جریان تحریف درباره دور جدید مذاکرات احیای برجام چه می‌گوید؟

ماموریت برای تکمیل حلقه‌فشار

سیدافقهی، کارشناس منطقه در گفت‌وگو با «جام‌جم» عنوان کرد:

افزایش فعالیت دیپلماتیک ایران برای حفظ معادله بازدارندگی در منطقه

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه و لبنان و اهمیت آن در شرایط کنونی غرب‌آسیا خاطرنشان کرد: منطقه شاهد یک‌سری تحولات جدید، شکل‌گیری هندسه تازه ائتلاف‌ها و بلوک‌های اقتصادی و سیاسی و هم‌پیمان‌های نظامی است.
کد خبر: ۱۳۹۴۶۱۸

برای نمونه ما شاهد تغییر رویکرد برخی کشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس از تبعیت مطلق آمریکا و کشورهای غربی به توازن این تعامل با کشورهای مشرق‌زمین به‌خصوص چین و روسیه بودیم.

تلاش ایران برای حفظ توازن منطقه‌‌ای

وی همچنین با بیان این‌که برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس مثل بحرین و امارات و همچنین به احتمال قوی در آینده‌ای نزدیک عربستان‌سعودی در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی قرار دارند، گفت: در چنین شرایطی ایران برای حفظ این توازن و معادله بازدارندگی به فعالیت‌های دیپلماتیک خود افزوده است و وزیر خارجه کشورمان برای بررسی شرایط و رایزنی درخصوص تحولات جاری به لبنان و سوریه سفر کرده است.

استفاده سوریه از تجارب ایران در حوزه بازسازی

این کارشناس منطقه ادامه داد: ایران همواره وضعیت سوریه را قبل و بعد از شکست تروریست‌هایی که قصد سرنگونی دولت قانونی این کشور را داشتند مورد رصد قرار می‌داد و طبعا اکنون که شرایط به‌نسبت آرام‌تر از گذشته است موضوع توسعه همکاری‌های میان تهران و دمشق اهمیت پیدا می‌کند. به‌خصوص این‌که سوری‌ها درحال‌حاضر در مرحله بازسازی کشورشان پس از جنگ داخلی ۲۰۱۱ قرار دارند و ایران با توجه به تجارب فراوانی که در این حوزه دارد می‌تواند کمک‌های زیادی به سوریه بکند.

سیدافقهی با اشاره به تحولاتی که در مناسبات ترکیه و سوریه رخ داده است، گفت: اگرچه بمباران اخیر توپخانه ترکیه در عمق خاک سوریه به شهادت چهار سرباز سوری منجر شده است اما بعید نیست که این اتفاق ناشی از شیطنت‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باشد تا نگذارند مشکلات بین این دو کشور حل شود.این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: با توجه به همه این تحولات و رخدادهای سیاسی لازم بود که آقای امیر عبداللهیان سفری به لبنان و سوریه داشته باشد تا آخرین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را با مقامات این دو کشور در میان بگذارد و علاوه بر این در جریان دیدگاه‌های طرف‌های مقابل هم قرار گیرد.

وی با اشاره به شیطنت‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرد: بدون تردید آنها از نقش‌‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌ویژه در لبنان و سوریه خشنود نیستند. به‌خصوص این‌که مسأله کمک به لبنان برای صهیونیست‌ها تبعات منفی در پی خواهد داشت. هرچقد مسأله برق، انرژی و سوخت در این کشور حل شود و موضوع خلأ قانونی انتخاب رئیس‌جمهور با گزینش فرد جدید به سرانجام برسد حتما باعث آسیب رژیم‌صهیونیستی خواهد شد و فرصت‌ها را برای شیطنت‌های این رژیم جهت تشدید تناقض‌ها و درگیری‌های سیاسی این کشور از بین خواهد برد.

این کارشناس غرب‌آسیا با اشاره به درگیری میان گروه‌های مقاومت و گروه‌های طرفدار عربستان و جریان‌های متمایل به رژیم اشغالگر قدس در لبنان گفت: رژیم‌صهیونیستی سعی در تشدید این اختلافات دارد تا لبنان روی آرامش به خود نبیند و به مرحله سازندگی نرسد و به لحاظ سیاسی به انسجام و استحکام دست نیابد. از این رو به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود تا مشکلات مزمنی که در بین لبنانی‌ها از نظر طایفه‌ای و تکاپوهای جریان‌های متمایل به رژیم‌صهیونیستی مثل سمیر جعجع و به نحوی ولید جنبلاط و حزب کتائب امین جمیل وجود دارد تشدید شود.

از سوی دیگر همچنان برخی عناصر داعش در شمال لبنان هم هستند که مثل بمب‌های ساعتی زیر پای مردم این کشور عمل می‌کنند. اینها برگ‌های رژیم‌صهیونیستی در لبنان است و از سوی دیگر شبکه جاسوسی‌ این رژیم که هرازگاهی خبرهایی از دستگیری تعدادی از آنها به گوش می‌رسد.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: هر اقدام و گامی که به اتحاد و تفاهم لبنان و رفع معیشتی و زیرساختی این کشور منجر شود حتما فرصت‌های لازم را از رژیم‌صهیونیستی برای تشدید شیطنت‌هایش در منطقه خواهد گرفت و از این رو سفر آقای امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به لبنان و استماع سخنان سیدحسن نصرا... و تبادل نظر با مقامات لبنانی بسیار مغتنم است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها