یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید از آمریکا عبور کنیم و دیگر بیش از این نباید معطل مذاکره بمانیم.
کد خبر: ۱۳۹۶۳۹۸

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، نهمین برنامه جام انقلاب امروز دهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده، سهراب علی اکبری، احسان رستگار و امید کرمانی‌ها به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد.

در موضوع بحث و تبادل نظر راجع به حوزه سیاست خارجی، فواد ایزدی به جمع اعضای تحریریه برنامه پیوست و درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران و احتمال تغییر رویکرد آمریکا در قبال مذاکرات گفت: از جزئیات پیام اطلاعی ندارم اما اگر بایدن می خواست به برجام بگردد همان روز اول ریاست جمهوری این کار را انجام می داد چون ترامپ در قالب دستور رئیس جمهور، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و بایدن با صدور فرمان رئیس جمهور می توانست دستور رئیس جمهور قبلی را لغو کند.

وی افزود: بایدن به برجام برنگشت چون اساسا نمی خواست این اتفاق بیفتد. جمهوری خواهان مخالف جدی برجام هستند، حتی در بین دموکرات ها و مقامات کاخ سفید نیز در موضوع برجام یکدستی وجود ندارد، برخی حامی احیای برجام هستند و برخی نیز به شدت با این مسئله مخالفت می کنند بنابراین اختلاف بین هیأت حاکمه امریکا مانع احیای برجام است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آمریکا باید بپذیرد مشکل متوقف ماندن مذاکرات از بی تصمیمی در واشنگتن است و کاخ سفید مذاکرات و به طبع ایران را معطل گذاشته است. البته شاید عمان و قطر هر چند وقتی پیامی را از سر حسن نیت به تهران می آورند اما نیازی به این پیغام ها نیست کافی است هیأت حاکمه آمریکا تصمیم بگیرد و به برجام برگردد، در عوض به تهران نیز برای بازگشت به تعهدات برجامی چند ماهی فرصت دهد.

وی با اشاره به توصیه خود به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ادامه داد: باید از آمریکا عبور کنیم. واشنگتن در کودتای 28 مرداد نشان داد که دشمن ملت ایران است و از این رو با وضع تحریم های گوناگون فقط می خواهد به کشور ما لطمه بزند. دیگر نباید معطل مذاکره بمانیم. در دولت قبل همین اتفاق افتاد، برجام اجرا شد، بعد ترامپ اعلام خروج از برجام کرد و معطل برجام اروپایی شدیم، باز هم اتفاقی نیفتاد، مدتی گذشت بایدن سرکار آمد، باز معطل مذاکره شدیم، بعد از این همه سال وقت آن است که رویکرد دیگری را پیش بگیریم.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: کسانی در قالب پروژه آمریکایی هنوز می گویند «آمریکا قابل اعتماد است».در واقع آنها می کوشند همچنان فکر مردم و مسئولان را برای حل مشکلات متوجه خواست و اراده آمریکا کنند. همچنین بین موافقان و مخالفان این دیدگاه دعوا و بحث راه بیندازند. اگر امروز ایران و امریکا جای دیگر بودند ما نیز به مردم و مسئولان آمریکایی که دائم منتظر احیای برجام هستند و راجع به آن با هم بحث و جدل دارند، می خندیدیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها