جزئیات عملیات دستگیری جنایتکار سریالی فیروزآباد

۴ مرد، قربانی شلیک‌‌های قاتل بی‌رحم

پسر دهه‌هفتادی، پنج‌ماه قبل تصمیم‌گرفت سرقت‌های خشن خود را در زادگاهش، فیروزآباد استان‌فارس آغاز کند. سرقت‌هایی که پرونده قتل‌های سریالی را پیش‌روی کارآگاهان پلیس آگاهی این شهر قرار داد. قتل‌هایی که در کمتر از دو ماه رخ داد و چهار نفر قربانی سرقت احشام و خشم لحظه‌ای قاتل سریالی شدند.
کد خبر: ۱۳۹۵۵۲۴
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

 رسیدگی به این پرونده جنایی از سیزدهم مرداد امسال و با گزارش قتل مرد چوپانی در ارتفاعات شهر فیروزآباد آغاز شد. با حضور تیم جنایی در محل، مشخص شد مرد ۵۰ساله با شلیک اسلحه شکاری به قتل رسیده است. مقتول مردی عشایری بود که هر روز گوسفندانش را برای چرا به آنجا می‌آورد.
بعد از قتل، تعدادی از گوسفندان او سرقت شده بودند که در جست‌وجوی منطقه ۱۰۰ راس گوسفند سرقت‌شده پیدا شد. عاملان این جنایت قصد سرقت این گوسفندان را داشتند که با حضور پلیس در منطقه ترسیده و با رها کردن گله گوسفندان گریخته بودند.

دومین جنایت

تحقیقات در این رابطه ادامه داشت تا این‌که ۲۲شهریور قتل چوپانی دیگر به پلیس فیروزآباد گزارش شد. تیم جنایی پس از حضور در محل با جسد چوپان ۶۰ ساله رو‌به‌رو شدند که او هم قربانی سرقت گوسفندانش شده بود. دزدان که دو پسر جوان بودند وقتی با مقاومت مرد چوپان برای سرقت روبه‌رو شدند، او را با شلیک گلوله به قتل رساندند. بعد سراغ همسرش رفته و دست و پای او را بسته و یک قبضه اسلحه سوزنی از داخل خانه سرقت کردند. بعد هم سراغ گله مرد چوپان رفته و ۳۴ راس گوسفند را با خود بردند.

آغاز تحقیقات گسترده و سومین قتل

پس از دومین قتل، با دستور سرهنگ مهدی جوکار، فرمانده انتظامی شهرستان فیروزآباد تیمی از کارآگاهان تحقیقات برای دستگیری متهمان را آغاز کردند. بررسی‌های جنایی زیر نظر بازپرس ویژه قتل این شهر ادامه داشت تا این‌که سه روز بعد قتل دیگری به پلیس گزارش شد. این بار مرد چوپانی که قصد انتقال گوسفندانش با خودرو را داشت، قربانی قاتل سریالی شده بود. دوست مقتول که شاهد ماجرا بود، در بازجویی‌ها گفت: «امروز همراه دوستم گوسفندان را بار نیسان کردیم. در جاده دو مرد سد راه ما شده و با تهدید اسلحه قصد سرقت گوسفندان را داشتند. دوستم در برابر آنها مقاومت کرد که یکی از آنها با اسلحه شکاری او را هدف قرار داد. با دیدن این صحنه فرار کرده و وقتی از محل دور شدم با پلیس تماس گرفتم.» با بررسی صحنه قتل مشخص شد متهمان یک راس گوسفند و گوشی تلفن همراه مقتول را سرقت کردند.

دستگیری همدست قاتل

سردار رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس در این باره به جام‌جم گفت: «پس از دومین قتل، به اطمینان رسیدیم که با قاتلی سریالی روبه‌رو هستیم که برای سرقت به‌راحتی انگشت روی ماشه می‌برد و مرتکب قتل می‌شود. سرنخ‌هایی از متهمان به‌دست آورده بودیم که سومین قتل رخ داد و با جمع‌بندی اطلاعات همدست اصلی قاتل را شناسایی و دستگیر کردیم. او در تحقیقات مقدماتی منکر دست داشتن در ماجرا شد اما با کشف گوشی تلفن همراه یکی از قربانیان در خانه‌اش و شهادت شاهدان ماجرا، هیچ راه فراری برای او باقی نماند و مدعی شد عامل قتل دوستش است و او فقط در سرقت‌ها با او همراه می‌شده اما شلیک نکرده است.»

وی ادامه داد: «پس از اعتراف این متهم، دو نفر دیگر که در خرید اموال سرقتی و فراری دادن متهمان نقش داشتند شناسایی و دستگیر شدند. بررسی‌های تیم جنایی نشان داد قاتل از فیروزآباد فرار کرده است. مشخصات او در اختیار تیم‌های پلیسی قرار گرفت تا این‌که ۲۹ شهریور قتل پسر ۲۰ ساله‌ای در حاشیه شهر شیراز به پلیس گزارش شد. بررسی این پرونده نشان داد مقتول به طرز رانندگی خطرناک پسر جوانی اعتراض کرده بود که راننده با شلیک اسلحه شکاری او را کشته و گریخته بود. با بررسی‌های علمی و تخصصی در این صحنه مشخص شد عامل این جنایت همان قاتل سریالی تحت تعقیب است. او در حال رفتن به خانه خواهرش مرتکب چهارمین جنایت خود شده بود.»

سرنخ دستگیری قاتل

پلیس می‌دانست اگر مرد جوان دستگیر نشود احتمال قتل‌های دیگر توسط او وجود دارد به همین دلیل ماموران تیم قضایی ــ پلیسی به صورت شبانه‌روزی در جست‌وجوی او بودند تا بتوانند دستگیرش کنند اما قاتل حرفه‌ای بعد از چهارمین قتلش مخفی شده و سعی می‌کرد ردی از خود باقی نگذارد. چند بار مخفیگاه‌های او در این مدت شناسایی شد اما به دلیل این‌که محل مخفی شدن خود را تغییر می‌داد، دستگیری او طولانی شد. سرانجام سرقت مسلحانه خودرویی به پلیس گزارش شد که در آن سارق با مجروح کردن راننده، خودروی نیسانش را سرقت کرده بود. شکی برای پلیس باقی نمانده بود که این سرقت نیز توسط همان قاتل تحت تعقیب رخ داده است.

به گفته رئیس پلیس استان فارس، مشخصات خودرو در اختیار پاسگاه‌های پلیسی قرار گرفت و ردیابی‌ها نشان داد او به استان کرمان گریخته که سرانجام در آن استان متوقف و دستگیر شد. با انتقال او به پلیس آگاهی و اعتراف به چهار قتل، سه همدست دیگرش هم شناسایی و دستگیر شدند.

سردار حبیبی با اشاره به این‌که تحقیقات از متهمان ادامه دارد، تأکید کرد: مخلان نظم و امنیت عمومی بدانند که استان فارس محل امنی برای اقدامات آنان نخواهد بود و مأموران پلیس برابر قانون و قاطعانه با این‌گونه افراد برخورد می‌کنند.

اگر مقاومت می‌کردند شلیک می‌کردم

چند سال داری؟
۳۰ سال.

سابقه‌داری؟
نه، اولین بار است که دستگیر می‌شوم.

چه شد به فکر سرقت احشام افتادی؟
خانواده ما دامدار هستند و می‌دانم قیمت دام بالا رفته و با فروش آن می‌توانم به درآمد خوبی برسم.

با همدستانت چطور آشنا شدی؟
همدست اصلی‌ام که با من در سرقت‌ها همراه می‌شد، دوستم بود. نقشه‌ام را به او گفتم و قبول کرد همراهم شود. بقیه خریدار اموال سرقتی بودند و برخی هم برای مخفی‌شدن به ما جا دادند.

چرا چوپان‌ها را می‌کشتی؟
اگر مقاومت می‌کردند دستم روی ماشه می‌رفت و شلیک می‌کردم. البته فقط در سرقت دوم موفق به دزدی شدیم. در سرقت اول در حال انتقال گوسفندان از بالای بلندی به پایین بودیم که متوجه افشای قتل و حضور ماموران شدیم، به همین خاطر با رها کردن گوسفندان فرار کردیم.

آخرین قربانی که چوپان نبود.
بعد از سومین قتل متوجه شدم پلیس ردم را زده است، به همین خاطر به سمت شیراز و خانه خواهرم رفتم. در مسیر مردی به نحوه رانندگی‌ام اعتراض کرد که او را با تیر زدم.

پس از چهارمین قتل کجا مخفی شدی؟
در کوهستان بودم. در این مدت مثل غارنشین‌ها زندگی می‌کردم.

چرا به فهرج فرار کردی؟
از این وضع خسته شده بودم و با سرقت خودرویی تصمیم گرفتم به سمت مرز بروم و از آنجا فرار کنم اما ردم را زدند و دستگیر شدم.

اگر ماموران شناسایی‌ات نمی‌کردند، همچنان ادامه می‌دادی؟
بله. وقتی فهمیدم شناسایی شدیم، سرقت‌ها را متوقف کردم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها