فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز بهرمندی از دریا برای ما یک مزیت ژئوپلیتیک است و کسانی که از این ظرفیت برخوردار نیستند دچار یک خفگی ژئوپلیتیکی هستند.
کد خبر: ۱۳۹۴۱۱۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، نخستین همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت صبح امروز (چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه)، با حضور امیر شهرام ایرانی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های منطقه سوم دریایی نبوت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

امیر ایرانی در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: امروز یک فرصت بسیار بزرگ برای توسعه کشور از طریق دریا برای ما وجود دارد و سواحل مکران به عنوان دروازه این دسترسی برای توسعه دریا محور است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دریا می‌تواند محور توسعه و پیشرفت باشد.

وی افزود: امروز بهره‌مندی از دریا برای ما یک مزیت ژئوپلیتیک است و کسانی که از این ظرفیت برخوردار نیستند دچار یک خفگی ژئوپلیتیکی هستند.

دریادار ایرانی ادامه داد: ما تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ایم و تنها در دو تنگه حضور نداشته‌ایم که در یکی از آنها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های دریایی نیازمند، نگاه ویژه همه مسئولان دریایی کشور است. اقداماتی که امروز در نیروی دریایی ارتش صورت گرفته است بدون همراهی جامعه نخبگانی، شرکت‌های دانش بنیان و وزارت دفاع میسر نبوده است و امروز این ظرفیت در خدمت پیشرفت کشور قرار دارد.

وی عنوان کرد: ما خیلی زودتر از اروپایی‌های دریانوردی را شروع کردیم و دوباره این تمدن دریایی قابل احیا شدن است. امروز نیاز داریم تا حضور دریایی خودمان را قدرتمندتر کنیم و می‌توانیم بگوییم در حوزه علمی هیچ مشکلی برای رشد در این زمینه وجود ندارد، اما بیشتر این ظرفیت در حوزه نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر بخش‌ها نیز باید در این حوزه تلاش بیشتری کنند.

دریادار ایرانی اظهار داشت: برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه اقتصاد دریایی وجود دارد و این موضوع مشکلاتی را برای دستگاه‌ها ایجاد کرده است که باید این مشکل حل شود.

وی گفت: در تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب سهم و نقش آفرینی ارگان‌های دریایی می‌تواند بسیار مؤثر و حتی تاریخ ساز باشد. ما باید برای ساخت ایران بزرگ جهاد بزرگی هم انجام دهیم و این موضوعی است که رهبر انقلاب هم در بیانیه گام دوم به آن تأکید کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: برای رسیدن به تمدن نوین ایرانی اسلامی باید از ظرفیت‌های دریا استفاده کنیم. اگر امروز همرزمان من در حال نزدیک شدن به سواحل قاره آمریکا هستند، در حال به نمایش گذاشتن جلوه‌هایی از اقتدار ایران عزیز هستند. ما به عنوان ویترین مردم عزیز کشورمان برای اولین مرتبه در اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم. البته در این مسیر استرالیا و فرانسوی‌ها تهدیداتی را برای ما ایجاد کردند و سعی کردند از قوانینی که خودشان برای عبور از سواحلشان مصوب کرده بودند، تخطی کنند که با اقتدار و بر اساس قانون، جواب آنها را دادیم.

وی افزود: استراتژی دریایی پایه‌ای برای استراتژی بزرگ ملی است و استراتژی دریایی در جهت پیشبرد همه منافع ملی است.

دریادار ایرانی گفت: سه فرماندهی اقیانوسی شامل فرماندهی اقیانوس هند، فرماندهی اقیانوس آرام و فرماندهی اقیانوس اطلس تشکیل داده‌ایم که امروز در اقیانوس‌های هند و اطلس حضور داریم و به زودی در اقیانوس آرام هم حضور پیدا می‌کنیم. تجهیزاتی که در آینده به نیروی دریایی ملحق می‌شود در راستای مأموریت این سه فرماندهی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی بازوی حکمرانی کشور در اقیانوس‌ها است و نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است که کار ویژه‌های آن حوزه کلان و راهبردی کشور را متأثر می‌کند. در ناحیه اقدامات این نیرو در سیاست‌های کلان ملی اثر گذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها