جنجال‌های بی پایان سرمربی استقلال

ساپینتو در انتظار محرومیت سنگین

«هیچی توی دلش نیست». این را حسن روشن می‌گوید. ببینید دیگر ریکاردو ساپینتو چه طور آدمی است که حسن روشن به عنوان یکی از تند و تیزترین منتقدان قسم خورده استقلال و فوتبال ایران این را درباره مرد پرتغالی استقلال می‌گوید.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۸۹
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

به اعتقاد حسن روشن، ریکاردو ساپینتو حتی اگر زمین و زمان را به هم بدوزد در نهایت آدمی است که هیچی توی دلش نیست. اما این «هیچی توی دلش نیست» برای استقلال کم‌کم گران تمام می‌شود. درست وقتی که پرسپولیس می‌بازد و درست وقتی که استقلال با یک برتری نسبتا پرگل مقابل مس کرمان کم‌کم به صدر نزدیک می‌شود محرکات اطراف باید به ساپینتو یادآوری کنند که چه روحیه ناآرامی دارد. پنجشنبه هفته گذشته او را در کرمان بدجوری تحریک کردند اما مگر می‌شود از نقش روحیه ناآرام او در این قضیه گذشت؟ حالا این که بگوییم «هیچی توی دلش نیست» که کار را درست نمی‌کند. ساپینتو مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و منفی دارد. جنبه‌های مثبت استقلال را بالا می‌کشد و جنبه‌های منفی نقش معکوس را ایفا می‌کند.

بیانیه پلیس علیه ساپینتو

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: «براساس شواهد موجود و تصاویر بازی، به دنبال اخراج سرمربی تیم استقلال از سوی داور و درگیری سرمربی پرتغالی با داور و نیمکت‌نشینان تیم مس و خارج نشدن وی از زمین بازی و متشنج شدن جو، ماموران یگانِ حاضر در استادیوم براساس وظایف محوله، وی را به سمت رختکن هدایت کردند که البته با مقاومت و پرخاشگری وی مواجه شدند! در پایان با حضور مدیران باشگاه، فرمانده یگان و سرمربی و کادر تیم استقلال از یکدیگر دلجویی کردند و تیم استقلال جهت بازگشت به تهران به فرودگاه هدایت و همراهی شد. گفتنی است؛ حفظِ امنیتِ بازیکنان و تماشاگران از وظایف پلیس و فلسفه حضور پلیس در ورزشگاه‌هاست».

بازتاب هنرنمایی در پرتغال

واکنش باشگاه استقلال: این باشگاه در بیانیه‌ای نیمکت‌نشینان تیم مس کرمان را مقصر زد و خوردها و جنجال‌ها معرفی کرد و یکی از مربیان مس را متهم شماره یک قلمداد می‌کند. استقلالی‌ها باشگاه کرمانی را به مظلوم‌نمایی و فرافکنی متهم کرده‌اند.

واکنش باشگاه مس کرمان: این باشگاه به دلیل آنچه که رفتارهای زشت و تحریک‌آمیز سرمربی استقلال می‌داند از او شکایت کرده است. این باشگاه کل اتفاقات رخ داده پس از دیدار مس کرمان و استقلال را نتیجه رفتارهای توهین‌آمیز و الفاظ بسیار زشت ساپینتو می‌داند.

واکنش پرتغالی‌ها: سه روزنامه معتبر رکورد، اوجوگو و ابولا اتفاقات دیدار مس کرمان و استقلال در لیگ‌برتر فوتبال ایران را شرح کردند و اشاره‌ای به جنجال‌های مربی پرتغالی داشتند. در این گزارش‌ها به این هم اشاره شده که نیمکت حریف ساپینتو را به شدت تحریک کرده است.

ویژگی‌های خوب و بد رفتاری

روی خوش
آنهایی که ساپینتو را از نزدیک می‌شناسند خوب می‌دانند او صفر و صد است؛ یا در نقطه سکون قرار دارد یا به درجه شدید خود می‌رسد. به عبارت دیگر یا خیلی خوب است یا خیلی بد. اگر روی خوبش باشد همه را شیفته ویژگی‌های رفتاری خود می‌کند. زود گرم می‌گیرد، بگو و بخند دارد و خوش‌اخلاق به نظر می‌رسد. او به سرعت با همه ارتباط برقرار می‌کند و در ارتباطات فردی گوشه‌گیر و بداخلاق به شمار نمی‌رود. ساپینتو تا امروز ارتباط خوبی با شاگردانش داشته ضمن این‌که سعی می‌کند با مدیران بالادستی استقلال به درستی رفتار کند هر چند در این میان با یکی، دو نفر از جمله پرویز مظلومی اختلاف پیدا کرده است. با این حال او در مجموع فرد خونگرمی به شمار می‌رود اما نه تا وقتی که بخواهند سر به سر او بگذارند یا تحریکش کنند...

روی بد
وای به روزی که بخواهد آن روی بد خود را نشان دهد، چیزی که از ابتدای فصل تا اینجا موارد متعددی از آن را سراغ داریم که آخرین مورد در دیدار استقلال و مس کرمان رقم خورد. جایی که از کوره در رفت و کاری که نباید می‌کرد انجام داد و چیزی گفت که نباید می‌گفت. و در نهایت هم اتفاقی افتاد که نباید می‌افتاد: اخراج شد. البته تمام این رفتارهای ساپینتو مسبوق به سابقه است، یعنی مدت‌ها قبل از این‌که به ایران بیاید و سرمربی استقلال تهران شود. او در تیم‌های قبلی هم ثابت کرده بود می‌تواند یکی از ناآرام‌ترین‌ها در کنار خط زمین باشد و با این و آن درگیری لفظی و حتی فیزیکی پیدا کند. ساپینتو است و ویژگی‌های اخلاقی غیرقابل تغییرش. اصلا همینی که هست. او تغییر نمی‌کند. اصلا مگر می‌شود کسی را سر ۵۱سالگی تغییر داد؟

ویژگی‌های خوب و بد فنی

اهمیت به تاکتیک
ریکاردو ساپینتو از آن دست مربیانی است که به هر شکل ممکن می‌خواهد تاکتیک درست و مناسب را به تیمش القا کند اما یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ در القا کردن این تاکتیک تا حدودی ناتوان است. اصلا این‌طور بگوییم بهتر است، هنوز نمی‌داند از چه راهی این تاکتیک را به بازیکنان تیمش یاد بدهد به خصوص اینکه برخی از آنها به شدت تاکتیک ناپذیرند. به هر حال آنچه از استقلال ساپینتو می‌بینیم این است که تیم سعی دارد تاکتیکی بازی کند و شاید برخی اوقات نتواند. گاهی اوقات هم می‌تواند. ساپینتو در کنار این موضوع علاقه بسیار زیادی هم دارد که تیمش هجومی باشد. گاهی اوقات چشمه‌هایی از این تفکر هجومی را نشان داده اما نه همیشه. هنوز کار زیادی دارد تا به قول خودش یک تیم سراسر هجومی بسازد. میل به کارهای تهاجمی در تیم ساپینتویک مزیت بزرگ است.

بی ثبات در ترکیب

۱۸هفته از این فصل رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران گذشته و ساپینتو هنوز ترکیب اصلی تیمش را پیدا نکرده است. این مربی پرتغالی با همان سیستم مبتنی بر ۳ مدافع مرکزی فصل قبل آغاز کرد اما شرایط برای او خوب پیش نرفت. در ادامه تعداد گل‌های خورده استقلال تا قبل ازپایان نیم فصل به اندازه کل گل‌های خورده استقلال در فصل قبل شد. در ادامه فصل ساپینتو تصمیم گرفت چهار مدافع به کار بگیرد اما این روش باز هم کارساز نشد. زوج سیلوا-غلامی عملکرد نسبتا خوبی در خط دفاعی داشت اما در ادامه مصدومیت غلامی همه چیز را خراب کرد. مربی پرتغالی در خط دفاع تصمیمات عجیبی هم داشت همانند نیمکت‌نشین کردن صالح حردانی آماده و قبراق و تبدیل کوین یامگا به عنوان گزینه جانشین. در رابطه با خط حمله هم اوضاع بهتر نیست. حضور پرنوسان مهدی قائدی در ترکیب استقلال مویداین مطلب است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها