وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام‌کرد: دولت به دنبال اجرای موفق شیوه توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی و تحقق رضایت مصرف‌کنندگان و رفع مشکلات احتمالی در اجرای آن است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام‌کرد: دولت به دنبال اجرای موفق شیوه توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی و تحقق رضایت مصرف‌کنندگان و رفع مشکلات احتمالی در اجرای آن است.
کد خبر: ۱۳۹۰۶۵۱

به گزارش جام جم آنلاین از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه در پاسخ به گزارش روزنامه «اعتماد» با عنوان «سردرگمی بر سر کوپن» گفت: دولت به دنبال اجرای موفق شیوه توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی و تحقق رضایت مصرف‌کنندگان و رفع مشکلات احتمالی در اجرای آن بوده و در این راستا اجرای طرح مذکور به‌طور آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده و در صورت اجرای موفق در کل سطح کشور تعمیم خواهد یافت.

در اجرای جزء یک بند ص تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱، طرح «مردمی‌ سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ ها» با رویکرد تغییر نرخ ارز واردات کالاهای اساسی مشمول از ترجیحی به نیمایی و پرداخت یارانه‌های مربوط به‌صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان نهایی در چارچوب جامعه هدف تعیین‌شده (۴۰۰ هزار تومان سه دهک نخست و ۳۰۰ هزار تومان ۶ دهک بعدی)، اجرا شد.

بر این اساس، ضمن حذف رانت‌ها و کاهش تخلفات موجود در چرخه تامین و توزیع کالاهای اساسی، امکان بازتوزیع عادلانه منابع حاصله به جامعه هدف و جبران افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان ناشی از تغییر نرخ ارز کالاهای مصرفی نهایی فراهم شده است.

برای تعیین یارانه جبرانی مورد نیاز، ضمن در نظر گرفتن میزان مصرف سرانه بر اساس اطلاعات سبد هزینه خانوار مرکز آمار ایران، تفاوت قیمت کالاهای مشمول در بازه زمانی شهریورماه سال ۱۴۰۰ و قیمت‌ها در مقطع اجرای طرح را براساس نرخ ارز نیمایی در محاسبات مدنظر قرار گرفته و علاوه بر پوشش افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت کالاهای مشمول در بازار جهانی در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز در محاسبات لحاظ شد.

درباره توزیع یارانه مربوط از طریق کالابرگ الکترونیکی که تکلیف قانون‌گذار است، با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت اقداماتی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فراهم‌شدن زیرساخت‌ها و پایانه‌های فروشگاهی موردنیاز و اطمینان از دسترسی مطلوب و کامل جامعه هدف به فروشگاه‌های مشمول اجرای طرح، در حال انجام است.

تمرکز کالابرگ الکترونیکی بر روی چند قلم کالا، با وجود آثار مثبت آن بر هدفمند کردن یارانه پرداختی (حمایت از تولید، سلامت و ایجاد اشتغال)، می‌تواند سبب محدودشدن قدرت انتخاب و کاهش مطلوبیت مصرف‌کنندگان شود؛ بنابراین دولت به دنبال اجرای موفق شیوه توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی و تحقق رضایت مصرف‌کنندگان و رفع مشکلات احتمالی در اجرای آن بوده و در این راستا اجرای طرح مذکور به‌طور آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده و در صورت اجرای موفق در کل سطح کشور تعمیم خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها