جیانلوکا ویالی در ششم ژانویه۲۰۲۲ از این دنیا خداحافظی کرد. او همیشه به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنانی که تا به حال زمین فوتبال را زینت بخشیده‌، در خاطر همه نسل‌ها خواهد ماند. برای کسانی که در مورد او نمی‌دانند، ویالی بازیکن فوتبال و مربی ایتالیایی بود که در پست مهاجم بازی می‌کرد.
کد خبر: ۱۳۹۳۹۷۶
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار

به عنوان یک مدیر، او به نقاط عطف مختلفی دست یافت که او را به نمادی افسانه‌ای در دنیای فوتبال تبدیل کرد. ویالی تقریبا در هر تیمی با هر عنوان، چه بازیکن، چه مربی یا مدیر که با آن در ارتباط بوده، نقشی کلیدی داشته است. در اینجا به برخی از جالب‌ترین حقایق در مورد این افسانه ایتالیایی می‌پردازیم که ممکن است ندانید.

تولد در خانواده‌ای ثروتمند

برخلاف بسیاری از فوتبالیست‌های مشهور که زندگی سخت و توام با فقر را درکودکی تجربه کردند، ویالی در خانواده‌ای ثروتمند در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا به دنیا آمد. او که پسر یک میلیونر خودساخته بود همراه چهار خواهر و برادرش در قلعه‌ای ۶۰ اتاقه به نام بلژیوسو در منطقه کِرِمونا بزرگ شد. این قلعه یکی از آثار تاریخی و یادگار قرن چهاردهم میلادی است.

عشق به گلف

شاید در نگاه اول بین دو ورزش گروهی پرتحرک و سرشار از هیجان فوتبال و بازی انفرادی گلف که نیاز به سکوت و تمرکز زیاد دارد ارتباط و همخوانی زیادی دیده نشود. اما وقتی پسرکی ثروتمند از کودکی در پی فوتبال که ورزش فقراست می‌رود، خیلی غیرمنطقی نیست که نیم نگاهی هم به ورزش طبقه اشراف یعنی گلف داشته باشد. ویالی از بازی گلف لذت می‌برد و حتی در مسابقات قهرمانی نیز شرکت کرده بود.

تلفیق ایتالیایی و انگلیسی

ویالی در تابستان ۱۹۹۶ به عنوان بخشی از بازسازی تیم، توسط رود گولیت با انتقال آزاد به چلسی پیوست. تطبیق سریع این ایتالیایی با زندگی در لندن با توجه به تسلطش به زبان انگلیسی به او کمک کرد تا هر چه سریعتر با زندگی جدیدش سازگار شود. یکی از ویژگی‌های ویالی علاقه عجیبش به استفاده زیاد از اصطلاحات انگلیسی بود که البته در برخی مصاحبه‌ها با اشتباهاتی که داشت سر زبان‌ها افتاد.

ویالی نویسنده

ویالی با همکاری دوستش گابریل مارکوتی که نویسنده فوتبال است، سال ۲۰۰۶ کتاب «شغل ایتالیایی: سفری به قلب دو فرهنگ بزرگ فوتبال» را نوشت. این کتاب که در یک دوره دو و نیم ساله از نوامبر ۲۰۰۳ تا اوایل سال ۲۰۰۶ نوشته شده است، به مقایسه و تقابل فوتبال انگلیس و ایتالیا می‌پردازد. ویالی درآمد حاصل از فروش کتاب را به «بنیاد ویالی و مائورو برای تحقیقات و ورزش» داد که بنیادی خیریه است.

آمار فوتبالی

جیانلوکا ویالی در طول بیست سال فوتبال حرفه‌ای خود ۲۵۹گل در سطح باشگاهی، ۱۶گل برای تیم‌ملی و ۱۱گل برای تیم‌ملی فوتبال زیر ۲۱سال ایتالیا به ثمر رساند که در مجموع ۲۸۶گل در بیش از ۵۰۰بازی محسوب می‌شود. او به عنوان نهمین بازیکن برتر ایتالیایی در تمامی رقابت‌ها شناخته می‌شود. او در دوران کوتاه مربیگری خود در چلسی توانست به افتخارات مهمی برسد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها