کارشناسان در گفت‌وگو با «جام‌جم» در مورد دلایل گرایش به عمل‌های زیبایی بیان کردند

جراحی تصویرذهنی

جراحی‌های زیبایی چند دهه است در کشور ما از سوی بسیاری از مردم، پذیرفته و به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده‌است، به گونه‌ای که در چند سال گذشته به دغدغه روزمره بسیاری از افراد جامعه خصوصا زنان تبدیل شده‌است.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۰۴
نویسنده ملیحه محمودخواه - گروه جامعه

اگر چه موضوع زیبایی و زیبایی دوستی به صورت فطری در نهاد هر انسانی وجود دارد اما افزایش بی‌رویه جراحی‌های زیبایی موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت؛ زیرا این عمل‌های جراحی با خود تبعات زیادی به همراه دارد . آمارها نشان می‌دهد تعداد عمل‌های جراحی بینی در کشور ما رتبه اول در جهان را دارد و سایر جراحی‌های زیبایی در صورت و شکم نیز طرفداران زیادی داشته و هر روز افراد زیادی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی زیر تیغ جراحی عمل‌هایی می‌روند که می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به بار بیاورد.

برای بیشتر ما این‌که دیگران چه قضاوتی درباره ظاهر ما می‌کنند، اهمیت فراوانی دارد. با آن‌که زنان در بیشتر عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی ورود پیدا کرده‌اند اما هنوز موضوع ظاهر برای بسیاری از زنان در صدر اهمیت قرار دارد.

مریم میرحیدری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به «جام‌جم» توضیح می‌دهد: «بیشتر زنان تلاش می‌کنند با مراقبت و دستکاری مستمر، ویژگی‌های ظاهری‌شان را تغییر دهند. این شاخص بر رفتار و جنبه‌هایی از زندگی فرد تاکید دارد که به بهبود و ارتقای جذابیت ظاهری او منجر می‌شود نه موضوع سلامت او.»

او براین باور است که شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی و مهمی در این زمینه ایفا کرده و ادامه می‌دهد: «وقتی بلاگرها در شبکه‌های مجازی مدام جولان می‌دهند و به جای آموزش درست سبک زندگی، مد و بحث ظاهر را تبلیغ می‌کنند، الگوی نامناسبی در جامعه نهادینه می‌شود و بحث ظاهر و توجه به آن در اولویت دغدغه‌های زندگی افراد به خصوص زنان جوان قرار می‌گیرد.

به اعتقاد این جامعه‌شناس، در ایران دستیابی به زیبایی برای جوانان نظیر استفاده از لوازم متنوع آرایشی، انواع مدل‌های مو، انجام جراحی‌های زیبایی شیوع پیدا کرده و بروز حساسیت بیش از حد در مورد بدن و ظاهر آن بیشتر به بروز مشکلاتی در بدن نظیر بی‌نظمی در تغذیه، کاهش اعتماد به نفس، لاغری و آسیب‌های بدنی منجر شده‌است.

این دکترای جامعه‌شناسی به این موضوع اشاره می‌کند که وقتی فرد چه در تلویزیون، چه در شبکه‌های مجازی چه در شبکه‌های فیلم‌های داخلی مدام افرادی را می‌بیند که از نظر زیبایی و ظاهر آراسته و متناسب هستند، تلاش می‌کند به منظور هماهنگ‌شدن با شیوه‌های مشخص بدن مطلوب، تحت عمل‌های جراحی قرار بگیرد.

میرحیدری تاکید دارد که رسانه‌ها هم می‌توانند نقش مهمی در این خصوص ایفا کنند و در توضیح آن می‌گوید: «بزرگ کردن بعضی از رویدادها و موضوعات می‌تواند بر آگاهی و اطلاعات مردم تاثیرگذار باشد. رسانه‌ها نمی‌توانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند اما می‌توانند تعیین کنند درباره چه چیزی فکر کنند.»

سبک زندگی، تصور از ظاهر را می‌سازد

زهره احمدی، کارشناس ارشد روان‌شناس بالینی نیز به موضوع تصور افراد از خود اشاره کرده و توضیح می‌دهد: « این تصور از خود از کودکی در ذهن افراد ایجاد می‌شود و از طریق نوع سبک زندگی افراد و تعاملاتی که والدین با کودکان برقرار می‌کنند، در ذهن کودک نهادینه می‌شود. بنابراین یکی از دلایلی که سبب می‌شود زنان به سمت عمل‌های زیبایی گرایش داشته‌باشند، تصوری است که از دوران کودکی در ذهن‌شان از خود شکل گرفته‌است.»

او به بحث افزایش توان و کارآمدی افراد در زندگی اشاره کرده و توضیح می‌دهد:« بازخوردهای خانواده‌ها در نوع تفکر افراد تاثیر چشمگیری دارد. وقتی خانواده بر توانمندی و مهارت کودک تکیه کند، حس کارآمدی و مفید بودن را در او ایجاد می‌کند و این سبب می‌شود او در بزرگسالی دچار تنش نباشد و اعتماد به نفس و عزت نفسش افزایش پیدا کند و نیاز نداشته‌باشد برای آن‌که خودش را ثابت کند، به عمل‌های زیبایی روی بیاورد.» او تاکید می‌کند: «فردی که احساس می‌کند مفید نیست، بحث ظاهر بیشتر در چشمش می‌آید؛ به همین دلیل به سمت عمل‌های زیبایی می‌رود تا تصور ذهنی منفی از ظاهرش را که از کودکی در او شکل گرفته با عمل زیبایی از بین ببرد.» از نگاه این کارشناس این گروه از افراد تلاش می‌کنند با این عمل‌های زیبایی حس بهتری نسبت به خودشان داشته‌باشند و آن تصوری را که از کودکی در مورد خود در ذهن‌شان شکل گرفته، با این عمل جراحی از بین ببرند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها