طبق قانون تامین‌ اجتماعی چنانچه متقاضیان در زمان درخواست خرید سوابق خدمت نظام وظیفه در ردیف بیمه‌شدگان این سازمان و قبل از آن دارای۲ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه باشند، می‌توانند درخواست احتساب این مدت را به ثبت برسانند اما سئوال اینجاست که آیا خرید بخشی از سوابق سربازی هم امکانپذیر است؟
کد خبر: ۱۳۹۷۵۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، همه بیمه‌شدگان اجباری، گروه‌های خاص بیمه‌ای با ماهیت اختیاری، دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری (که حق‌بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند) و نیز همه مستمری‌بگیران اعم از بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان بیمه‌شده متوفی که قبل از ارائه درخواست مزبور حداقل ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی (برای محاسبه حق‌بیمه مربوطه نزد سازمان تأمین‌اجتماعی) داشته باشند، در صورت تمایل می‌توانند در اجرای قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن و با پرداخت حق بیمه نسبت به احتساب سوابق خدمت سربازی اقدام کنند.

مزایای قانونی ناشی از احتساب سوابق خدمت سربازی چیست؟

در صورت پرداخت حق‌ بیمه از طرف متقاضیان، امکان برخورداری از حمایت‌های مقرر در قانون تامین‌اجتماعی از جمله بازنشستگی فراهم می‌شود؛ امکان تقسیط این حق بیمه هم حداکثر تا ۱۲ قسط فراهم شده است.

حق بیمه نیز براساس ۳۰ درصد میانگین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه آخرین ۲ سال فرد متقاضی ضرب در مدت خدمت انجام شده محاسبه می‌شود؛ هفت درصد از این مبلغ توسط متقاضی پرداخت شده و ۲۳ درصد نیز سهم دولت است.

متقاضیان برای ارائه درخواست احتساب سوابق خدمت سربازی می‌توانند به صورت غیرحضوری و با ورود به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir نسبت به ارائه این درخواست اقدام کنند.

آیا خرید بخشی از سوابق خدمت نظام‌ وظیفه امکان‌پذیر است؟

اطلاعات کارت پایان خدمت نظام وظیفه هم از پایگاه اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا فراخوان شده و براین اساس، حق‌بیمه دوره خدمت انجام ‌شده به صورت برخط محاسبه می‌شود. متقاضی می‌تواند مبلغ حق‌بیمه را به صورت یک‌جا یا حداکثر در ۱۲ قسط ماهانه از طریق سامانه نام‌برده پرداخت کند. اما آیا می‌توان تنها بخشی از سابقه خدمت نظام وظیفه (مثلا یک سال از مدت زمان سربازی) را درخواست و پرداخت کرد؟

رئیس اداره انتقال و استرداد حق‌بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: «قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار، الحاق یک تبصره به آن مصوب ۳۰‏‏‏‏‏/۱‏‏‏‏‏/۸۳ و نیز قانون استفساریه (استفسار= رسیدگی، بازجویی) قانون مذکور مصوب ۲۸‏‏‏‏‏/۳‏‏‏‏‏/۸۵ مجلس شورای اسلامی همچنین آئین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۸‏‏‏‏‏/۴‏‏‏‏‏/۸۴ هیـأت وزیران، بر احتساب مدت خدمت نظام وظیفه متقاضیان با پرداخت حق‌بیمه تاکید شده است، مقصود از «مدت خدمت نظام‌وظیفه» همه مدت قانونی خدمت سربازی انجام‌شده مندرج در کارت پایان خدمت صادره از سوی سازمان نظام وظیفه است.

پرنیان رضایی افزود: بنابراین احتساب بخشی از این مدت (مثلا یک سال) به دلیل عدم پیش‌بینی در قانون امکان‌پذیر نخواهد بود.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری هم نهم بهمن ماه جاری یک مصوبه غیرقانونی که طبق آن مقرر می‌شد «مدت خدمت نظام وظیفه مشمولان قانون کار به عنوان سابقه کارگاهی کارگر برای دریافت مزایای پایان کار لحاظ نخواهد شد» را ابطال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها