آیا قسط معوقه را می‌توان پرداخت کرد؟

مزایای قانونی ناشی از احتساب سوابق خدمت سربازی

مطابق با قانون تامین‌اجتماعی چنانچه متقاضیان احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه در زمان درخواست خرید در ردیف بیمه‌شدگان این سازمان و قبل از آن دارای ۲ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه باشند، می‌توانند درخواست احتساب این مدت را به ثبت برسانند؛ اما آیا امکان پرداخت قسط معوقه حق‌بیمه نیز وجود دارد؟
کد خبر: ۱۳۹۹۹۲۹

به گزارش جام جم آنلاین، همه بیمه‌شدگان اجباری، گروه‌های خاص بیمه‌ای با ماهیت اختیاری، دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری (که حق‌بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند) و نیز همه مستمری‌بگیران اعم از بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان بیمه‌شده متوفی که قبل از ارائه درخواست مزبور حداقل ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی (برای محاسبه حق‌بیمه مربوطه نزد سازمان تأمین‌اجتماعی) داشته باشند، در صورت تمایل می‌توانند در اجرای قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن و با پرداخت حق بیمه نسبت به احتساب سوابق خدمت سربازی اقدام کنند.

مزایای قانونی ناشی از احتساب سوابق خدمت سربازی

در صورت پرداخت حق بیمه در مهلت تعیین شده از طرف متقاضی، امکان برخورداری از حمایت‌های مقرر در قانون تامین اجتماعی از جمله بازنشستگی فراهم می‌شود.

حق بیمه نیز براساس ۳۰ درصد میانگین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه آخرین ۲ سال فرد متقاضی ضرب در مدت خدمت انجام شده محاسبه می‌شود؛ هفت درصد از این مبلغ توسط متقاضی پرداخت شده و ۲۳ درصد نیز سهم دولت است.

شرایط تقسیط حق‌بیمه سوابق خدمت سربازی چیست؟

اکنون امکان تقسیط حق بیمه سوابق خدمت سربازی هم وجود داشته و سازمان تامین اجتماعی به منظور همکاری با بیمه‌شدگان متقاضی، امکان تقسیط این اعتبار را حداکثر تا ۱۲ قسط فراهم کرده است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی هم در این رابطه به ایرنا گفته بود: اطلاعات کارت پایان خدمت نظام وظیفه از پایگاه اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا فراخوان شده و بر این اساس، حق بیمه دوره خدمت انجام ‌شده به صورت برخط محاسبه می‌شود.

متقاضی می‌تواند مبلغ حق بیمه را به صورت یکجا یا حداکثر در ۱۲ قسط ماهانه از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین‌ اجتماعی پرداخت کند.

مهدی شکوری اظهار کرده بود، چنانچه اطلاعات کارت پایان خدمت سربازی در پایگاه اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه موجود نباشد، متقاضی می‌تواند با در دست داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه خود به آخرین شعبه محل بیمه‌پردازی مراجعه و موضوع را بررسی کند. اما آیا امکان پرداخت قسط معوقه حق‌بیمه سوابق خدمت سربازی (که مهلت آن گذشته باشد) نیز وجود خواهد داشت؟

رئیس اداره انتقال و استرداد حق‌بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به این پرسش گفت: اکنون پرداخت قسط معوقه نیز برای متقاضیان امکانپذیر است.

پرنیان رضایی توضیح داد: «تاریخ اقدام به پرداخت قسط معوق به عنوان تاریخ درخواست جدید متقاضی تلقی شده و پس از به‌روزرسانی مبلغ قسط معوق، امکان پرداخت میسر خواهد بود.»

مطابق با مواد قانونی تامین اجتماعی، مادامی که مابقی اقساط دارای مهلت پرداخت باشند با همان مبلغ قبلی قابل پرداخت خواهند بود.

مزایای قانونی ناشی از احتساب سوابق خدمت سربازی

رضایی پیش از نیز در گفت وگو با ایرنا در مورد خرید بخشی از سابقه خدمت نظام وظیفه گفته بود: «قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار، الحاق یک تبصره به آن مصوب سی ام فروردین ۸۳ و نیز قانون استفساریه (استفسار= رسیدگی، بازجویی) قانون یادشده مصوب ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی همچنین آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب هشتم تیر ۱۳۸۴هیـأت وزیران، بر احتساب مدت خدمت نظام وظیفه متقاضیان با پرداخت حق‌بیمه تاکید شده است، مقصود از «مدت خدمت نظام‌وظیفه» همه مدت قانونی خدمت سربازی انجام‌شده مندرج در کارت پایان خدمت صادره از سوی سازمان نظام وظیفه است؛ بنابراین احتساب بخشی از این مدت (مثلا یک سال) به دلیل عدم پیش‌بینی در قانون امکان‌پذیر نخواهد بود.»

متقاضیان برای ارائه درخواست احتساب سوابق خدمت سربازی می‌توانند به صورت غیرحضوری و با ورود به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir نسبت به ارائه درخواست خرید سوابق خدمت نظام وظیفه اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها