در گفت‌وگو با یک کارشناس فضای مجازی بررسی شد

الزامات جهاد تبیین در عصر فضای مجازی چیست؟

کد خبر: ۱۳۹۵۱۹۱
نویسنده معصومه نصیری - مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای

اساسا فرهنگ به عنوان زیربنا و شاکله اصلی بخش‌های دیگر کشور همواره باید مورد توجه باشد. چرا که بسیاری از ناهنجاری‌های حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و به طور کل عرصه‌های مختلف، به دلیل بی‌توجهی به فرهنگ و تقویت لایه‌های زیرین فرهنگ اتفاق می‌افتد و این فرهنگ در واقع از اهمیت فراوانی برخوردار است و نگاه مقام معظم رهبری هم نسبت به فرهنگ و تاکید ایشان نسبت به فرهنگ و توجه به مؤلفه‌های فرهنگی در سیاست‌گذاری‌های عمومی کشور نشان‌دهنده جایگاه مهم این ساحت جدی و غیرقابل چشم‌پوشی است.

بنابراین ما باید حتما در همه سازمان‌ها و ارگان‌ها و همه لایه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و قانون‌گذاری و هر آن چیزی که به آینده کشور مرتبط می‌شود، ساحت فرهنگی‌اش را به صورت مجزا و به صورت ویژه مورد توجه قرار بدهد. چرا که هر یک از آنها بدون فرهنگ، یک پایه جدی و یک ستون فقرات جدی خودش را از دست داده است و به‌راحتی قابلیت فروریزی دارد. چراکه لایه فرهنگش کمرنگ دیده شده است.

آن چیزی که همه ساله برای بودجه انتقاد برانگیز می‌شود، سهم کم بخش فرهنگی از این لایحه است. شاید بسیاری از اتفاقاتی که امروز ما شاهدیم، به همین بی‌توجهی به بخش‌های فرهنگی مربوط می‌شود. البته به تخصیص اشتباه بودجه‌های فرهنگی به نهادهایی که ممکن است اثرگذاری کمتری داشته باشند هم مربوط می‌شود. نکته بعد این‌که آن چیزی که تا امروز توسط نظام سلطه علیه کشور ما برنامه‌ریزی می‌شود، ساحت فرهنگی است. یعنی اتفاقات اخیری که شاهدش بودیم، ممکن است اتفاقات سیاسی، اقتصادی و امنیتی باشد. اما آن لایه جدی که برایش متصور است و این سازه برایش بنا شد بحث فرهنگی بود و این بحث فرهنگی می‌طلبد ما هم در اقدامات و تجهیزات خودمان در تخصیص بودجه‌هایی که بتواند این بخش را به سمت مصون‌سازی ببرد و اتفاقاتی را رقم بزند یا حداقل ترس مدیران از برنامه‌ریزی به دلیل نبود بودجه را یک مقدار کنار بگذارد، می‌بینیم آنجا که مورد غفلت قرار گرفته باشد لازم است تقویت شود. بنابراین چون جنگ، جنگ فرهنگی است و این جنگ فرهنگی در قالب رسانه‌ای در حال انجام است که رسانه هم بخش مهمی از جامعه به‌شمار می‌رود، به نظر می‌آید حتما باید برای این چاره‌اندیشی کنیم. کم کردن یا در نظر گرفتن این موضوع در تعیین سیاست‌های فرهنگی و بودجه‌های بخش‌های فرهنگی می‌تواند اثراتی داشته باشد که بعدها ما حتی با اقتصاد قوی نتوانیم آن را ترمیم کنیم. بنابراین باید به بودجه آثار فرهنگی فاخر از جمله سریال‌های فاخر و الف ویژه بودجه‌های متناسبی اختصاص داده شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها