فروش ۶۷هزار میلیارد تومانی اموال مازاد بانک‌ها

فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌های دولتی و شبکه بانکی و مولدسازی این دارایی‌ها، در حالی در دستور کار قرار دارد که بر اساس آخرین آمار، از سال۹۴ تا نیمه آبان امسال، معادل ۶۷‌هزار میلیارد تومان اموال مازاد و سهام غیربانکی بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده به فروش رسیده که ۳۳هزار میلیارد تومان از آن متعلق به فروش املاک مازاد است.
کد خبر: ۱۳۹۲۳۸۵

فروش اموال مازاد بانکی یکی از مواردی محسوب می‌شود که طی ماه‌های گذشته مورد توجه پاستورنشینان قرار گرفته است؛ به طوری که در بهمن سال گذشته اعلام شد بانک‌هایی که از نظر نقدینگی با ناترازی مواجه هستند باید تلاش کنند با واگذاری اموال مازاد خود، نقدینگی مورد نیاز برای اعطای تسهیلات را تامین کنند.
پس از آن و در نیمه تابستان سال جاری بود که سیدعباس حسینی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در مورد فروش اموال مازاد بانک‌ها توضیح داد: از نیمه دوم سال گذشته حدود ۳۳۰۰میلیارد تومان سهام و ۳۴۰۰میلیارد تومان اموال مازاد و در مجموع ۶۷۰۰میلیارد تومان از اموال بانک‌ها واگذار شده است. در هفت ماهه نخست دولت سیزدهم این عدد به ۷۳۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که با تثبیت مدیریت‌ها و مصوبات مجامع بانک‌ها می‌توان انتظار داشت تا پایان امسال حجم واگذاری اموال مازاد بانک‌ها افزایش یابد.

حسینی همچنین پس از این که صورت‌های مالی بانک‌های دولتی منتشر شد، در مورد راهکار دولت برای جبران زیان آنها با تاکید بر این که از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم بحث اصلاح ساختار مالی بانک‌ها، چه بانک‌های دولتی و چه سایر بانک‌ها، به همراه بانک مرکزی درحال پیگیری است، گفت: از جمله کارهایی که در این راستا درحال انجام است، پیگیری‌های مکرری است که در خصوص اموال مازاد صورت گرفته تا بانک‌ها دارایی‌های مازاد خود را به فروش برسانند.

همچنین سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی بر این باور است که فروش اموال مازاد بانک‌ها سه تاثیر مهم دارد که شامل کنترل رشد نقدینگی در کشور، افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و رفع کسری‌ها و ناترازی‌های شبکه بانکی می‌شود.

به گفته وی، به جهت کوتاهی از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ میزان عملکرد این حکم فقط ۱۳ درصد بود اما از زمان آغاز دولت سیزدهم این رقم به ۱۸درصد افزایش یافته است. با مجموعه اقداماتی که سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود، برگ زرینی بر فراز تمام سال‌های گذشته پیرامون عملکرد فروش اموال مازاد شبکه بانک‌ها رقم می‌خورد.

طبق گفته وزیر اقتصاد، بر اساس گزارش‌ها از سال ۹۴ تا امروز ۶۷هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌های دولتی به فروش رفته که ۳۳ هزار میلیارد تومان سهام غیربانکی و ۳۴هزار میلیارد تومان املاک مازاد بانک‌ها بوده است. سهم بانک صادرات ۱۴.۵همت، بانک ملت ۱۴.۳همت، بانک تجارت ۱۱ همت، بانک ملت ۹.۶همت، بانک رفاه ۵همت، بانک سپه ۵همت و بانک کشاورزی ۴همت است.

اما از کل ۷.۵همت اموال مازادی که در سال گذشته نیز به فروش رفته،۹۰ درصد آن مربوط به ششماهه دوم سال و بعد از استقرار دولت سیزدهم است. اکنون شاهد ثبت رکوردهایی در شناسایی و فروش اموال مازاد نظام بانکی هستیم که نشان از پیشرفت مطلوب قانون دارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها