«جام​ جم» از حداقل هزینه بلندترین‌شب سال گزارش می‌دهد

یلدا، شب بلند گرانی!

آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال به نام یلدا یک جشن دیرینه ایرانی است. چند سالی است کاهش قدرت خرید خانوار‌ها به دلیل وجود تورم دو رقمی باعث شده حجم سفره یلدایی کمی کوچک شود. اواخر سال گذشته، دولت به منظور افزایش قدرت خرید کارگران، حقوق و دستمزد را ۵۷درصد افزایش داد، اما تورم موجود در کشور باعث شده باز هم دستمزد‌ها از هزینه‌ها عقب‌تر حرکت کند که بر اساس آمار مرکز آمار ایران، اقلام خوراکی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۶۳درصدی داشته و اطلاعات خبرنگار ما نشان می‌دهد سفره یلدا نسبت به سال گذشته ۴۰درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۱۶۹

سنت‌ هر شهر در شب یلدا متفاوت است. اما در این گزارش به این موضوع پرداخته‌ایم که هزینه سفره شب یلدا برای یک خانواده چهارنفره چقدر هزینه دارد. در این سفره، سبزی پلو ماهی و طعم‌دهنده‌هایش، آجیل، انار، سیب، هندوانه، پرتقال، خرمالو، پرتقال، ازگیل، شیرینی و چای را در نظر گرفتیم که جزئیات آن در ادامه آمده است.

یلدا و سبزی‌پلو با ماهی

یلدای بدون سبزی‌پلو که با ماهی مزین شده برای ما ایرانی‌ها قابل تصور نیست. ماهی قزل‌آلا که ارزان‌ترین نوع ماهی است اکنون در بازار با قیمت کیلویی ۸۰هزار تومان به صورت پاک نشده عرضه می‌شود و برای یک خانواده چهارنفره حداقل ۵/۱ کیلو نیاز است که هزینه ۱۲۰هزار تومانی را روی دوش سرپرست خانوار می‌گذارد. حالا به سراغ برنج و باقی مخلفات می‌رویم. ۴۰۰گرم برنج ایرانی برای سبزی‌پلو حدود ۴۵هزار تومان آب می‌خورد. ۴۵۰گرم روغن مایع را هم برای پخت و پز یلدایی نیاز است که ۳۴هزار تومان آب می‌خورد. ۱۲۵گرم سبزی ۲۴هزار تومان هزینه خواهد داشت. نیم گرم زعفران به عنوان طعم‌دهنده اصلی ماهی نیاز است که ۳۲هزار تومان باید پرداخت شود. تا اینجای کار هزینه سبزی‌پلو با ماهی ۲۵۵هزار تومان شد.

آجیل، میوه، شیرینی و چای

برای پذیرایی پس از وعده غذایی میوه و آجیل نیاز است. متوسط قیمت یک کیلو آجیل یلدایی حداقل ۲۰۰هزار تومان است اما برای یک خانواده چهارنفری نیم کیلو بیشتر نیاز نیست. این مورد هم یک هزینه ۱۰۰هزار تومانی به جا می‌گذارد. در کنار آجیل، ترکیب رنگین انار، سیب، پرتقال، خرمالو، ازگیل و سرگل همه خوراکی‌های شب یلدا یعنی هنداونه را هم بیفزایید. یک‌کیلو انار، ۱۰هزار تومان، یک‌‌کیلوگرم سیب ۱۸هزار تومان، یک‌کیلو پرتقال ۱۰هزار تومان، ۳۰۰ گرم خرمالو ۵هزار تومان برای کارت بانکی شما آب می‌خورند. یک عدد هندوانه را هم در سفره بیندازید که ترکیب سبز و قرمزش جلابخش هر سفره‌ای است. این یکی اما کمی از سال گذشته ارزان‌تر هم شده است اما برای پنج‌کیلوگرمی‌اش، ۲۲هزار تومان کنار بگذارید. نیم کیلو شیرینی ۷۰هزار تومان. ۱۰۰گرم چایی را هم اگر در قوری دم بگذارید، می‌شود: ۱۰هزار تومان.

یلدا۸ درصد دستمزد

سفره یلدا به‌همراه آجیل، میوه با شیرینی و چای کنارش، به همراه سبزی‌پلو با ماهی سرجمع به ۵۰۰هزار تومان می‌رسد، البته این سفره‌ای است با حداقل اقلام مورد نیاز برای رنگین‌سازی. رقمی که برای عده‌ای غیراقتصادی است و برای تعدادی اقتصادی. این سفره معادل حدود ۸درصد حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها