وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران:

برای تبادل زندانیان با آمریکا به توافق رسیدیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما در موضوع تبادل زندانیان به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز خوب پیش برود ما شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
وزیر خارجه کشورمان گفت: ما در موضوع تبادل زندانیان به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز خوب پیش برود ما شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۲۶

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنانی گفت: در چهارچوب سیاست خارجی آقای رئیسی نگاه به آسیا در چارچوب اصلی قرار دارد. ما در این چارچوب توسعه خوبی با همسایگان را شاهد بودیم. از ماه‌ها قبل ایده‌هایی برای رفع مشکلات با برخی از کشورهای منطقه بود. در اجلاس بغداد 2 طرف سعودی بر آمادگی خودش برای بازگشت روابط به حالت طبیعی اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه افزود: وقتی آقای شی قصد سفر به عربستان را داشت ایده‌هایی را با ما درمیان گذاشتند. در نهایت در سفری که آقای رئیسی به پکن داشت در ملاقات خصوصی آقای شی جزئیاتی را از گفتگوهای خود بیان کردند، هم اینکه ایشان یک نقش میانجی را ایفا کنند ایده‌هایی را مطرح کردند. آقای رئیسی مواضع ایران را در این رابطه تبیین کردند و نگاه خودشان را بر شکل گیری همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیان کردند و قرار شد گفتگویی بین تهران و ریاض شکل گیرد.

امیرعبداللهیان درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان گفت: از آنجایی که بخش مهمی از چالش‌های موجود به مسائل امنیتی بر می‌گشت توافق شد که در سطح دبیران سطح شورای عالی امنیت ملی دو کشور گفتگویی انجام شود. البته در ترکیب تیم اعزامی علاوه بر مقامات امنیتی مدیران ذی ربط سیاسی هم حضور داشتند. تلفیقی از دستگاه‌های ذی ربط آقای شمخانی را همراهی کردند. قریب به پنجاه ساعت گفتگو‌های جداگانه و سه جانبه انجام شد و در نهایت این ایده دولت و آقای رئیسی با آن مقدماتی که از ابتدای شروع به کار دولت بیان شده بود خوشبختانه منجر به توافق شد.

به گفته وزیر، در چهارچوب این توافق از زمان انتشار بیانیه سه جانبه بازگشت روابط به حالت طبیعی اعلام شد. همچنین در سقف زمانی حداکثر دو ماه وزرای خارجه دو کشور نسبت به تبادل سفرا و بازگشایی سفارت خانه‌ها در نظر گرفته شد.

امیرعبداللهیان گفت: توافق تهران و ریاض در راستای مصالح و مناقع دو ملت انجام می‌شود. این توافق علیه هیچ یک از کشورهای مسلمان در منطقه شکل نمی‌گیرد. موضوعاتی در منطقه وجود دارد از جمله یمن، سوریه، افغانستان و حتی اوکراین که این موضوعات سازوکارهای دوجانبه خودش را دارد. ایران مثل همیشه گفتگو را در این چالش‌ها محور اصلی می‌داند. ما امیدواریم در چارچوب این توافق علاوه بر دو ملت همه کشورهای مسلمان از مواهب آن برخوردار شوند.

وزیر خارجه افزود: من تاکید می‌کنم که ما در تماس‌هایمان با مقامات عمان و عراق از تلاش های آنان تشکر کردیم. ما پنج دور مذاکره امنیتی در عراق و سه دور مذاکره امنیتی در عمان داشتیم. آقای رئیسی هم در تمام این مراحل با دقت بر نشست‌ها و گفتگوها اشراف داشتند و ما خرسندیم که در این نقطه با کشور مسلمان عربستان قرار داریم البته گفتگوها بسیار پر چالش بود. اما این گفتگوها به یک نتیجه روشنی منجر شد که همه در جریان قرار دارند.

وی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ ها گفت: ما در خصوص گفتگو برای لغو تحریم‌ ها با طرف آمریکایی تبادل پیام جریان دارد. ما در موضوع تبادل زندانیان به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز خوب پیش برود ما شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود. از مارس سال گذشته یک سندی به طور غیرمستقیم بین ما و آمریکا به امضا رسید. طرف آمریکایی در حال آخرین بررسی فنی خودش قرار دارد. برای ما رفع اتهام بی اساس از ایران در آژانس یک مسئله مهم قلمداد می‌شود. الان یک همکاری نیرومندی بین ما و آژانس قرار دارد و تاثیر خوبی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد داشت.

امیرعبداللهیان در پایان گفت: در مذاکرات رفع تحریم‌ ها طرف آمریکایی در تصمیم نهایی تاکنون جرات نداشته است، اما ایران خیلی شفاف در میز مذاکره ایده‌ها را مطرح کرده است. ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره به خوبی قرار داریم و امیدواریم به نتیجه‌ای که مطلوب است که منافع ما را حاصل می‌کند، دست پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها