معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

تا ۳۰ سال آینده از هر ۳ ایرانی یک نفر سالمند می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که نرخ رشد جمعیت طی پنج سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته، گفت: در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۷


به گزارش جام جم آنلاین، عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران صبح امروز در نشست خبری «جشنواره سرزمین جوان من» در سالن همایش‌های رازی اظهار کرد: جوانی جمعیت یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود چرا که مقام معظم رهبری زنگ خطر کاهش جمعیت را برای همه مردم و مسئولین به صدا درآوردند. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این راستا می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و در این ایام فعالیت‌هایی در قرارگاه جوانی جمعیت داشته است.

وی افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به راه‌اندازی جشنواره ملی هنری ادبی سرزمین جوان من اشاره کرد که همزمان با هفته ملی جمعیت برگزار می‌شود.

سید محمد طباطبایی؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه اظهار کرد: در سال 95 نرخ رشد جمعیت 1.2 بود اما در سال 1400 با کاهش 50 درصدی به 0.6 رسیده است که بی‌سابقه است.

وی افزود: نرخ باروری کلی یعنی تعداد فرزندان زنده‌ای که یک زن در سنین باروری به دنیا می‌آورد از سال 95 که 2.1 بوده به 1.5 در سال 99 رسیده است که از سطح جانشینی کمتر است که به معنای این است که دچار رشد منفی جمعیت خواهیم شد و در سال 1429 ایران جزو کشورهای سالخورده خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: در سال 1429 از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود رشد جمعیت کشور در سال 1405 به 0.2 برسد و اگر با همین سیر پیش برویم در سال 1415 به 0.04 خواهیم رسید و در 1420 نیز رشد جمعیت منفی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی سرزمین جوان من به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: این جشنواره با حمایت وزارت بهداشت و علوم، شهرداری تهران، صداوسیما، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت ارشاد و ورزش و ... با هدف مردمی‌سازی و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه در زمینه جوانی جمعیت، معرفی و تقدیر از آثار برتر در زمینه جوانی جمعیت، فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای تولید محتوای مناسب، صحیح و روزآمد و ... برگزار می‌شود.

طباطبایی ادامه داد: این جشنواره در دو بخش عموم جامعه و گروه دانش‌آموزان برگزار می‌شود و محورهای این جشنواره شامل خانواده کامل، حس شیرین مادری، آسیب‌های تک فرزندی، ازدواج دانشجویی و طلبگی، سزارین و عوارض آن و حفظ حیات چنین خواهد بود و مهلت ارسال آثار به تارنمای جشنواره تا 31 فروردین سال 1402 است.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها