نمایندگان مجلس در گفتگو با «جام‌جم» از جنگ روانی دشمن گفتند

نقشه راه امید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بدهی دولت به بانک‌ها تعیین تکلیف شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید بدهی دولت به بانک‌ها و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، حمیدرضا حاجی بابایی ظهر شنبه در مراسم ۹۰ سالگی اتاق بازرگانی هرمزگان و افتتاح ساختمان جدید آن، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی کشور، نوع نگاه به اقتصاد است. حدود دو ماه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث سیاست‌های کلی برنامه هفتم بود و مهم‌ترین موضوع که اجماع حاصل شد و در همه کارگروه‌ها اجماع بر آن وجود داشت، بحث تغییر نگاه به اقتصاد کشور است.

وی عنوان کرد: اقتصاد زمانی در یک کشوری می‌تواند رشد کند که رقابت در آن وجود داشته باشد و حالت اقتصادی، ایجاد شرایط و محیط مناسب برای فعالان اقتصادی مهیا باشد.

به گفته حاجی بابایی، اصل بر این است که اقتصاد کاملاً در اختیار مردم باشد و بعضی از حرف‌ها و حدیث‌هایی که در تاریخ و مذهب ما وجود دارد، بیانگر اقتصاد سالم است. در ضرب المثل «جزای گرانفروش، نخریدن است» وقتی خوب دقت می‌کنیم، مهم‌ترین عنصر در این موضوع، رقابت است و در رقابتی مناسب، مردم از هر کس که بهتر و ارزان‌تر داد، از آن خرید می‌کنند و این نشانه ضرورت رقابت آفرینی در اقتصاد را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تکلیف کردن در اقتصاد را بدترین نوع تصمیم دانست و افزود: هر چه قدر به سمت تکلیف حرکت می‌کنیم، رقابت کاهش، شرایط کاهش و حضور مردم نیز کاهش پیدا می‌کند و اقتصاد مردم محور نیز کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید اقتصاد را از مقوله دولت بیرون آورد.

حاجی بابایی با تصریح بر اینکه اقتصاد باید کاملاً در اختیار مردم قرار گیرد و برنامه هفتم و سیاست‌های تدوینی به این سمت حرکت می‌کند، مگر مواردی که مردم مهیای انجام آن نباشند، اولویت برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۲ را ۳ محور ثبات اقتصادی، کنترل تورم و کاهش ضریب جینی برشمرد و گفت: در نوع نگاه‌ها در این فرصتی که این سیاست‌ها تدوین می‌شد، من نظاره گر بودم که دیدگاه‌های متفاوت در کشور به یک اجماع رسیده‌اند.

وی گفت: سال‌ها است دو نوع تفکر در حوزه اقتصادی یک هماوردی با هم داشتند و این بیش از ۲۰ سال طول کشید و تفکراتی حاکم بود که ما اگر بنزین وارد کنیم، بهتر است تا پالایشگاه درست کنیم و تمام امکانات را به کار می‌گرفتند تا پالایشگاه نداشته باشیم اما امروز اجماع وجود دارد که باید پالایشگاه بسازیم و ما اگر موفق شویم، یک کار مهم را در کشور انجام دهیم و آن سپردن صادرات نفت به مردم به شکل فرآورده است و این آزمایش شده و موفقیت خود را نشان می‌دهد و ما در ۹ ماهه اول امسال توانستیم ۶.۵ میلیارد دلار فرآورده نفتی صادر کنیم و این می‌تواند به ۵۰ میلیارد دلار در یک فرصت ۵ ساله برسد به شرطی که شرایط را ایجاد کنیم.

وی با نقد داشتن نگاه اورژانسی به اقتصاد، هر تصمیم در حوزه اقتصادی را نیازمند بررسی دقیق دانست و گفت: باید از نگاه بیمارستانی و آن‌هم بخش اورژانسش به اقتصاد پرهیز کنیم.

حاجی بابایی کلیدی‌ترین مساله کشور در حوزه اقتصادی را بحث بانک‌ها عنوان کرد و گفت: ساختار بودجه شامل منابع و مصارفی است. منابع آن نفت، مالیات‌ها و … است و اصلاح ساختار در آن نیازمند به نقش آفرینی بانک‌ها است.

این نماینده مجلس به وضعیت بورس و نقش بانک‌ها در این شرایط اشاره و گفت: بورس که باید زیباترین جلوه بده و بستان اقصتادی یک کشور باشد، وضعیتی این چنینی را دارد و بدلیل آن است که دولت ۸۲ درصد آن را اداره می‌کند و بانک‌ها بیشترین سهم آن را دارند و بانک‌ها بجای آنکه پول‌های سپرده مردم را به تولید بدهند، خودشان وارد تولید و … شده‌اند، اگر از بانک‌ها سرمایه مردم را بگیریم و به تولید بدهیم، همه مشکلات کشور حل می‌شود و باید بانک‌ها تنظیم شوند و این بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.

وی گفت: این چه اقتصادی در این استان است که با این همه ظرفیت‌های عظیم صنعتی، فقر و بیکاری گسترده باشد و این بدلیل آن است که اقتصاد بدون حضور مردم بسته بندی شده است و این در حالی است که باید مردم اقتصاد را با فکر و دستان خودشان رشد بدهند و دولت باید برود مالیاتش را بگیرد و کار خودش را انجام دهد.

حاجی بابایی تأکید کرد: کنترل تورم در حالی مطرح می‌شود که ما ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و ۶۲ هزار میلیارد تومان حقوق، معادل کل بودجه دولت است و دولت برای سایر کارها به سراغ بانک‌ها می‌رود و بانک‌ها به بخشی از بودجه کشور تبدیل شده است که این مشکل کشور را بوجود آورده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها