«جام‌جم» در گفت‌وگو با کارشناسان چرایی گرایش به فست‌فودها را بررسی می‌کند

شلیک فست‌فود‌ها به سلامت

خوشمزه‌اند و خیلی هم طرفدار دارند اما ناسالمند و مصرف آنها می‌تواند کل تغذیه افراد را زیر سؤال ببرد. این تنها مشکلی نیست که فست‌فود‌ها برای زندگی ما ایجاد کرده‌اند. آنها یک قدم فراتر برداشته و حالا سبک زندگی جدیدی را برای ما به‌وجود آورده‌اند. این روزها فست‌فودفروشی‌ها حسابی مشتریان خودشان را پیدا کرده‌اند و هر روز هم تلاش می‌کنند با یک منوی تازه مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب نمایند.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۹۱
نویسنده ملیحه محمودخواه - گروه جامعه

کافی است از یکی از خیابان‌های پایتخت عبور کنیم، آن‌وقت انواع و اقسام مغازه‌های فست‌فودی را می‌بینیم که حالا رنگ‌وبوی غربی هم به خود گرفته‌اند. دکورها، چیدمان صندلی‌ها و حتی لباس‌هایی که گارسون‌ها به تن دارند نشان می‌دهد این غذاها علاوه بر سلامت، فرهنگ و سبک‌زندگی معیار ایرانی ــ اسلامی را هم نشانه گرفته‌اند.

قدیم‌ها یک قانون در بیشتر خانه‌ها حاکم بود و آن هم این‌که وقتی سفره غذا روی زمین پهن می‌شد، همه اعضای خانواده باید دور آن می‌نشستند. غذا اگر گاهی کم هم بود اما دورهمی و حضور خانواده دور یک سفره صفا و صمیمیت را به اعضای آن تزریق می‌کرد اما امروز دیگر ماجرا تغییر کرده و این مدرنیسم و فرهنگ غربی است که برنده این میدان شده است. غذاها بیشتر آماده و خیلی زود حاضر می‌شوند و برای خوردن آنها نیز نیاز به سفره و دور هم نشستن نیست.

تغییر سبک‌زندگی با کمک تغذیه

سبک‌زندگی همه ما با تغییر شیوه زندگی از سنتی به مدرنیسم دستخوش تغییر قرار گرفته است. زندگی ماشینی سیطره‌اش را بر زندگی ما گسترده و سبب شده برای آن‌که بتوانیم به سرعت تغییرات تکنولوژی و دیجیتال که لازمه این نوع زندگی است برسیم، برخی از عادات و رفتارهای خود را کنار گذاشته و آنها را با سبک زندگی جدید هماهنگ کنیم.

تاثیر فست‌فود‌ها بر سلامت روان

مریم موسوی، متخصص تغذیه به جام‌جم توضیح می‌دهد که این فست‌فود‌ها سرشار از نیترات است که می‌تواند سلامت مردم را تا حدود زیادی به خطربیندازد. غذاهای آماده می‌تواند روی دستگاه عصبی افراد تاثیر بگذارد که نتیجه آن می‌شود سردردهای عصبی و پرخاشگری. این بماند که این مواد شادابی پوست را ازبین‌می‌برد و می‌تواند سبب خارش پوست، اختلال در دستگاه تنفس و سرفه و آسم هم بشود. او به دو سالی که کرونا در کشور ما مرگ‌ومیرهای زیادی را رقم زد اشاره کرده و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین عواملی که در دوران کرونا اهمیت زیادی داشت تقویت سیستم‌ایمنی بدن بود این درحالی‌است که این فست‌فود‌ها تا میزان زیادی باعث تضعیف سیستم‌ایمنی بدن انسان نیز می‌شود زیرا این مواد، بیش از نیاز بدن انرژی ایجاد می‌کند و متعاقب آن افزایش وزن و کمبود مواد غذایی و گرسنگی سلول در بدن اتفاق می‌افتد.»

فست‌فود‌ها مکالمه بین اعضای خانواده را کم می‌کند

زهره احمدی، روان‌شناس نیز به جام‌جم توضیح می‌دهد که ورود این سبک زندگی می‌تواند صمیمیت بین اعضای خانواده را ازبین‌ببرد. درواقع فست‌فودها این‌طور به نظر می‌رسند که وقت کمتری برای با هم بودن و با هم غذا خوردن داریم که این موضوع می‌تواند مکالمه و صحبت بین خانواده‌ها را هم کمتر کند.
او معتقد است که فست‌فودها به ما یادآوری می‌کنند که مدام عجله داریم، به کاری نمی‌رسیم و باید برای همه چیز یک راه‌حل سریع پیدا کنیم. درحالی‌که در بسیاری از آیات و روایات ما به داشتن صبر و حوصله سفارش و تاکید فراوانی بر سعه‌صدر در کارها شده است.

انقراض نسل آش‌وآبگوشت‌خورها!

حالا اگر زودتر به فکر چاره نیفتیم، زودپزها و فست‌فود و غذاهای فریزری، هرچه از گذشته داشتیم را از ما می‌گیرند و نسل کوفته‌ها،‌‌ آش‌ها و خورش‌های سنتی منقرض می‌شود.پس باید همزمان با حرکت به سمت پیشرفت و همراهی با تغییرات دنیای فناوری حواس‌مان به برخی از سنت‌های‌مان باشد تا بعد از مدتی به خودمان نیاییم و ببینیم صمیمیت دور سفره غذا رااز دست داده‌ایم.

فست‌فود‌ها و تغییر سبک‌زندگی

سبک‌زندگی مدرن زاویه نگاه ما را به زندگی تغییر داده، درواقع نیاز همان نیاز است اما نوع برطرف کردن آن متفاوت شده. در این سبک، نیاز به خوردن و آشامیدن هست اما نوع تامین آن متفاوت شده است. دیگر زمان برای آن‌که زن خانه قورمه‌سبزی‌اش را بار کند و تا ظهر اجازه دهد که غذا جا بیفتد وجود ندارد. غذاها زود پخته و خورده می‌شود تا فرصت برای انجام کارهای دیگر ازدست‌نرود، فرقی ندارد پشت فرمان، پشت میز یا سرپا. دیگر دور هم نشستن و غذاخوردن همه لطفش را ازدست‌داده و چاقی به‌عنوان معضل مشترک همه مردم درآمده که نتیجه همین سبک جدید غذاخوردن است. حالا این فست‌فود‌های خوشمزه به سلاحی تبدیل شده‌اند که در کنار سلامت ما سبک‌زندگی ما را هم نشانه رفته‌اند.

فست‌فود‌ها ما را از فرهنگ اصیل‌مان دور می‌کند و این غذاها با فرهنگ ما هیچ قرابتی ندارد. فست‌فود یا غذای فوری و سریع به شکل امروزی حدود صد سال پیش در آمریکا به‌دنیاآمد. رستورانی در نیویورک غذاهایش را آماده می‌کرد و در محفظه‌های شیشه‌ایقرار می‌داد و خریدار می‌توانست با دستگاهی که تعبیه شده بود، پول را بپردازد و به‌صورت خودکار غذای فوری را دریافت کند. اما این روش سرو غذا کم‌کم در بین مردم متقاضی پیدا کرد و رستوران‌های بزرگ و زنجیره‌ای شروع به فعالیت کردند و هر روز فست‌فود‌ها بزرگ و بزرگ‌تر و مردم چاق‌ و چاق‌تر شدند.اما این سبک‌زندگی در آمریکا باقی نماند و کم‌کم به کشورهای دیگر هم سرایت پیدا کرد و وارد کشور ما هم شد. اتفاقا جوان‌ها و نوجوان‌ها هم شدند طرفدار پروپاقرص آن . این نفوذ، علاوه بر تأثیراتی که بر سبک‌زندگی گذاشته، تهدیدی برای سلامت نسل آینده نیز محسوب می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها