تحرکات و دیدار‌های پی در پی سفیر آمریکا در بغداد این روز‌ها بیش از قبل زیر ذره‌بین تحلیلگران سیاسی و فعالان رسانه‌ای قرار گرفته و حساسیت‌های زیادی را برانگیخته است. از حدود یک‌سال قبل و در شرایطی که عراق در یک بن‌بست سیاسی برای تشکیل کابینه جدید قرار داشت این دیدار‌ها در جریان بود و ماتیو تولر، سفیر پیشین آمریکا دیدار‌های متعددی با مقامات عراقی داشت که به‌زعم تحلیلگران با هدف اثرگذاری بر تشکیل کابینه جدید صورت می‌گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۰۴۸۹

اما بعد از انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر از سوی پارلمان جدید نیز نه‌تن‌ها این دیدار‌ها کاهش نیافته بلکه زیادتر هم شده است و هفته‌ای نیست که خبری از دیدار‌های الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد منتشر نشود.

موضوع اینجاست که سفیر آمریکا در عراق در کنار دیدار‌های متعدد، فعالیت‌هایی نیز در فضای مجازی دارد و مطالبی منتشر می‌کند که باعث شده، نگرانی‌هایی از مجموعه فعالیت‌های او ایجاد شود و بسیاری از فعالان سیاسی، رفتار او را غیرمتعارف و خارج از عرف دیپلماتیک بدانند.

الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد اخیرا در اظهاراتی که ناظران عراقی آن را تهدید تلقی کرده‌اند، گفت: «اعتراض‌ها در عراق از سر گرفته خواهد شد و دولت السودانی باید آن را در نظر بگیرد.» برخی رصدگران و کاربران، این اظهار را در راستای فشار بر دولت عراق برای تحقق اهداف سیاسی آمریکا و بعضی دیگر، ناشی از ترس آمریکا از پافشاری دولت السودانی بر تعقیب مفسدان اقتصادی و کشیده شدن پای چهره‌های مورد حمایت واشنگتن به این پرونده‌ها دانستند. برخی کارشناسان نیز معتقدند آمریکایی‌ها پس از تصویب قانون خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، نگران منافع خود در این کشور هستند و بخشی از اهداف دیدار‌های سفیر آمریکا در بغداد در این چارچوب است.

در کنار این اظهارات، برخی کارشناسان، دیدار‌های فشرده و متعدد سفیر آمریکا با مقام‌ها و طرف‌های مختلف عراقی را خارج از عرف و مداخله در امور داخلی این کشور می‌بینند.
رومانوسکی چهار بار در ماه گذشته با رئیس‌جمهور، پنج بار با نخست‌وزیر و دست‌کم یک بار با تک‌تک وزرا و نیز رئیس بانک مرکزی عراق دیدار کرده است، البته به‌جز دیدار‌های چندباره با مقام‌های اقلیم کردستان.
بعد از این اظهارت و دیدارها، رومانوسکی در توییتی نوشت که با معاونان پارلمان عراق، دیدار و با آن‌ها درباره تقویت حاکمیت عراق و برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و قابل محاسبه بحث کرده است.

هشدار مقامات عراقی

در پی این‌گونه فعالیت‌های رومانوسکی، بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق نسبت به این رفتار‌ها هشدار داده‌اند. ائتلاف دولت قانون عراق ضمن هشدار نسبت به دیدار‌های الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد با برخی چهره‌های سیاسی، اجتماعی و نهاد‌های مدنی، تاکید کرد که فعالیت‌های او به آسیب رسیدن به امنیت ملی عراق منجر می‌شود.

عباس المالکی، یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق در گفتگو با سایت المعلومه، بیان کرد: سفیر آمریکا در عراق به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا یک نماینده عالی‌رتبه است و با چهره‌های سیاسی و غیرسیاسی دیدار می‌کند، تمامی در‌ها از جمله حوزه‌های اجتماعی و سیاسی به روی این سفیر باز است و او تصور می‌کند فرمان‌دهنده و بازدارنده در عراق است.

این رهبر ائتلاف دولت قانون گفت: دستورالعمل‌های نخست‌وزیر در این خصوص بر اهمیت این مسأله تاکید دارد که دیپلمات‌های خارجی باید نقش خود را مطابق با عرف و قوانین بین‌المللی انجام داده و تنها محدود به دیدار‌هایی با وزارت خارجه یا دولت عراق و در چارچوب کانال‌های دیپلماتیک دولتی مربوط به رویه‌های قبلی‌باشد.

عباس المالکی در ادامه تاکید کرد: سفیر آمریکا باید به اصول دیپلماتیک بین‌المللی مبنی بر احترام به حاکمیت کشوری که در آن مستقر است و قوانین جاری و دستورالعمل‌های صادر شده در آن کشور پایبند باشد.
علی الفتلاوی، عضو ائتلاف فتح نیز از تحرکات و دیدار‌های سفیر آمریکا در عراق با مسئولان و شخصیت‌های عراقی انتقاد کرد و از موضع منسجم چارچوب هماهنگی در مخالفت با حضور آمریکا در عراق و تحرکات آن برای تحمیل خواسته‌های واشنگتن خبر داد.

وی افزود: هدف از تحرکات سفیر آمریکا و دیدارهایش با برخی مسئولان، تحمیل اراده واشنگتن در برخی پرونده‌هاست، اما این تحرکات راه به جایی نمی‌برد، زیرا نخست‌وزیر برنامه خاص خود را دارد و روزنه‌ای پیدا نمی‌شود که به آمریکا اجازه دخالت دهد.

الفتلاوی ادامه داد: هدف از دخالت‌های آمریکا از طریق سفیرش، دستیابی به دستاورد‌ها و سرمایه‌گذاری در عراق است. این دیدار‌ها مردود و ناخوشایند است.

این عضو ائتلاف فتح عراق تاکید کرد: شعار اخراج نیرو‌های آمریکا از سوی چارچوب هماهنگی مطرح شده و آن‌ها در این باره تاکید دارند. به‌ویژه حضور نظامیان آمریکایی در عراق جنایات زیادی به دنبال داشته است که دوره دولت قبلی شکل فزاینده‌ای به‌خود گرفت. وی با اشاره به لزوم ورود نخست‌وزیر عراق به موضوع و اطلاع از دلایل واقعی تحرکات سفیر آمریکا و نشست‌های او با برخی شخصیت‌ها و مسئولان، گفت: دخالت‌های آمریکا همواره خرابی به بار می‌آورد و شوم است.

نگاهی به دیدار‌های سفیر آمریکا با مقامات عراقی در یک‌ماه گذشته
۵ دیدار با نخست‌وزیر عراق
۴ دیدار با رئیس‌جمهورعراق
دیدار‌های جداگانه با تک‌تک وزرا
یک دیدار با رئیس بانک مرکزی عراق
دیدار‌های متعدد با مقامات اقلیم کردستان

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها