عنوان محیطی بسیار پر رفت و آمد است که بهترین گزینه برای این مکان قرار دادن آن در نزدیکی ورودی می‌باشد. این امر دسترسی به آشپزخانه از تمامی فضاهای موجود را آسان‌تر می‌کند. اگر قصد ایجاد یک فضای مجزا برای غذا خوری را دارید مهم است که آن را نزدیک اتاق نشمین و آشپزخانه طراحی نمایید.

اتاق خواب‌ها فضای مهم دیگری هستند که در پلان‌ ویلا اغلب طوری گنجانده می‌شوند که از مکان‌های پر رفت و آمد و شلوغ دور باشند، اما با این وجود دسترسی خوبی به نشیمن و هال ویلا دارند.

تراس هم فضایی نیمه باز است که می‌تواند بر جذابیت ویلا به میزان چشم‌گیری بیافزاید. این مکان‌ها که به نوعی ارتباط دهنده فضای داخلی و خارجی هستند می‌توانند سرپوشیده و و یا سر باز باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها