۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان؛

در شهر زندگی، «شهر» صاحب روایت است

اصفهان شهری فرهنگی است به این معنا که فرهنگ در آن جایگاه ارزشمندی دارد، لذا در نمادها و آثار تاریخی‌_‌هویتی اصفهان همواره به حداقل کارکرد زیستی اکتفا نشده است. در «شهر زندگی»، شهر خود صاحب روایت است و باید آن را کشف و تقویت کرد.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۹۲
جام جم آنلاین اصفهان به نقل از ایمنا؛ شهر زندگی همچون زندگی جاری و در حرکت است، ایستا و نقطه‌ای نیست، اما نه حرکتی شتابان و سریع؛ حرکت از وضع موجود به سمت محلی مناسب برای زیستن همراه با هماهنگی در جهت زندگی در معنایی تام و کامل. اصفهان شهری فرهنگی است به این معنا که فرهنگ در آن فراتر از حداقل زیست رفته است، اصفهان شهر اکتفا به حداقل‌ها نیست. در نمادها و آثار تاریخی‌_‌هویتی، اصفهان همواره به حداقل کارکرد زیستی اکتفا نشده است.

از ظریف‌کاری‌های بالای مناره‌های اصفهان تا زیبایی و شکوه خیره‌کننده معماری اصفهان صفوی و صنایع دستی اصفهان، نشان از نبود بسندگی به حداقل دارد. در «شهر زندگی»، شهر خود صاحب روایت است و باید آن را کشف و تقویت کرد. شهرداری با شعار «اصفهان من، شهر زندگی» در صورت و سیرت خود به سوی نیک‌نامی حرکت می‌کند.

شهر اصفهان، از گذشته تا حال و آینده، همواره زنده و زاینده است و مردمانش در عین تکثر، هویتی فراگیر دارند و به شهر خود و شهروندانش حس تعلق و تعهد دارند، همچون کاشی‌های معرق مسجد جامع عباسی.

برای تبیین چتر گفتمانی «اصفهان من، شهر زندگی» از روشی به نام «لایه‌ای_علّی» استفاده شده است. در این روش مسائل، در چهار لایه تحلیل می‌شود. در واقع اگر از استعاره کوه یخ برای توصیف هر مسئله استفاده شود، قله این کوه یخ که آشکارترین بخش آن است، لایه نخست (مسائل آشکار، لیتانی) در نظر گرفته می‌شود، در این‌سو موضوعات کوتاه‌مدت، مسائل روزمره و مسائلی که بیش از همه در رسانه‌های جمعی دیده می‌شود، قرار دارد.

در لایه دوم (علل سیستمی) نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که در هر مسئله شکل گرفته است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین تحلیل داده‌های کمی در این لایه صورت می‌پذیرد. در لایه سوم (گفتمان و جهان‌بینی)، ساختار عمیق‌تر اجتماعی، فرهنگی و زبانی جست‌وجو می‌شود که در این لایه، تمرکز بر فرضیات مسئله است.

در لایه چهارم (استعاره و اسطوره) ناخودآگاه اجتماعی بررسی می‌شود. در این لایه موضوعات عاطفی بر منطقی و عقلی غلبه دارد و برای درک قالب پرسش، از چارچوب‌های استعاری و اسطورها بهره‌گیری می‌شود. فرایند تبیین چتر گفتمان «اصفهان من، شهر زندگی» بر پایه داده‌ها و اسناد کلان بالادستی و بررسی پیشینه موجود در شهرداری اصفهان و همچنین مصاحبه با ذی‌نفعان (مدیران شهرداری، کارشناسان، مردم) در حال انجام و تکمیل است و در نهایت با تعامل بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان از تبیین کلیات و چهار لایه اصلی چتر گفتمانی، نسخه‌های اختصاصی هر بخش تدوین و مبنای اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها قرار می‌گیرد. لذا تا زمان به سرانجام رسیدن این فرآیند، کلیات بیانیه فرهنگ شهرداری اصفهان مبنای عمل خواهد بود.

در واقع خط مشی فرهنگی شهرداری اصفهان بر مبنای این است که در شهر زندگی «شهر» صاحب روایت است.

 

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها