رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد بالن‌های مخابراتی در بحران‌های طبیعی کشور تاکنون ۱۲۰شبانه‌روز خدمات ارائه داده‌اند. به گفته سالاریه، این بالن‌ها قابلیت قرار‌دادن حداقل ۵۰کیلوگرم محموله در ارتفاع ۲۵۰متری از سطح زمین را دارند.
رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد بالن‌های مخابراتی در بحران‌های طبیعی کشور تاکنون ۱۲۰شبانه‌روز خدمات ارائه داده‌اند. به گفته سالاریه، این بالن‌ها قابلیت قرار‌دادن حداقل ۵۰کیلوگرم محموله در ارتفاع ۲۵۰متری از سطح زمین را دارند.
کد خبر: ۱۳۹۰۳۲۰
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با ایسنا به توانمندی پژوهشگاه فضایی ایران در طراحی و ساخت انواع بالن‌های مخابراتی اشاره کرد و گفت: مأموریت اصلی بالن‌های مخابراتی که توسط متخصصان کشورمان در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته می‌شوند، ارائه خدمات اینترنتی و همچنین پایش در شرایط بلایای طبیعی است. به گفته وی، بالن‌های ساخت پژوهشگاه فضایی، قابلیت قرار‌دادن حداقل ۵۰ کیلوگرم محموله در ارتفاع ۲۵۰متری از سطح زمین را دارند و از این حیث، امکان خوبی را می‌توان در شرایط مختلف برای رفع مشکلات مردم در حوزه ارتباطات، فراهم کرد: تحمل باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی حداقل پنج شبانه‌روز در شرایط مختلف آب‌و‌هوایی از دیگر توانمندی‌های این سامانه‌ها به‌شمار می‌رود. رئیس سازمان فضایی ایران اذعان کرد با استفاده از توانمندی این بالن‌ها، می‌توان پوشش مخابراتی(۴GLTE) خوبی را در شعاع پوشش حداقلی ۱۰کیلومتری ذیل بالن ایجاد کرد تا مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.
او با بیان این‌که بالن‌های ساخت پژوهشگاه فضایی ایران تاکنون در مقاطع مختلفی برای حل مشکلات مردم عملیاتی شده‌اند، توضیح داد این بالن‌ها در سال‌های ۹۶،۹۷ و همچنین ۱۴۰۱ مأموریت ارائه خدمات اینترنتی و مخابراتی به زائران امام‌حسین(ع) همزمان با اربعین را با موفقیت اجرا کرده‌‌اند. همچنین این بالن‌ها در مواقع وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله سرپل ذهاب سال ۹۶، سیل پلدختر سال ۹۸ و چندین و چند مأموریت عملیاتی دیگر، به مردم خدمت‌رسانی کرده‌اند که مجموعا این خدمات‌رسانی‌ها به بیش از ۱۲۰ شبانه‌روز می‌رسد.

 

توضیحات وزیر ارتباطات درباره تعرفه مخابرات


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد با توجه به افزایش هزینه‌های مخابرات، اگر منابع مالی مورد نیاز تأمین نشود، ورشکسته خواهدشد. زارع‌پور همچنین افزایش تعرفه تلفن ثابت را بر اساس ارائه سرویس بهتر به مردم دانست. زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته‌است طی ۱۱ و ۱۲ سال گذشته تعرفه مخابرات افزایش پیدا نکرده‌است؛ بنابراین امکان توسعه وجود ندارد. بارها در کمیسیون‌های مجلس حاضر شدیم تا پاسخگوی این باشیم که چرا مخابرات حقوق کارکنان را پرداخت نمی‌کند، چرا ایثارگران را تبدیل وضعیت نمی‌کند و... . هزینه‌های مخابرات افزایش پیدا کرده اما درآمدها و تعرفه‌های آن طی ۱۰سال ثابت مانده‌است.
وی با بیان این‌که ۱۰هزار تومان برای شهرستان، ۱۵هزار تومان برای مرکز استان و ۲۰هزار تومان نیز برای تهران آبونمان در نظر گرفته شده‌است، توضیح داد: «این رقم حداقل کارکرد است. فردی که پیش از این در تهران ۳۰هزار تومان پول تلفن پرداخت می‌کرد، هنوز نیز ۳۰هزار تومان می‌پردازد و مبلغ اضافه‌ای نمی‌دهد. همچنین فردی که در شهرستان تاکنون ۱۰هزار تومان پول تلفن می‌داده، هنوز نیز ۱۰هزار تومان می‌دهد، اما فردی که کمتر از این اعداد استفاده کند، حداقل مبلغ از وی گرفته می‌شود. هزینه نگه‌داری هر خط تلفن برای مخابرات بیش از ۲۵ تا ۳۰هزار تومان است و از آنجا که مخابرات نمی‌تواند این رقم را تأمین کند، امکان توسعه هم وجود ندارد. این شرکت اکنون در تهران نمی‌تواند خط تلفن واگذار کند و امکان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارد.» زارع‌پور تأکید کرد اگر منابع مالی مخابرات تأمین نشود، این شرکت عملا ورشکسته می‌شود، موضوعی که بر سایر اپراتورها نیز تأثیر می‌گذارد: «از آنجا که اپراتورهای دیگر از مخابرات سرویس دریافت می‌کنند، آنها هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند.» وی با بیان این‌که وزارت ارتباطات متولی تعرفه‌گذاری است، به تأیید افزایش تعرفه مخابرات در ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: «شورای رقابت با مخابرات اختلاف حقوقی دارد و موضوعات پیش‌آمده ارتباطی با این مباحث ندارند. ما براساس مصوبه شورای رقابت این تصمیم را گرفته‌ایم؛ زیرا تلفن انحصاری است و شورای رقابت باید درباره آن اظهار‌نظر کند. شورای رقابت در خرداد‌ سال گذشته دستورالعملی را تصویب و چارچوبی را برای نرخ‌گذاری مخابرات تعیین کرد. ما نیز براساس این چارچوب قیمت‌گذاری کردیم. شورای رقابت اکنون معتقد است این مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و این موضوع برای امسال باید در شورا بررسی می‌شد که این موضوع نیز قابل حل است.

 

توییتر ایرانی در راه است؟


شبکه اجتماعی «ویراستی» که ظاهرا به تازگی آغاز به کار کرده، طراحی‌ای شبیه به توییتر دارد و در نگاه اول می‌توان از آن به‌عنوان «توییتر بومی» یاد کرد. شباهت‌های طراحی و تجربه کاربری ویراستی با توییتر آن‌قدر زیاد است که حتی لوگوی آن یادآور پرنده آبی توییتر است. سازنده این شبکه اجتماعی در ایران شرکت توسعه سامانه پویش رسانه آسیا، و شناخته‌شده‌ترین محصول آن هم پیام‌رسان گپ است. مدیرعامل ویراستی در گفت‌وگو با دیجیاتو هرگونه حمایت دولتی را در مقطع کنونی رد می‌کند اما باید دید آیا در آینده از حمایت‌های متنوع دولت برخوردار خواهدشد یا خیر. اگر اخبار مربوط به پیام‌رسان‌های بومی را در سال‌های قبل دنبال کرده‌باشید، نام مهدی انجیدنی برایتان غریبه نیست. او مدیریت پیام‌رسان گپ را نیز بر عهده دارد. به اعتقاد او، این محصول یک توییتر بومی نیست و اهداف متفاوتی دارد. انجیدنی در همین رابطه گفت: «ما باور داریم که ویراستی یک توییتر بومی نیست تا کاربران در آن مطلب بومی بنویسند؛ بلکه دنبال این هستیم تا زیرساخت عرضه محتوای پرمیوم را فراهم کنیم تا افراد بتوانند محتواهای اختصاصی خودشان را در ویراستی منتشر کنند. همچنین به دنبال ساخت یک رسانه تعاملی هستیم که جایش در ایران خالی است.»
انجیدنی با ذکر یک مثال، موضوع پرمیوم کانتنت بودن ویراستی را شرح داد و گفت:‌ «به عنوان مثال یک خبرنگار یا تحلیلگر یا هر متخصص دیگری می‌تواند محتوای اختصاصی و دقیق خود را در ویراستی منتشر کند و از دنبال‌کنندگان خود حق عضویت برای بازدید از این محتواها بگیرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها