گسترش مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی

فرار غاصبان

گستردگی و عمق بحران‌های داخلی و خارجی رژیم‌صهیونیستی، روزبه‌روز بیشتر می‌شود و رفت‌وآمد دولت‌ها نیز نه‌تن‌ها کمکی به حل این معضلات نمی‌کند بلکه بر شدت آن‌ها می‌افزاید. انباشته‌شدن این مشکلات و عدم چاره‌جویی مقامات صهیونیست برای حل آن‌ها شرایطی را ایجاد کرده که در ۷۴سال گذشته بی‌سابقه بوده و بیش از پیش صدای ناقوس مرگ از این رژیم جعلی شنیده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۰۸۷۷
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

به نظر می‌رسد این صدا در داخل سرزمین‌های اشغالی بیش از هرجای دیگری به گوش می‌رسد و بسیاری از اسرائیلی‌ها که تا چند سال قبل هنوز به دنبال سرزمین موعود بودند اکنون به خروج از مناطق اشغالی می‌اندیشند و در حال جمع‌کردن وسایل خود هستند. با روی‌کارآمدن دولت نتانیاهو، صهیونیست‌ها مکررا از واردشدن اسرائیل به دوره‌ای بسیار سخت و سرنوشت‌ساز می‌گویند؛ دوره‌ای که در نگاه آن‌ها می‌تواند پایان حیات صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی باشد. از زمان تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی، این رژیم همواره تلاش داشته توجه یهودیان جهان را به اسرائیل جلب نموده و به روش‌های مختلف یهودیان سراسر جهان را که برآورد می‌شود حدود ۱۳میلیون نفر باشند، به سوی سرزمین‌های اشغالی هدایت کند. صهیونیست‌ها تا سال‌های پایانی قرن بیستم، موفقیت‌هایی در این پروژه خود داشتند، اما تقریبا از سال ۲۰۰۰ به بعد با وجود تلاش مقامات صهیونیست، روند مهاجرت به اراضی اشغالی رفته‌رفته متوقف شد و در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی هستیم. تحولات داخلی اخیر در سرزمین‌های اشغالی بر این روند افزوده و وبسایت معاریو از تشکیل جنبش جدید در سرزمین‌های اشغالی برای مهاجرت از اسرائیل نوشته است. به نوشته این سایت، جنبش جدید در تلاش است تا ۱۰هزار اسرائیلی را جذب کند تا پس از نتایج انتخابات اخیر، کشور را با آن‌ها ترک کنند. گروه موسوم به «ترک اسرائیل ـ با هم»، هدف اولیه خود را حدود ۱۰هزار مهاجر اسرائیلی تعیین کرده‌است. یکی از رهبران این گروه، یانیو گورلیک، در گذشته یکی از فعالان کلیدی اعتراضات علیه نتانیاهو بود و از فعالان اجتماعی برجسته علیه اجبار‌های مذهبی به شمار می‌رود. یکی دیگر از فعالان مردخای کاهنا، تاجر اسرائیلی ــ آمریکایی است. وی چند روز پیش در توییتی نوشت: «پس از سال‌ها قاچاق یهودیان از مناطق جنگی در یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین به اسرائیل، تصمیم گرفتم به اسرائیلی‌ها کمک کنم تا به آمریکا بروند.» اسرائیلی‌ها گروه‌های کوچک‌تری را برای کمک به مهاجرت به ۲۶ کشور ازجمله کانادا، رومانی، اوکراین، استرالیا، تایلند، آلمان، یونان، پرتغال، اسپانیا و همچنین آمریکا در شبکه‌های اجتماعی باز کرده‌اند. درحال‌حاضر تنها چندصد اسرائیلی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، عضو این گروه‌ها هستند. چنین اخباری نشان می‌دهد که اسرائیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد و نتوانسته در تحقق رویای خود در اراضی اشغالی فلسطین موفق‌شود.

افزایش روزافزون قدرت مقاومت

یکی از نگرانی‌های جدی صهیونیست‌ها قدرت روزافزون جبهه مقاومت است؛ موضوعی که به‌هیچ‌وجه قابل انکار نیست و مقامات صهیونیست حتی با برجسته‌سازی برخی پروژه‌های خود ازجمله گنبد آهنین نتوانسته‌اند آرامش را به صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی بازگردانند. این نگرانی اسرائیلی‌ها از آنجاست که نسل اول فلسطین اولین گلوله مقاومت را در سال ۱۹۶۵ به سمت اشغالگران صهیونیستی شلیک کرد و بعد از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ فلسطینیان انتفاضه و قیام مسلحانه خود را شعله‌ور کردند که اولی در سال ۱۹۸۷ و دومی در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد، اما اکنون نسل سوم فلسطینی‌ها را می‌بینیم که با موشک و پهپاد در برابر دشمن صهیونیستی می‌ایستند. فناوری موشکی و افزایش قدرت نظامی محور مقاومت همه معادلات نظامی و سیاسی را در منطقه تغییر داد و به برتری نظامی اسرائیل مهر پایان زد. یکی از مشکلات اساسی مقامات تل‌آویو و ارتش رژیم‌صهیونیستی، گسترش عملیات‌های پی‌درپی مقاومتی فلسطینیان در کرانه باختری علی‌رغم سرکوبگری‌های فراوان اشغالگران است که همچنان با شدت ادامه دارد و محافل تصمیم‌گیری امنیتی و سیاسی تل‌آویو را سردرگم کرده است. مقامات ارشد نظامی اسرائیل هشدار می‌دهند که حضور نیرو‌های ارتش این رژیم در ماموریت‌های سرکوب فلسطینیان، جایگاه ارتش را به حاشیه برده و آن را از انجام ماموریت اصلی خود بازداشته و ارتش عملا تبدیل به نیروی پلیسی شده که مسئولیت برقراری نظم را (در شهر‌ها و روستاها) بر عهده دارد.

نتانیاهو، نویدبخش آینده‌ای تاریک‌تر

سرخوردگی صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی و تصمیم به مهاجرت از این سرزمین دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ناکارآمدی مقامات صهیونیست در اداره این سرزمین است. به‌ویژه پس از روی‌کارآمدن دوباره نتانیاهو موج منفی بزرگی در این سرزمین ایجاد شده است. اکثر تحلیلگران معتقدند حضور نتانیاهو در مسند قدرت نه‌فقط به خروج تل‌آویو از بن‌بست سیاسی ــ امنیتی منجر نخواهد شد، بلکه وضعیت به‌مراتب سخت‌تری را برای این رژیم جعلی ایجاد خواهد کرد.

با تعیین نتانیاهو برای تشکیل کابینه رژیم‌صهیونیستی از سوی اسحاق هرتسوک، احزاب مخالف او نیز کمربند‌ها را برای سرنگونی وی محکم بستند و اعلام کردند بر سر مقابله با او و کابینه آینده‌اش اتفاق نظر دارند. لیبرمن که هم‌اکنون وزیر دارایی رژیم‌صهیونیستی در کابینه لاپید است، درباره نقشه‌های نتانیاهو هشدار داده و در رشته توییتی نوشت که در روز‌های اخیر فرصت این را داشته است تا با مسئولان بلندپایه حزب لیکود و دستیاران نتانیاهو گفتگو کند و از نقشه‌های او مطلع شود. معلوم شد که این نقشه‌ها فراتر از نگران‌کننده است.

لیبرمن نوشت: به نظر می‌رسد که نتانیاهو می‌خواهد با تغییرات کابینه از ادامه محاکمه خودش به اتهام فساد و رشوه‌خواری جلوگیری کند. در شرایط فعلی که نتانیاهو از داخل و خارج ائتلاف تشکیل کابینه در فشار قرار گرفته باید منتظر بود و دید آیا اختلافات احزاب راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی به سرکردگی نتانیاهو می‌تواند کابینه این رژیم را در زمان مقرر تشکیل دهد یا این‌که هرتسوک پس از مهلت یادشده فرد دیگری را برای تشکیل کابینه این رژیم معرفی خواهد کرد. کارشناسان مسائل منطقه معتقدند که اگر نتانیاهو نتواند کابینه خود را در روز‌های آینده و فرصت نهایی معرفی کند، شرایط داخلی در سرزمین‌های اشغالی که هم‌اکنون با مقاومت کرانه باختری برای صهیونیست‌ها بحرانی شده به اوج خود خواهد رسید و سقوط این رژیم را تسهیل و تسریع خواهد کرد.

افزایش مشکلات امنیتی در سرزمین‌های اشغالی

در سال‌های اخیر با وجود تلاش شدید مقامات صهیونیستی برای سانسور اخبار مربوط به مشکلات امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، اکنون همگان می‌دانند این رژیم چقدر در عرصه امنیتی آسیب‌پذیر است و حملات سایبری به اسرائیل تبدیل به یکی از پاشنه‌آشیل‌های صهیونیست‌ها شده است. این حملات به صورت مستمر و گسترده ادامه دارد و حتی نهاد‌های امنیتی اسرائیل نیز در برابر آن آسیب‌پذیر هستند. اکنون اطلاعات زیادی در جریان این اقدامات هکری از اسرائیل جمع‌آوری شده که افشای هریک از آن‌ها در کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت به ضرر تل‌آویو است. این حملات نشان داد رژیم‌صهیونیستی نه‌تن‌ها در عرصه نظامی، بلکه در عرصه امنیتی نیز شدیدا آسیب‌پذیر است. پس از جنگ ۳۳روزه سال ۲۰۰۶ میلادی، تاریخ منطقه تغییر کرد و بر همگان ثابت شد اسرائیل برخلاف آنچه خود و حامیانش می‌گویند، شکست‌ناپذیر نیست. اکنون ما وارد مرحله‌ای جدی‌تر شده‌ایم. مستندات و وقایع اخیر می‌گویند اسرائیل در عرصه‌های امنیتی، زیرساختی و سایبری نیز به‌شدت ضعف دارد و از همین نقاط می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را دریافت کند. در حال حاضر ساکنان اراضی اشغالی شاهد توقف حرکت قطار‌ها و افشای شخصی‌ترین اسناد و اطلاعات مربوط به خود هستند. علاوه بر این اتفاقات، آتش‌سوزی‌ها و انفجار‌های پی درپی در سرزمین‌های اشغالی بر نگرانی مقامات و ساکنان سرزمین‌های اشغالی افزوده است. چند روز قبل بود که منابع خبری از وقوع آتش‌سوزی در یک کارخانه پتروشیمی در مجتمع پالایشگاهی شهر حیفا در فلسطین اشغالی خبر دادند.

شکست طرح‌های صهیونیستی

صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با رونمایی از برخی طرح‌های پر‌سر و صدا، امیدواری را به جامعه صهیونیست تزریق‌کنند. یکی از این طرح‌ها معامله قرن بود که به دنبال عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عرب منطقه بود که البته به یکی از شکست‌های بزرگ کارنامه نتانیاهو تبدیل شد. نتانیاهو در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تصور می‌کرد می‌تواند این طرح را به‌صورت کامل محقق کند و با امضا گرفتن از سران وابسته و مرتجع عرب، مسأله فلسطین را به‌طور کامل به فراموشی بسپارد. اما در زمان ترامپ این اتفاق نیفتاد و به جز چند کشور کوچک ذره‌بینی و سودان که رژیم ضعیفی است، کشور‌های دیگر به این طرح تن ندادند. جالب این‌که نه‌تن‌ها این روند عادی‌سازی متوقف شد، بلکه حتی در کشوری مانند عراق، قانونی برای ممنوعیت عادی‌سازی روابط تصویب شد که به منزله نوعی شکست و عقبگرد در عرصه عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود. صهیونیست‌ها تلاش داشتند از توافق عادی‌سازی با برخی کشور‌های عربی برای سرپوش گذاشتن بر تصویر تاریک و تیره خود استفاده کنند، اما شکست‌خوردند.

نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی هم طرح بزرگی را دنبال می‌کرد. او در پی الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی بود و امید داشت بتواند با این کار، شکست طرح معامله قرن را بپوشاند، اما برخلاف تصور او، کرانه باختری به سمت مسلح شدن پیش رفته و مبارزات، سراسر فلسطین را فرا‌گرفته است. این نشان می‌دهد روندی که او دنبال می‌کرده بسیار نادرست بوده و اکنون با میلیون‌ها جوان فلسطینی سراپا خشم روبه‌رو هستند که حاضرند برای آرمان‌های خود هرگونه فداکاری کنند. این مساله به خودی خود می‌تواند دولت رژیم اشغالگر فلسطین را هم از نظر برقراری امنیت برای صهیونیست‌ها و هم به لحاظ اقتصادی- که بخش عمده‌ای از آن متکی به صنعت گردشگری است ــ با بحران روبه‌رو کند.

نگرانی جدی صهیونیست‌ها از چندپارگی جمعیتی

تحولات جمعیت و چالش‌های جمعیتی از حادترین و ریشه‌دارترین معضلات جامعه صهیونیستی به‌شمار می‌آید که دامنگیر این جامعه است و در سطوح مختلف، پیامد‌های گوناگونی به دنبال داشته است. مساحت کوچک، ترکیب جمعیتی پیچیده، تراکم نامتوازن جمعیت و مهاجرت معکوس در رژیم‌صهیونیستی، در کنار سیر فزاینده جمعیت مسلمانان فلسطینی چالش‌های جمعیتی مهمی را پیش روی این رژیم قرار داده است. نتایج نظرسنجی اخیر در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد ۷۶درصد صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی بر این باورند که ساختار جمعیتی این رژیم به خاطر گسل‌ها و شکاف‌های متعدد چند پاره شده و از هم پاشیده است.

روزنامه صهیونیستی معاریو اخیرا در گزارشی شاخص انسجام جمعیتی رژیم‌اشغالگر را براساس یک نظرسنجی منتشر کرد که برای سومین بار انجام شده و نشان می‌دهد بیشتر پاسخ‌دهندگان (۷۶درصد) معتقدند ساختار جمعیتی اسرائیل چند پاره است. برپایه این گزارش، درصد این چند پارگی و از هم‌گسیختی در انسجام جمعیتی رژیم‌صهیونیستی در مقایسه با نظرسنجی‌های مشابه سال‌های گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است. دیگر نظرسنجی‌های انجام شده در اراضی اشغالی نیز واقعیت چندپارگی را در سطوح مختلف جمعیتی رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد. به گونه‌ای که طبق یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد، ۲۵درصد صهیونیست‌ها اعتقادی به بقای این رژیم در ۲۵سال آینده ندارند. شبکه ۱۲تلویزیون رژیم‌صهیونیستی با اعلام این‌که طبق نتایج این نظرسنجی ائتلاف موسوم به جنبش‌های جوانان، یک سوم جوانان اسرائیل نمی‌خواهند به خدمت وظیفه بروند به مقامات این رژیم هشدار دارد که این داده‌ها خطرناک و دلخراش هستند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها