با فروکش کردن همه‌گیری کرونا، در استان اصفهان برگزار می‌شود

زواره، میزبان رقابت نجومی «ماراتن مسیه»

ماراتن مسیه از شاخص‌ترین رویدادهای رصدی منجمان آماتور است که هر سال جمع مشتاقان بسیاری را زیر آسمان پرستاره گرد‌هم می‌آورد. این رقابت که به افتخار اخترشناس فرانسوی «شارل مسیه» نامگذاری شده است، هر سال در بازه ماه‌های اسفند یا فروردین در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۹۷
نویسنده فرزانه ابطحی - مدیر اجرایی ماراتن مسیه ۱۴۰۱

در ایران نیز از سال ۱۳۸۰ تا پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، این رقابت سراسری بدون وقفه برگزار می‌شد. شرکت در ماراتن مسیه برای من همواره مانند یک رویا بود، تا این‌که پس از چند سال رصد آسمان شب احساس کردم روحیه رقابت و به چالش کشیدن را در خودم می‌بینم. همین انگیزه سبب شد شب‌های زیادی را تا صبح به رصد اجرام آسمان شب در خارج از شهر و به دور از آلودگی نوری بپردازم و نتیجه این شد که به همراه همگروهی‌ام رتبه اول ماراتن مسیه ۹۴ و رتبه سوم ماراتن مسیه ۹۶ ‌را کسب کردم. در ماراتن مسیه، رصدگران آسمان شب با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی در طول یک شب، ۱۱۰ جرم غیرستاره‌ای (شامل کهکشان‌ها، سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای) را که در فهرست اجرام مسیه آمده است، رصد می‌کنند. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش مهارت منجمان ایرانی در رصد آسمان‌شب، برگزارکنندگان این رویداد، تعداد این اجرام را با افزودن سوژه‌های بیشتری از سایر کاتالوگ‌ها به این رقابت تا بیش از ۱۸۰ جرم افزایش داده‌اند. در پایان رقابت، گروه یا فردی که بیشتر جرم را رصد یا بیشتر امتیاز را کسب کرده باشد، برنده ماراتن مسیه خواهد شد. در بخش مسابقه عکاسی ماراتن مسیه نیز عکاسان آسمان شب برای ثبت بهترین عکس نجومی در شب ماراتن مسیه با هم به رقابت می‌پردازند و در پایان بهترین تصویر به انتخاب داوران انتخاب و از عکاس آن تقدیر می‌شود.در سال‌های اخیر، همه‌گیری کرونا وقفه‌ای طولانی در برگزاری ماراتن مسیه ایجاد کرد اما حالا با بهتر شدن شرایط، قرار است این رقابت در چهارم و پنجم اسفند سال‌جاری برای دومین‌بار در جوار مقبره شیخ رجب‌برسی شهر تاریخی زواره استان اصفهان با حمایت فرمانداری شهرستان اردستان برگزار شود.

رویای شرکت در رقابت مسیه

برگزارکنندگان این رقابت کشوری در ایران، در یک دهه گذشته بخش آموزشی ویژه‌ای را نیز برای علاقه‌مندان کم‌تجربه‌تر در‌نظر گرفته‌اند تا در کنار شرکت‌کنندگان در بخش رقابت و در حال و هوای پرشور ماراتن، مباحث رصد آسمان با چشم غیر‌مسلح و تلسکوپ را بیاموزند و با عظمت کیهان، فضا و تحول ستارگان بیشتر آشنا شوند. در بخش آموزشی ماراتن مسیه امکان انتخاب کارگاه‌های متنوع آموزشی با تدریس باتجربه‌ترین مدرسان نجوم ایران را برای عموم علاقه‌مندان به نجوم فراهم می‌کند. بی‌تردید برگزاری این نوع رویدادهای علمی در شهرستان‌ها، نقش مهمی در ایجاد علاقه و انگیزه برای شهروندان آن منطقه در جهت توجه هر چه بیشتر به علم‌آموزی ایجاد می‌کند و موجب آشنایی هرچه بیشتر ساکنان آن منطقه با نجوم و آسمان شب خواهد شد. اگر شما هم مشتاق شرکت در این رویداد نجومی هستید برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانید به وبگاه‌ www.soha-astronomy.ir مراجعه کنید.

زواره، میزبان رقابت نجومی «ماراتن مسیه»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها