کشور ما طی چهار دهه گذشته پذیرای جمعیت زیادی از مهاجران و پناهندگان کشور همسایه، افغانستان و در سال‌های اخیر پذیرای مهاجران پاکستان و عراق بوده است. از آنجا که مهاجران خارجی به‌صورت ادغام‌یافته با جمعیت ایرانی زندگی می‌کنند، وضعیت بهداشتی و درمانی و نیازهای بهداشتی این جمعیت از بدو ورود در کشور، همواره از نگرانی‌های دست‌اندرکاران سلامت کشور بوده است.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۲۰
نویسنده دکتر فهیمه محمودی - مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شمال تهران

با توجه به مهاجرت جمعیت زیادی از افغانستان به مرزهای کشور در سال‌جاری و بروز بزرگ‌ترین همه‌گیری بیماری سرخک در افغانستان در ۱۰سال اخیر و افزایش موارد فلج‌اطفال در پاکستان و شناسایی موارد قابل‌توجهی از بیماری سرخک در کودکان اتباع غیرایرانی در کشور که می‌تواند سلامت کودکان و جامعه را به مخاطره اندازد، وزارت بهداشت‌ودرمان با هدف افزایش پوشش واکسیناسیون علیه دو بیماری سرخک، فلج‌اطفال، تکمیل واکسیناسیون کرونا، ارائه ویتامینA شناسایی و درمان بیماری سل، برنامه‌ای را با عنوان «برنامه عملیات واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل در جمعیت پناهندگان و مهاجرین خارجی» از اول دی‌ماه سال‌جاری آغاز خواهد نمود.

جمعیت هدف برنامه برای واکسیناسیون تکمیلی سرخک و فلج‌اطفال و ارائه ویتامینA، «گروه سنی ۹ماه تا ۱۵سال» و برای بیماریابی سل در «افراد ۱۲سال و بالاتر» نمونه‌گیری خلط از افراد علامت‌دار انجام و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
لازم به ذکر است که تمام خدمات به‌صورت کاملا رایگان ارائه خواهد شد.

باید توجه داشت که این عملیات واکسیناسیون، تکمیلی بوده و به معنای این است که فارغ از این‌که کودک سابقه واکسیناسیون داشته یا نداشته باشد واکسن را دریافت خواهد کرد و حتی واکسیناسیون کامل قبلی مانع از دریافت این خدمات نخواهد شد.

جهت اجرای این عملیات ترجیح این است که مراجعه حضوری به مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت انجام شود. گروه‌های هدف برنامه توسط معلمان و مدیران مدارس شناسایی شده و دانش‌آموزان به واسطه یک فرد رابط به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت معرفی خواهند شد. همچنین شناسایی در محله‌ها و اطلاع‌رسانی با کمک مساجد، رابطان و سفیران سلامت انجام خواهد شد. علاوه‌براین، در مناطقی که دسترسی این افراد به مراکز بهداشتی سخت باشد، با مراجعه تیم‌های سیار واکسیناسیون در همان محل صورت می‌گیرد.

از تمام مهاجران و پناهندگان عزیز درخواست می‌شود تا با در دست داشتن کارت واکسیناسیون کودک خود از اول دی‌۱۴۰۱ به مراکز بهداشتی ــ درمانی مراجعه نموده و با انجام واکسیناسیون تکمیلی کودک خود سلامت وی را تضمین نمایند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها