۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان؛

در شهر زندگی، «شهر» صاحب روایت است

با سرد شدن هوا، این روزها بازار پخت کاچی زواره داغ شده است. اهالی زواره و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند به دنبال خرید آرد، کشک ساییده محلی و ... برای تهیه کاچی زواره هستند.
کد خبر: ۱۳۹۱۵۱۷
جام جم آنلاین اصفهان به نقل از ایسنا؛ محمدرضا شواخی زواره، کارشناس فرهنگی با بیان اینکه کاچی زواره یکی از غذاهای سنتی مردم شهر کویری زواره است که در فصول سرد سال پخته می‌شود، اظهار کرد: کاچی زواره با کاچی سایر مناطق ایران تفاوت زیادی دارد زیرا کاچی زواره به عنوان یکی از وعده‌های غذایی به شمار می‌رود. این در حالی است که کاچی در سایر مناطق به عنوان دسر یا عصرانه مصرف می‌شود.

وی افزود: این غذای محلی مختص منطقه زواره و روستاهای اطراف، منبع سرشاری از ویتامین، پروتئین و کلسیم و ... است و در سرمای خشک و شدید کویر، بدن انسان را تا ساعت‌ها گرم نگه می‌دارد.

این کارشناس فرهنگی گفت: این غذا در گذشته بیشتر به عنوان صبحانه سرو می‌شد، اما در سال‌های اخیر از آن به عنوان ناهار یا شام هم استفاده می‌شود. مواد اصلی این غذای سنتی و مفید شامل آرد ذرت خوشه‌ای (از آرد گندم یا آرد ذرت بلال هم به جای آرد ذرت خوشه‌ای استفاده می‌شود)، گوشت گوسفند(به جای گوشت از جگر گوسفند هم می‌توان استفاده کرد البته به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد ابتدا گوشت گوسفند را به قطعه‌های کوچک تقسیم کرده سپس این گوشت‌های قطعه شده را داخل قابلمه کوچکی که حاوی آب است ریخته تا پخته شود پختن گوشت‌ها تا زمانی که آب آن تمام شود ادامه دارد)، کشک، نعناع داغ (ابتدا در ماهی‌تابه روغن ریخته و پیاز را در آن سرخ می‌کنند بعد به پیازهای سرخ شده کمی زردچوبه می‌زنند سپس گوشت‌های قطعه شده را به آن اضافه می‌کنند تا گوشت‌ها خوب سرخ شود در پایان به آن نعناع اضافه می‌کنند) تشکیل می‌دهد.

شواخی زواره درباره نحوه پخت کاچی زواره گفت: برای تهیه این غذا ابتدا آرد ذرت(یا گندم یا بلال) را کم‌کم در آب جوش ریخته و مدام هم می‌زنند تا آرد گلوله گلوله نشود. بعد مقداری نمک به آن اضافه می‌کنند و دوباره هم می‌زنند سپس مانند برنج 45 دقیقه تا یک ساعت دَم انداخته می‌شود. وقتی که کاچی پخته شد آن را در داخل بشقاب یا سینی بزرگی ریخته(پهن کرده) و وسط بشقاب یا سینی را با قاشق باز کرده و ابتدا داخل آن کشک ساییده شده را ریخته و سپس بر روی کشک نعناع داغ آماده شده را می‌ریزند.

وی ادامه داد: به محل کشک و نعناع داغ در وسط کاچی در اصطلاح محلی مردم زواره قلعه می‌گویند. روش خوردن کاچی زواره به این صورت است که ابتدا با انگشت اشاره یا قاشق از کناره(حاشیه) بشقاب کاچی را برداشته و داخل قلعه زده سپس می‌خورند، این روش ادامه دارد تا به قلعه رسیده سپس قلعه را می‌خورند.

این کارشناس فرهنگی افزود: افرادی که دچار سرماخوردگی هستند به جای کشک و نعناع داغ(به دلیل سرخ شدن آن با روغن) در قلعه از ماست استفاده می‌کنند. در حین خوردن کاچی زواره و حتی تا چند دقیقه بعد از آن بهتر است، آب ننوشیم چرا که ممکن است دل درد به همراه داشته باشد. به گفته شواخی، به دلیل سنگین بودن این غذای محلی زواره، بهتر است دو ساعت بعد از خوردن کاچی زواره یک عدد اَنار ترجیحاً اَنار ترش یا ملس خورده شود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها