فرماندار گلپایگان خبر داد:

کیفیت پایین نان در گلپایگان

در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟

پایمال کردن حق ۲ میلیون شهروند اصفهانی با مازوت‌سوزی

عضو شورای شهر اصفهان گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد راه‌اندازی غیرمسئولانه برخی مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری بودیم که با دور زدن مصوبات قانونی و با نام مدیریت بحران توسط مسئولان و بعضی از مرکز نشینان و مسئولان استانی صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۲۵
جام جم آنلاین اصفهان به نقل از ایسنا؛ سید امیر سامع، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر اصفهان در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان که امروز (یکشنبه، ۲۷ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که آلودگی شهر اصفهان به دلیل ظرفیت آلایندگی و شرایط آب و هوایی ظرف مدت کمتر از ۴۸ ساعت از هوای سالم به مرز هوای خطرناک می‌رسد، هر اقدامی که به هر میزان بتواند این آلایندگی را کنترل کند و کاهش دهد بر همگان واجب است.

وی گفت: ازآنجایی‌که در کشور ظرفیت تولید بیش از ۶۰ هزار مگاوات برق وجود دارد و در تابستان این میزان مصرف و تولید را در نیروگاه‌ها داریم و در فصل زمستان مصرف برق به  کمتر از ۵۰ هزار مگاوات می‌رسد، با مدیریت واحدهای نیروگاهی در کشور و خطوط انتقال، مأموریت غیرشرعی تولید برق با سوخت مازوت را از نیروگاه چسبیده به شهر ۲ میلیون نفری اصفهان باید از دوش این شهر برداشت تا آلودگی گریبان شهر را رها کند.

این عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه درواقع پایمال کردن حق بیش از ۲ میلیون نفر شهروند اصفهانی است که در هر دم آلودگی تشدید شده ازاین‌گونه سوءتعبیرها را به کام خود فرو می‌برند و عواقب خطرناک آن در جان عزیزشان رسوب می‌کند.

سامع خطاب به استاندار اصفهان گفت: آقای استاندار، تقاضا دارم شخصاً وارد این موضوع شوید و با ایجاد یک سازوکار مستمر و جدی برای اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها ازجمله قانون هوای پاک و برای کنترل این هیولای لجام‌گسیخته آلودگی هوا تدبیری عاجل داشته باشید.

وی تصریح کرد: آقای استاندار و دادستان اجازه ندهید بانام شما و در دوره مسئولیت شما با سوء‌تدبیر افرادی در مرکز و استان مصوبات قانونی عدم مصرف سوخت مازوت که متأسفانه پس از سال‌ها در سال قبل نادیده گرفته شد و امسال نیز برای دومین سال نادیده گرفته شد ادامه پیدا کند و به این جریان ظلم آشکار که هرلحظه و هر دم به ضرر مردم اصفهان در جریان است هرچه زودتر خاتمه داده شود. نمایندگان مردم اصفهان باید از هر طریق به دنبال احقاق حق مردم شهر باشند و ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.

نیروگاه با چه اجازه‌ای از مازوت به‌عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند؟

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق پیش از دستور این جلسه، با اشاره به پدیده آلودگی هوا، اظهار کرد: صنایع آلاینده زیر شعاع ۵۰ کیلومتری از گذشته در اطراف اصفهان استقرار پیدا کرده‌اند. به همین علت میزان آلودگی بسیار بالا می‌رود و توجهی نیز وجود ندارد. نمی‌دانیم چه کسی باید مسائل قانونی را پیگیری کند؟ نیروگاه با چه اجازه‌ای از مازوت به‌عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند، این موضوع آلودگی را تشدید کرده و هزینه آن را مردم اصفهان پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مباحث فرهنگی نیز در این زمینه مهم است. مردم بدانند که چه میزان برق و گاز می‌توانند مصرف کنند تا آسیب آن را مردم دیگر شهرها نبینند.

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: از کمیسیون سلامت و خدمات شهری درخواست می‌کنم که موضوع را بررسی کرده و هرگونه مکاتبه‌ای با دستگاه‌های ملی لازم است انجام شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع آب گفت: عدم هماهنگی، همفکری و وحدت در گفته و عمل و اقدام مسئله‌ای است که از این ناحیه آسیب می‌بینیم. هرکس به‌نوعی، راهی که فکر می‌کند صحیح است را پیگیری می‌کند. بزرگان باید کمک کنند، مسئولان و کسانی که در مدیریت عالی کشور حضور دارند و صحبت آن‌ها شنیده می‌شود نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

نورصالحی با بیان اینکه به ما ثابت شده هیچ برنامه مدون، زمان بندی شده و به اجماع رسیده‌ای برای برگشت جریان پایدار آب به زاینده‌رود وجود ندارد، افزود: در حوزه آب شرب معتقدیم که باید صرفه‌جویی و فرهنگ مصرف را موردتوجه قرار دهیم، اما حق مردم و اصفهان است که مصوبات ۲۰ سال پیش سفر رهبر معظم انقلاب به اصفهان پیگیری اجرا شود. شاهد هستیم پروژه‌هایی که هیچ مصوبه‌ای ندارد بودجه ملی کسب می‌کند، اما مصوبه‌های پیرامون آب اصفهان که بودجه ملی دارد به عقب برمی‌گردد و اجرا نمی‌شود.

اراده‌ای برای حل مشکل آب اصفهان در وزارت نیرو وجود ندارد

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به موضوع آب و حقوق اصفهان گفت: با وجود آنچه بازتاب داده می‌شد، در سطح وزارت نیرو اراده‌ای برای حل مشکل آب وجود ندارد و قرار نیست زاینده‌رود زنده رود بماند. مشکلات حوزه محیط‌زیست، بهداشت و روان و اشتغال مردم ناشی از مسئله آب است که اتفاقی برای حل آن نیفتاده است.

وی گفت: با وجود تأکید رهبر انقلاب، روی میز هیئت دولت برای حل این مشکل راهی وجود ندارد. البته انتقال آب دریای عمان به اصفهان که در حال انجام است را تقدیر می‌کنیم، اما این طرح مشکل آب اصفهان را حل نمی‌کند. برای رفع مشکل اشتغال مردم به‌ویژه کشاورزان باید به جاری شدن زاینده‌رود فکر کنیم.

علی صالحی، سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز درباره مشکل آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: دغدغه‌هایی در این خصوص با موضوع انجام نشدن تعهدات نسبت به مردم شهر و استان اصفهان مطرح شد. باوجود اینکه در سال‌های گذشته یکی از منابع اصلی آلوده کننده هوای شهر در پاییز و زمستان مازوت سوزی بود، اما شاهد هستیم مشابه سال گذشته برخی نیروگاه‌ها دوباره به مصرف این سوخت روی آوردند و مشخص نیست کدام مرجع و مجموعه قضایی و نظارتی این اجازه را داده تا با عدم توجه به رعایت سلامت شهروندان دوباره به چرخه مازوت‌سوزی برگردیم.

وی با اشاره به عدم برخورد با صنایع آلاینده، تصریح کرد: نتیجه این موضوع را این روزها در شهر می‌بینیم. این امید وجود دارد که با کنار گذاشتن برخی ملاحظات، موضوع قانون هوای پاک و رسیدگی به صنایع آلاینده حتی برخورد و توقف فعالیت‌های آن‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری به وظایف خودآگاه است و با عنایت به تلاش‌ها و اعدادی که در بودجه امسال شهرداری دیده شده، اقدامات برای خرید اتوبوس، تکمیل حلقه زیرزمینی حمل‌ونقل شهری و تلاش برای تکمیل حلقه چهارم ترافیکی نیز در حال انجام است، افزود: البته این تلاش‌ها را کافی نمی‌دانیم و گاهی فراتر از مسئولیت‌ها در این مسیر قدم برمی‌داریم و امیداریم سایر دستگاه‌ها وظایف خود را در این زمینه که به حیات مردم اصفهان گره خورده است، انجام دهند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها