این روزها ترامپ به‌شدت نسبت به حذف شدن کامل از معادلات قدرت در آمریکا هراس دارد. انتخابات میاندوره‌ای کنگره فرصتی برای احیای ترامپ و ترامپیسم پس از برگزاری انتخابات جنجالی سال ۲۰۲۰محسوب می‌شد، اما شکست نامزدهای مورد حمایت ترامپ در ایالاتی مانند جورجیا، پنسیلوانیا و آریزونا، مسیر سختی را در برابر رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار داده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۸۹
نویسنده حسین یاری - گروه بین‌الملل

براساس یک نظرسنجی جدید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا را در انتخابات مقدماتی فرضی ریاست‌جمهوری جمهوریخواهان در سال ۲۰۲۴ با اختلاف زیادی شکست خواهد داد. این بهترین خبر ممکن( در برهه کنونی) برای ترامپ و البته بدترین خبر ممکن برای سران حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود. این نظرسنجی نشان می‌دهد شکاف ترامپ-ضد ترامپ درحزب جمهوریخواه به گونه‌ای اساسی باقی خواهد ماند. حتی این شکاف می‌تواند اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در ایالات جورجیا و آریزونا رخ داد را به ضرر جمهوریخواهان تکرار کند. در آن زمان، جمهوریخواهان به واسطه اختلافات داخلی، نتیجه را در دو ایالت ذکر شده واگذار کردند. در نتیجه، آرای الکترال دو ایالت قرمز( جمهوریخواه) درنهایت به سود بایدن و دموکرات‌ها به گردش درآمد.

نظرسنجی کالج امرسون نشان داد ترامپ ۵۵درصد از رأی‌دهندگان ثبت‌نام شده جمهوریخواهان را دریافت کرد، در حالی که دی‌سانتیس، رقیب بالقوه او برای نامزدی کاخ‌سفید، تنها ۲۵درصد دریافت کرد. این نظرسنجی هفته گذشته پس از اعلام ترامپ مبنی بر این‌که دو سال دیگر برای کاخ‌سفید نامزد خواهد شد و پس از این‌که دی‌سانتیس رقیب دموکرات خود چارلی کریست را در رقابت فرمانداری فلوریدا شکست داد، انجام شد. برخی سناتورها و شخصیت‌های مشهور جمهوریخواه مانند سناتور گرک می‌گویند که اجازه نامزدی دوباره ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نخواهند داد. این سناتورها، پس از مشاهده نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره، به صورت علنی در راستای حذف ترامپ و ترامپیسم از معادلات داخلی حزب جمهوریخواه خیز برداشته‌اند.
اما نظرسنجی انجام شده، فجایع دیگری نیز برای حزب جمهوریخواه به همراه دارد. این نظرسنجی نشان می‌دهد در یک مسابقه مجدد احتمالی انتخابات ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۴، بایدن ترامپ را با اختلاف ۴۵درصد به ۴۱درصد شکست دهد. نکته جالب توجه این‌که بر اساس این نظرسنجی، اگر دی‌سانتیس نامزد حزب جمهوریخواه در سال ۲۰۲۴ شود، ۳۹درصد آرا را کسب خواهد کرد؛ درحالی است که بایدن موفق به کسب ۴۳درصد آرا خواهد شد. به عبارت بهتر، هر دو نامزد مطرح حزب جمهوریخواه در برابر جو بایدن، سرنوشتی جز شکست (تا این لحظه و بر اساس نظرسنجی‌ها) ندارند. یقینا این نظرسنجی‌ها، تشدید اختلافات داخلی درحزب جمهوریخواه و تبدیل شدن بخشی از آرای سلبی این حزب، به آرای بایدن یا نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود.

ترامپ اکنون نسبت به برگزاری نظرسنجی کالج امرسون حس بسیار خوبی دارد. او حتی نتایج این نظرسنجی‌ها را در صفحات شخصی خود در فضای مجازی مورد استناد قرار داده و گفته است: از نتایج نظرسنجی کالج امرسون لذت ببرید. بدیهی است منظور ترامپ، بخش اول نظرسنجی است که در آن برای دی‌سانتیس شانسی(برای حضور در دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری) قائل نشده است. با این حال ترامپ بسیار زیادتر از آنچه تصور می‌شود نسبت به آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آتی خوشبین است. باید توجه داشت حداقل تا یک هفته قبل از برگزاری انتخابات درون حزبی آمریکا، اساسا نمی‌توان به نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی استناد ویژه‌ای کرد. همگان به یاد دارند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی، اوباما اساسا شانسی در برابر هیلاری کلینتون نداشت اما درنهایت توانست با کسب آرای ایالات مهم و تعیین‌کننده، از وی پیشی گیرد و به نامزد نهایی دموکرات‌ها تبدیل شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها