خبرهایی در آستانه سرخی دوباره!

ضرب‌المثل«بی‌خبری، خوش‌خبری است.» درباره بیماری سرخک صدق می‌کرد؛ یک بیماری ویروسی و مسری که مدت‌ها بود حرفی از آن به‌میان نیامده وعلتش هم واکسیناسیون منظم آن و حذف تقریبی بیماری در کشور بود؛ اتفاقی که اما نهایی نشد و با کاهش سطح واکسیناسیون در سال‌های گذشته، این روزها دوباره به اوج نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۷۶۰۱
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه
 
این را دکتر آمیتیس رضایی، متخصص عفونی می‌گویدکه معتقد است تنها راه برگشت به دوران خوش بی‌خبری از سرخک، بالابردن سطح واکسیناسیون در کشور است.

در یک بازه‌زمانی، هیچ‌حرفی از سرخک نبود و عموم مردم تصور می‌کردند که این بیماری کاملا تمام‌شده اما امروز دوباره همه از احتمال شیوع گسترده سرخک می‌گویند؛ چرا چنین اتفاقی افتاده است؟
تا همین چند سال پیش و قبل از پاندمی کرونا، واکسیناسیون سرخک در کشور سال‌ها به‌طور مداوم انجام می‌شد  و تقریبا به مرحله حذف سرخک رسیده بودیم. حذف سرخک یعنی چه؟یعنی مادیگردرکشور،مورد انتقال بومی سرخک نداشتیم و تنها موارد وارداتی از کشورهای همسایه داشتیم.درواقع ما در مسیر دریافت گواهی حذف سرخک که خیلی هم اتفاق مهم و بزرگی است، بودیم.
 
و خب چرا به این روند موفقیت‌آمیز ادامه ندادیم؟
پاندمی کووید، در این سیستم موفقیت‌آمیز و در روند واکسیناسیون اختلال ایجاد کرد؛ اختلالی که البته تنها مختص به کشور ما نبود و در کل دنیا شکل گرفت. چرا که بسیاری از والدین، به‌دلیل نگرانی از کرونا، فرزندان‌شان را به مراکز واکسیناسیون نمی‌بردند و این بچه‌ها واکسن سرخک راتزریق نمی‌کردند. آن‌وقت چه اتفاقی افتاد؟ به‌دلیل کاهش سطح واکسیناسیون، کم‌کم مواردی از ابتلا به سرخک دیده شد. البته این مواردمحدود بودامابعد ازشرایط اضطراری کرونا، با افزایش موارد مواجه شدیم؛ به‌خصوص از اسفند سال گذشته با رشد صعودی مبتلایان روبه‌رو شدیم و خب تنها توصیه‌مان این بود و هست که والدینی که در دوره کرونا، واکسن سرخک را به فرزندان‌شان تزریق نکردند، حالا بچه‌ها را به مراکز درمانی ببرند و واکسیناسیون‌شان را تکمیل کنند. 
 
حالا چطور؟ شرایط فعلی کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر، مسأله پیش‌آمده مربوط به کشورهای همسایه ماست؛ کشورهایی که مانند کشور ما، برنامه واکسیناسیون منظم و رایگان که تا به این اندازه بر اهمیت و ضرورت آن تاکید شود، ندارند. چنانچه در کشور ما، کارت واکسیناسیونی وجود دارد که بچه‌ها براساس آن به مدرسه می‌روند و خب چنین روندی در این کشورها اجرایی نمی‌شود. طبعا وقتی سطح ایمنی نسبت به سرخک پایین بیاید، احتمال این‌که مواردی از طغیان‌های سرخک گزارش شود، وجود دارد. چنانچه امروز در کشورهای همسایه ما چنین مواردی گزارش شده است. 
 
پس این‌طور نیست که امروز سرخک پشت درهای کشور باشد و مواردی از آن در کشور دیده شده است!
بله، همین‌طور است.مامواردی ازسرخک رادرزمستان۱۴۰۲ وبهار۱۴۰۳درکشورداشتیم ونشان دادکه پایین آمدن سطح واکسیناسیون، باعث گردش ویروس، بروز موارد بیماری و انتقال بومی شده است. اما امروز به‌دلیل قرار گرفتن در پیک بیماری و طغیان در کشورهای همسایه و همچنان واکسینه نبودن برخی از بچه‌ها، با رشد موارد نسبت به چند ماه گذشته روبه‌رو هستیم. 
 
و خب چطور می‌شود از این روند صعودی جلوگیری کرد؟
تنها راه جلوگیری و پیشگیری از بیماری سرخک، جدی گرفتن واکسیناسیون افراد زیر۱۵سال است وگرنه احتمال ابتلا در افرادی که زمان زیادی از ابتلای‌شان به سرخک گذشته یا واکسن تزریق نکرده‌اند،جدی است.البته معمولا کسی که واکسن تزریق کرده یا یک‌بار به این بیماری مبتلا شده، به سرخک مبتلا نخواهد شد. 

احتمال این‌که فرد مبتلا به سرخک، آن را با آبله‌مرغان اشتباه بگیرد، وجود دارد؟
بیماری‌هایی که با تب و بثورات پوستی بروز پیدا می‌کنند، جزو بیماری‌های مسری است. با تب وعلائم تنفسی شروع می‌شود که حتی ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شوداما به مرور با ضایعات پوستی و دانه‌های قرمزرنگ ادامه پیدا می‌کند.  در سرخک این بثورات از صورت شروع می‌شود و به اندام‌ها گسترش پیدا می‌کند در حالی‌که این دانه‌ها در آبله‌مرغان معمولا از بدن شروع می‌شود و بعد به صورت می‌رسد و ازنظر نوع ضایعه با هم خیلی تفاوت دارند. آبله‌مرغان اول دانه است، بعد دور آن مایع جمع می‌شود، بعد خشک می‌شود، تبدیل به زخم می‌شود و درنهایت زخم‌ها می‌ریزنداما در سرخک این‌گونه نیست و این دانه‌ها به تدریج کمرنگ و محو می‌شود و این سیر را ندارد. البته که درهرصورت، اولین اقدام دربرابر این بیماری، مراقبت از انتقال آن به اطرافیان باید باشد. 

و درنهایت درمان؛ روند درمانی سرخک به چه شکل باید انجام‌شود؟
درمان سرخک حمایتی و علامتی است.اگر تب دارد، از تب‌بر باید استفاده شود، اگر ضایعات اذیت‌کننده است از کرم‌های تسکین‌دهنده تجویزی پزشک، مصرف مایعات ودرنهایت استراحت ودر منزل ماندن برای پیشگیری از انتشار بیشتر ویروس، سیر درمانی بیماری سرخک را شامل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها