کد خبر: ۱۳۸۹۹۲۶
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه

کلوئه ژائو، فیلمساز مستقل سینما که اصلیتی بومی‌تبار و سرخپوستی دارد، بعد از موفقیت بالای درام اجتماعی «سرزمین عشایر»، خودش را آماده می‌کند تا چند طرح تلویزیونی را جلوی دوربین ببرد. کار‌های تلویزیونی این خانم هنرمند هم شبیه فیلم سینمایی پربیننده و تحسین‌شده‌اش آثاری اجتماعی در دفاع از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی آمریکا همچون سیاهان و سرخپوستان خواهد بود.

براساس قرارداد یک‌ساله تلویزیونی ژائو با واحد تلویزیونی شرکت مستقل فیلمسازی سرچلایت، او نه‌تن‌ها مجموعه‌هایی را برای این شبکه کارگردانی خواهد کرد، بلکه تهیه‌کننده چند اثر دیگر هم هست. برای این منظور، ژائو چند فیلمساز جوان را به مدیران سرچلایت معرفی کرده که قرار است مجموعه‌ها و مینی‌سریال‌هایی با محوریت موضوع مسائل و مشکلات بومی‌های آمریکایی را کارگردانی کنند. ژائو تاکنون سه فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی به سرچلایت ارائه کرده که هر سه آن‌ها مورد پسند و موافقت مدیران این شرکت قرار گرفته است. این مجموعه‌ها در یک فصل ۹تا۱۱ اپیزودی تولید می‌شوند و فیلمساز قصد دارد برای ایفای نقش‌های اصلی آن‌ها سراغ بازیگران کم‌تجربه و غیر‌حرفه‌ای برود. در حالی که این روز‌ها ستارگان معروف سینما متمایل به همکاری‌های نزدیک با شبکه‌های تلویزیونی و پلتفرم‌های دیجیتال هستند و مدیران سرچلایت هم به ژائو گفته‌اند می‌تواند برای مجموعه‌هایش از بین آن‌ها بازیگرانی انتخاب کند، خود فیلمساز اصرار دارد که نقش‌های مجموعه‌هایش را به دست بازیگران گمنام یا چهره‌های مستقل سینما و تلویزیون بدهد. باور ژائو این است که حضور ستارگان در نقش‌های اصلی مجموعه‌هایش، توجه تماشاگران را از مضمون اجتماعی این کار‌ها دور کرده و مانع تاثیرگذاری لازم روی بینندگان می‌شود.
با وجود آن‌که خبر همکاری مشترک ژائو و سرچلایت در رسانه‌ها پخش شده، هنوز نام مجموعه‌ای که این فیلمساز به‌عنوان اولین کار جلوی دوربین خواهد برد اعلام نشده است. فیلمساز می‌گوید: «حال‌و‌هوای اولین کار تلویزیونی‌ام گرچه شباهت‌هایی با سرزمین عشایر دارد، از داستانی مستقل و متفاوت برخوردار است. همیشه نگاهم به رسانه‌های تصویری این بوده که باید بیانگر مشکلات و مسائلی باشند که عموم مردم در زندگی روزمره‌شان با آن‌ها درگیر و رودررو هستند. در عین حال، نوع تعریف این داستان‌ها باید جذاب و تماشاچی‌پسند باشد و به سمت کار‌های مستند نرود. هدف اصلی تاثیرگذاری روی بیننده و همراه کردنش با داستان و شخصیت‌های آن است. پس این داستان‌ها باید طوری تعریف شوند که توانایی جذب تمام و کمال آن‌ها را داشته باشند.» منتقدان تلویزیونی با توجه به شروع فعالیت‌های ژائو در قاب کوچک، این نظریه را مطرح می‌کنند که رسانه تلویزیون در آینده نزدیک شاهد حضور تعداد بیشتری از فیلمسازان متعهد و مستقل در پشت دوربین مجموعه‌های تلویزیونی خواهد بود. در شرایطی که ژائو اعلام کرده همکاری‌اش با تلویزیون به معنی قطع ارتباطش با دنیای سینما نیست و در آینده باز هم در این زمینه کار و فعالیت خواهد داشت، مدیران سرچلایت خبر از این می‌دهند که این فیلمساز در کنار ساخت مجموعه‌های تلویزیونی برای آنها، چند فیلم سینمایی هم کارگردانی خواهد کرد. فعلا معلوم نیست این فیلم‌ها برای نمایش عمومی در سالن‌های سینما‌ها آماده می‌شوند یا به‌عنوان فیلم سینمایی تلویزیونی، روی آنتن تلویزیون خواهند رفت.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها